خبرگزاری کار ایران

جنجال‌های انتخاب نمایندگانِِ صنف برای نمایشگاه کتاب ادامه دارد؛

افزایش دو نماینده توسط ارشاد با واسپاری امور به صنف مغایرت دارد/چگالی بیشتر برای اتحادیه نسبت به تعاونی آشنا لحاظ شده

asdasd
کد خبر : ۵۴۵۵۳۳

فتح‌الله فروغی تاکید کرد: معرفی دو نماینده اضافی توسط معاونت فرهنگی با رویه واسپاری امور به بخش خصوصی و عدم ورود به امور نهادهای صنفی مغایرت دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نمایندگان صنف اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران برای حضور در دو کارگروه نمایشگاه کتاب تهران دوره آتی سرانجام پس از بحث‌ها و حاشیه‌هایی پررنگتر از سال گذشته معرفی شدند. نکته جالب در این میان؛ معرفی نام محمود آموزگار (رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان) نه از طرف این اتحادیه بلکه از سوی شرکت تعاونی آشناست. علاوه بر این وساطت ارشاد و اضافه کردن دو نفر دیگر به این کارگروه ۷ نفره نیز در نوع خود جالب توجه و قابل تامل است.

افزایش دو نماینده توسط ارشاد با واسپاری امور به صنف مغایرت دارد/چگالی بیشتر برای اتحادیه نسبت به تعاونی آشنا لحاظ شده

پس از دو مصاحبه ایلنا، با محمود آموزگار (رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان) و حسین معینی (رئیس هیئت‌مدیره شرکت تعاونی آشنا) درباره مباحث مطرح شده درمورد معرفی نمایندگان صنف، فتح‌الله فروغی نکاتی تازه را دراین باره مطرح کرده است.

فتح‌الله فروغی (عضو هیئت‌مدیره اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران) درباره عدم حضور ناشران عمومی درمیان 4 نماینده‌ای که اتحادیه ناشران برای دو شورای سیاست‌گذاری و شورای اجرایی سی‌ و یکمین نمایشگاه کتاب تهران معرفی کرده است به ایلنا گفت: در رسانه‌ها مطرح شده است که کفه ترازوی نمایشگاه سی‌ویکم به طرف حوزه ناشران آموزشی سنگین شده است. سوال این است که مگر قرار است چیزی تقسیم شود. تکالیف، مسئولیت‌ها و امکانات و ابعاد دیگر برای همه حوزه‌ها براساس آیین‌نامه‌ها معلوم خواهد بود، چه ناشر عمومی باشد و چه ناشر غیرعمومی. من در مصاحبه قبلی نیز اشاره کردم چنین نگرانی‌هایی صحیح نیست، مگر مورد دیگری باشد مثلا فرافکنی.

او ادامه داد: سال‌ها قبل هم همین‌گونه بود. به نظر شما برای خانواده‌ها حضور در سالن‌های مسقف و با امکانات بیشتر مطلوب‌تر است یا حضور در چادرها؟ سال‌هاست بهترین موقعیت نمایشگاه در اختیار حوزه کتاب عمومی است و این براساس تصمیماتی است که اتحادیه و مدیران قبلی و فعلی در آن مشارکت داشته‌اند و صلاح را در آن دیده‌اند. همچنین گرفتن مسئولیت اجرایی در نمایشگاه کتاب تنها یکی از کارهاست. صنف ما باید برای حضور در دیگر ابعاد فرهنگی کشور نیز که خارج از سیاستگذاری‌های حاکمیتی است؛ آماده شود.

این عضو هیئت‌مدیره اتحادیه ناشران و کتابفروشان اضافه کرد: بهتر است نگاهی کنیم به اسامی افراد و حوزه‌های کاری آن‌ها در نمایشگاه سی‌ام. آقایان حسینی‌نیک، دهقانی، توکل، آموزگار، معینی، داوودی‌پور و حسینی، که از بین آنها چهار نفر از اتحادیه ناشران و کتابفروشان بودند و سه نفر هم از اتحادیه آشنا معرفی شدند اما در شورای مربوط به نمایشگاه سی‌ویکم آقایان پایدار، فروغی، فریدون، حاتمی، آموزگار، معینی و حسینی یعنی تعداد 5 نفر از اتحادیه ناشران و کتابفروشان و دو نفر هم از اتحادیه آشنا. این تاکید یعنی توجه بیشتر به چگالی اتحادیه که مورد توافق همه بوده است. علاوه بر این انتخاب رئیس هیات مدیره اتحادیه آقای آموزگار برای حضور در شورای سیاست‌گذاری توسط اعضای هیات مدیره برای پیشبرد هرچه بیشتر امور واسپاری مورد تاکید بود. همچنین انتخاب ایشان توسط اتحادیه آشنا برای هماهنگی بیشتر در امور برنامه‌ریزی و اجرایی می‌تواند در جهت تحقق رسالت‌ها و اهداف باشد.

او هچنین درباره انتقادهایی که از حضور برخی اعضای هیات مدیرهاتحادیه در شرکت تهاونی دنیای ماه‌پیشونی اظهار داشت: درباره حضور اعضای هیات مدیره که سهامداران یک شرکت تعاونی کتاب مربوط به حوزه کودک و نوجوان هستند و ایراد قانونی در این باره مدتی است در رسانه‌ها مطالبی مطرح شده است. براین اساس و برای رفع شبهه جلسه‌ای با حضور تمامی اعضای هیات مدیره اتحادیه و اعضای محترم هیات رئیسه اتاق اصناف در محل اتحادیه تشکیل شده بود و این سوال مطرح شد تا در صورت وجود اشکال و منع قانونی تصمیم‌گیری شده و نظر هیات رئیسه اتاق اصناف به عنوان مرجع بالادستی ما این بود که ورود و حضور اعضای هیات مدیره در فعالیت‌های مشابه براساس قانون بلامانع است. بنابراین لازم است این موضوع برای دوستان صنفی که سوال داشتند مطرح شود.

فروغی سپس در توضیحی پیرامون مباحث مطرح شده در بحث حق امضا یادآور شد: تفاوت‌هایی بین اداره نهادهایی مانند تعاونی، انجمن و اتحادیه وجود دارد در نهادی مانند اتحادیه که تابع قانون نظام صنفی هست؛ اعضای هیات مدیره متفقاً مسئولیت دارند و مصوبات هیات مدیره برای افرادی که پست دارند یا صاحب امضا  هستند لازم‌‌الاجرا است. مثلاً رئیس هیات مدیره مسئولیت اجرای مصوبات را برعهده دارد و انجام ندادن آن مغایر با قانون است. یا مثلاً خزانه‌دار براساس قانون نمی‌تواند از انجام انعقاد قراردادی که با نظرش مخالفت دارد؛ سر باز بزند و انجام وظیفه نکند. این نکته درباره دبیر و سایر اعضای دارای پست هم جاری و ساری است که باید مصوبات را اجرا کند.

این فعال نشر در پایان ورود دو عضو به شوراهای سیاست‌گذاری و اجرایی سی‌ و یکمین نمایشگاه کتاب تهران با وساطت ارشاد را مغایر با رویه واسپاری و عدم ورود به امور نهادهای صنفی دانست و بیان کرد: درباره انتخاب دو نفر از همکاران توسط حوزه معاونت فرهنگی برای حضور در شورای برنامه‌ریزی و اجرایی و افزایش تعداد هفت نفر به 9 نفر با توجیه حضور ناشران عمومی و دفاع از حوزه کتاب عمومی نظرم را در مصاحبه قبلی اعلام کردم. اکنون نیز اضافه می‌کنم هر دو نفر از پیشکسوتان صنف هستند و نظرشان حتما مفید به فایده خواهند بود چراکه من به خرد جمعی و بهره‌گیری از خرد جمعی وفادارم اما این نوع انتخاب می‌تواند برای سایر تشکل‌ها هم ایجاد حق کند که نمایندگانی در این شورا داشته باشند. علاوه بر آن این اقدام با رویه واسپاری و عدم ورود به امور نهادهای صنفی مغایرت دارد. بهتر بود معاونت محترم امور فرهنگی اتخاذ تصمیم و بهره‌گیری از نظرات مشاوران را برعهده شورا می‌گذاشت و خود صنف در این باره اقدام می‌کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز