خبرگزاری کار ایران

هنرنمایی برافشانی‌ها به شیوه قدما

asdasd
کد خبر : ۵۳۲۵۴۴

گروه موسیقی برافشان به خوانندگی غلامرضا رضایی و آهنگسازی هامان خلیلی دیشب در تالار وحدت به صحنه رفت.

به گزارش ایلنا، گروه موسیقی برافشان به خوانندگی غلامرضا رضایی و آهنگسازی هامان خلیلی دیشب در تالار وحدت در شرایطی به صحنه رفت که مهمان ویژه این کنسرت حمیدرضا نوربخش، داریوش طلایی، سهیل محمودی، اسرافیل شیرچی، هوشنگ مرادی کرمانی، احمد امینی و مزدا انصاری بود.

این کنسرت در دو دستگاه موسیقی همایون و چهارگاه اجرا شد و اشعار انتخابی از حافظ، امیرخسرو دهلوی، عراقی، سایه و ابوذر دارابی بود.

در این کنسرت فرم اجرا در موسیقی کلاسیک دستگاهی بود. همچنین قطعات ساخته شده در کوک همایون اجرا شده که یکی از سختترین کوک‌های موسیقی ایرانی است.

همایون به لحاظ اجرایی در تار از نظر نوع چیدمان نتی و انگشت گذاری سخت هست و نوازنده دچار چالش می‌شود. این کوک بیشتر در کارهای قدما مخصوصا علی اکبر خان شهنازی معمول بود چون این کوک همایون چپ کوک است و خوانندگی چون اقبال آذر از عهده آن برمی‌آمدند و خوانندگان چپ خوان محسوب می‌شدند.این کوک هم برای خواننده به لحاظ بالا بودن کوک کار را سخت می‌کند و هم نوازنده به لحاظ اجرا و انگشت‌گذاری دچار مشکل می‌شود.

همچنین آوازهای این کنسرت به لحاظ کوک و انتخاب قطعات و مترهای آواز و تکنوازی‌ها به فضای موسیقی قدما نزدیک بود. یعنی کوک‌های بالا انتخاب فرم‌های ریتمی قدما که الآن در حال فراموشی هست مثل ٦تایی‌های ایرانی که تاکیدهای ته ضرب دارند و اینها باعث ایجاد فضائی متفاوت از موسیقی مدرن شده و مصرفی می‌شود. این نوع موسیقی مخاطب‌های خودش را دارد و یکی از عوامل کم اجرا شدن این فرم‌ها سختی اجرایی و نیاز نوازنده و خواننده به سالها شاگردی کردن و تحقیق کردن است و زمان‌بر بودن آن است.

در گروه موسیقی برافشان که تاکنون کنسرت‌هایی را در تهران و ساری نیز برگزار کرده است، هنرمندانی چون وحید ربیع پور (دف و دایره)، پویا لقایی (رباب)، مهدی ولی‌زاده (نی)، هامان خلیلی (تار)، فریما موفقی (کمانچه)، مهدی دریاباری (تار)، سهیل اله‌دادیان (تمبک)، مرجان راغب (سنتور)، چکاد فشارکی (کمانچه) و  فرزاد موسوی (تارباس) هنرنمایی کردند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز