خبرگزاری کار ایران

اشیای کاخ گلستان برای در امان بودن از زلزله به مخزن امن منتقل می‌شوند

asdasd
کد خبر : ۵۷۵۵۹۴

برخی آثار موزه‌ای کاخ گلستان که احتمال خطر برای آن‌ها در هنگام وقوع حوادث مانند زلزله وجود دارد؛ برای جلوگیری از آسیب، در مکان‌های مناسب، مستحکم شده و یا در صورت لزوم به مخازن امن منتقل می‌شوند.

به گزاش ایلنا، مسعود نصرتی (مدیر مجوعه میراث جهانی کاخ گلستان) گفت: آثار تاریخی نشان دهنده هویت و پیشینه فرهنگی کشورمان است و به معرفی تاریخ و معماری گذشته می‌پردازد به طوریکه بخش‌هایی از فرهنگ و هنر یک دوره خاص از تاریخ را روایت می‌کند، با توجه به اینکه تعداد زیادی از این آثار بر روی کمربند زلزله قرار دارد، نگهداری و مستند سازی آثار در برابر وقوع حوادث طبیعی مانند زلزله ضروری است.

وی افزود: مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان برای احتمال وقوع حوادث طبیعی مانند زلزله از یک ماه گذشته نشست‌های تخصصی با موضوع «مدیریت بحران و آسیب‌شناسی زلزله» با همکاری پژوهشکده حفاظت و مرمت میراث فرهنگی هر هفته به مدت ۲ ساعت در این مجموعه برگزار می‌کند تا اقدامات پیشگیرانه در این باره انجام شود.

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان تصریح کرد: بعد از وقوع زلزله تهران در هفته گذشته تمامی آثار و اشیا تاریخی کاخ گلستان بررسی شد خوشبختانه هیچ یک از این آثار آسیبی ندیده است، همچنین ۲ کارگروه تخصصی در بخش کالبدی بنا و اموال فرهنگی و تاریخی برای حفاظت پیشگیرانه از وقوع حوادث احتمالی در این مجموعه فرهنگی و تاریخی تشکیل شده است و هر ۲ هفته یک بار با برگزاری نشست‌ها ی تخصصی، تعدادی مصوبه برای حفظ این آثار تصویب می‌شود، بخشی از این مصوبات اگر نیاز به بودجه نداشته باشد به سرعت عملی و سایر مصوبات نیز بعد از تأمین اعتبار اجرایی می‌شود.

نصرتی افزود: باید تمامی آثار مستند سازی شود، تا کنون بخشی از این مستند سازی تخصصی انجام شده است و اکنون نیز این مستند سازی تخصصی ادامه دارد، امید است به زودی تمام کاخ به طور کامل مستند سازی تخصصی شود.

مدیر کاخ گلستان اظهار کرد: بخشی از آلبوم خانه کاخ گلستان که یکی از مهم‌ترین بخش‌های کاخ بوده و شکنندگی آثار در آن زیاد است و با توجه به اینکه کپی این آثار نیز در همین مکان نگهداری می‌شود ضروری است کپی آثار به مکان‌های امن منتقل شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز