خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

خمره‌ طلایی در حفاری‌های میدان همدان پیدا نشد

asdasd
کد خبر : ۵۴۹۵۱۱

پیشتر یکی از معاونین شهرداری همدان در مصاحبه‌‌ای گفته بود در حفاری‌هایی که در میدان همدان انجام شده چند خمره طلا پیدا شده است اما چنین چیزی صحت نداشت.

میلاد وندایی (باستان‌شناس و ناظر پروژه‌ی پیاده‌روسازی میدان امام خمینی همدان) در گفتگو با ایلنا؛ درباره‌ی ادامه‌ی مراحل این پروژه گفت: از تابستان امسال، میدان امام و امتداد خیابان اکباتان که از آرامگاه بوعلی تا هگمتانه یک مسیر گردشگری محسوب می‌شود، در حال سنگ‌فرش شدن است که در نهایت قرار است محلی شبیه به لاله‌زار و ناصرخسروی تهران شود.

او ضمن تکذیب این شایعه که چند خمره‌ی طلا ضمن حفاری‌های مربوطه یافت شده، گفت: پیشتر یکی از معاونین شهرداری همدان، در مصاحبه‌‌ای گفته بود که در حفاری‌هایی که انجام شده چند خمره سکه پیدا شده است که چنین چیزی نبود. ایشان براساس حرف‌هایی غیر مستند این سخن رو گفته بودند، و هیچ منبع موثقی هم نداشت، اما ان را خبری کرده بود. متأسفانه همین مصاحبه، سر و صداهایی هم ایجاد کرد که ما شبانه به میدان رفتیم، تا صحت و سقم این گفته را مشخص کنیم اما چیزی پیدا نکردیم. در واقع یافتن خمره سکه ان هم مملو از طلا در آن منطقه بسیار ناچیز و حتی عیر ممکن است، زیرا تا عمق نسبتا مشخصی که حفاری در میدان امام رخ داده نهایتا به لایه های دوره پهلوی می‌رسیم، حتی به دوره‌ی قاجار هم برنمی‌خوریم؛ چه رسد به اشیایی مثل خمره طلا که قدمت چند صد ساله دارند! اما مصاحبه غیر حرفه ایی ایشان شایعات بسیاری بوجود اورد.

او ادامه داد: ما در مشاهداتمان، تنها دو مسیر آب که به دوره پهلوی اول مربوط می‌شد را پیدا کردیم. زمانی که میدان همدان را در دوره‌ی پهلوی اول در سال 1307 شمسی می‌ساختند، لوله‌های آب و فاضلابی که از جنس سفال بودند را در زیر میدان کار گذاشتند. و تنها کار ممکنی که از دست ما نقدا بر می امد حفظ وضعیت کنونی انان است.

وندایی درباره‌ی زمان بهره‌برداری از این پروژه گفت: طبق برنامه‌ریزی‌هایی که توسط شهرداری بیان شده، قرار بر این بود که تقریباً تا اواخر پاییز یا اوایل زمستان این پروژه را بهره‌برداری کنند. و تا اینجا گویا نزدیک به 30 درصد پروژه بیشتر پیش رفته است. با این حال اگر شهرداری به مشکل مالی برنخورد تا پایان سال جاری نهایتا آن را به اتمام خواهد رساند.

او افزود: عملیات سنگ‌فرش، گویا قرار است با یک نوع سنگ گرانیتِ محلی خود همدان انجام می‌شود. ابتدا برای این پروژه، یک طرحی ارائه شد که طرح غیر حرفه ایی محسوب می‌شد و با همکاری سازمان میراث همدات و شهرداری طرح جدیدب ارائه شد که نسبت به طرح پیشین بهتر بود و همین طرح دوم هم در حال اجرا شدن است. هر چند از نظر معماری و شهرسازی نمی توان گفت که این طرح نیز ایده ال است و اگر شهرداری می توانست طرح را به مسابقه بگذارد تا طراحان و معماران مختلف بتوانند در ان شرکت کنند، بی شک کار پخته تری اجرا می شد، تا با سنت معماری ایران و میدان همدان همخوان تر باشد.

او با اشاره به هدف این طرح، در پایان گفت: هدف این طرح این است که میدان همدان از آن حالت ماشین‌رو خارج شود. آنقدر در این سال‌ها ماشین در این محل رفت و آمد کرده بود که میدان از فرم قدیمش خارج شده بود و دیگر حالت سابقش را نداشت. با اجرای طرحِ جدید، ماشین‌ها دیگر نمی‌توانند دور میدان گردش کنند، و میدان تماماً سنگ‌فرش خواهد شد. البته اگر طرح پیشین مرمت و روزآمد میشد بی شک بهتر بود، اما به هر صورت مسئولین شهری با عجله قصد اجرای ان را داشتند و خوب کاری که با حداقل همکاری متخصصین انجام شود کار شخصی نخواهد بود. اما در هر صورت اجرای ای طرح آن هم در میدان همدان مشکلات خاص خود را داشت که شهرداری توانست با این مشکلات کنار آید و کار را با تمام مشکلات پیش ببرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز