خبرگزاری کار ایران

نمایشگاه مروری بر زندگی و آثار علی‌اکبر صادقی افتتاح شد؛

هنرمندان رسولان خدا روی زمین‌اند/به تاریخی که علی‌اکبر صادقی ساخته، زنده‌باد می‌گوییم+عکس

asdasd
کد خبر : ۵۸۷۷۶۳

عصر برفیِ روز یکشنبه 8 بهمن، نمایشگاه مروری بر آثار و زندگی علی‌اکبر صادقی در موزه‌ هنرهای معاصر تهران افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نمایشگاه مروری بر آثار و زندگی علی اکبر صادقی در آستانه‌ 80 سالگی‌ این هنرمند برپا شد. این مراسم، با حضور هنرمندانی چون حسین محجوبی، کامبیز درمبخش، جواد مجابی، عباس مشهدی‌زاده، امرالله فرهادی، محمد فرنود، کیخسرو خروش، فاطمه معتمدآریا، طاهر شیخ‌الحکمایی، احمد آریامنش، کورش گلناری، ناصر پلنگی، نادر مشایخی، بهزاد شیشه‌گران، کاظم چلیپا، منوچهر نیازی، فردین خلعتبری و ... همراه بود.

مجید ملانوروزی (مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی) در ابتدای این مراسم گفت: موزه در کنار برنامه‌های خود هر فصل را به یک هنرمند تاثیرگذار اختصاص می‌دهد و این بار افتخار داریم که برای علی‌اکبر صادقی نمایشگاه برگزار کنیم. من استاد صادقی را با تصویرسازی‌هایش می‌شناختم، اما پس از آنکه  ۳۰ سال پیش که در مجله کیهان فرهنگی با او مصاحبه‌ای داشتم، همیشه دوره‌های کاری ایشان را دنبال می‌کردم.

وی افزود: او یک تصویرگر ایرانی است که با خوانشی معاصر و نگاهی نو به هنرش نگاه می‌کند. ممکن است تصاویر او ادامه‌دهنده چاپ سنگی و خیالی‌سازی ایرانی باشد اما رویکرد معاصر در آن‌ها همیشه دیده شده است. تابلوهای صادقی برگرفته از خاطره‌ی جمعی ایرانیان است و طنازی و فضاهای هجوی‌ آثارش در ادبیات ایران نیز مثالش دیده می‌شود.

در ادامه این مراسم فرشته موسوی (کیوریتور ارشد این نمایشگاه) گفت: علی‌اکبر صادقی، از سال‌های ۱۳۴۰ تا امروز، بی‌وقفه در پی بررسی فرم‌های مختلف هنری بوده و بعدِ دیگری به دانش جمعی ما افزوده و فرهنگ دیداری ما را به عنوان یک ملت گسترش داده است.

وی درخصوص این نمایشگاه گفت: این نمایشگاه که بزرگ‌ترین و کامل‌ترین نمایشگاه این هنرمند تا امروز است، مجموعه‌ای بیش از ۲۰۰ اثر نقاشی، طراحی، تصویرسازی کتاب، طرح‌های گرافیکی، انیمیشن، مجسمه و کتاب‌های این هنرمند را به نمایش گذاشته است. در این نمایشگاه، انتخاب و چیدمان آثار این هنرمند پرکار، به نحوی ترتیب داده شد تا از دوره‌های متفاوت فعالیت هنری او نگاهی کامل باشد به توانایی‌های هنرمندانه او در زمینه‌های مختلف هنری. خاصیت آزاد بودن کار صادقی این امکان را به ما داده تا این نمایشگاه بستری باشد برای مطالعه‌ای تحلیلی، جامعه شناسانه، انسان شناسانه، نمایشی و روایی از آثار او.

موسوی، آثار صادقی را در چارچوب دو نظام کاملاً متمایزِ فرهنگی و هنری دانست و افزود: آثار صادقی، ایجاد کننده خطوط فکری جدید در روابط طبقاتی و در دسترس بودن هنر ایران هستند. هم از طریق همکاری با مؤسساتی که هدف‌شان توسعه فرهنگی است و هم از طریق کار کردن در پروژه‌هایی که صادقی خود سازماندهی آنها را به عهده داشته، او پیوسته در پی کنش خلاقانه و افزایش دامنه مخاطبینش بوده است. علی‌اکبر صادقی، به بازتعریفِ کتاب‌های حماسی فارسی و پرده-نقاشی‌های قهوه‌خانه‌ای پرداخته، و کنش خلاقانه را به طور ملموسی در چشم عموم ترسیم و تشریح کرده است.

او عنوان کرد: صادقی با عادی‌سازی شخصیت‌های پهلوانی داستان‌های حماسی از طریق شوخ طبعی‌های ظریف و استفاده از سیستم‌های رایج تصویرسازی مانند کارت پستال‌ها، آگهی‌های تبلیغاتی و جلد کتاب‌ها، از همان ابتدا خود را به عنوان هنرمندی معرفی کرد که بیشتر به هنر عامه علاقمند است تا هنر والا.

در ادامه‌ی این مراسم، گزیده‌ای از انیمیشن‌های علی‌اکبر صادقی به نمایش درآمد.

علی بختیاری (کیوریتور بخش انیمیشن و مشاور نمایشگاه) سخنران بعدی بود که گفت: وقتی از علی‌اکبر صادقی حرف می‌زنیم از چه چیزی حرف می‌زنیم؟ او نقاش، شاعر، انیماتور و صاحب دیگر هنرهاست و مجموعه‌ای از هنرها را در خود جمع کرده است. این نمایشگاه همزمان که نگاهی به گذشته دارد همزمان نگاهش به آینده است. ما اینجاییم و به تاریخی که علی اکبر صادقی ساخته است، زنده‌باد می‌گوییم.

در ادامه‌ی برنامه، برنامه نمایش فیلم مستندی ساخته‌ی رضا سیاح سپانلو، از آتلیه علی‌اکبر صادقی بود. صادقی در این مستند خاطراتی از پدر و مادر، شرحِ نقاش شدن‌اش، ازدواجش، دوستانش، عباس کیارستمی و ... گفت.

در پایان این مراسم، علی‌اکبر صادقی گفت: هنرمندان و دانشمندان رسولان خدا روی زمین هستند تا زیبایی‌ها و ناشناخته‌ها را برای مردم زنده کنند. من همه را دوست دارم. جوانان ایران را، سرزمین خوب و بارورمان را و خلیج همیشگی فارس را. من خاک ایران را سرمه چشمانم می‌کنم.

صادقی ادامه داد: از شما متشکرم که در این روز برفیِ سپید آمده‌اید تا منِ کوچک را ببینید. سن من بالاست اما هنوز کوچکم. باور کنید مانند روز اولی که به دنیا آمدم و بی‌گناه بودم هنوز هم همه‌ی انسان‌ها را دوست دارم.

این هنرمند گفت: ما باید مدینه فاضله به وجود بیاوریم و در پی اصلاحِ اشتباهات خود را باشیم. امیدوارم روزی همه مردم پاک و بی‌گناه باشند و یکدیگر را دوست داشته باشند.

در مدت برپایی این نمایشگاه تا تاریخ 25 فروردین 1397، چندین نشست تخصصی، سخنرانی و رویدادهای مختلف در ارتباط با آثار و اندیشه‌های علی‌اکبر صادقی برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز