خبرگزاری کار ایران

حسین علیزاده:

لجاجت با موسیقی به نفع آن است/در خانواده‌های مقاماتی که با موسیقی مخالفند افرادی به سمت آن آمده‌اند

asdasd
کد خبر : ۵۲۸۳۳۳

مسئول بخش موسیقی سنتی جشنواره موسیقی جوان در جریان برگزار نشست خبری یازدهمین جشنواره موسیقی جوان از تمام کسانی که استطاعت مالی دارند دعوت کرد از این جشنواره و نسل جوان موسیقی ایران حمایت کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری یازدهمین جشنواره موسیقی جوان؛ صبح امروز (4 شهریور ماه) با حضور حسین علیزاده (مسئول بخش موسیقی سنتی)، هومان اسعدی (دبیر جشنواره)، آذین موحد (مسئول بخش موسیقی کلاسیک)، حمیدرضا اردلان (مسئول بخش موسیقی نواحی) و بهرام جمالی (مدیرعامل انجمن موسیقی ایران) در تالار وحدت برگزار شد.

حسین علیزاده در بخشی از این نشست خبری گفت: من ابتدا لازم می‌دانم انتصاب خانم آذین موحد به عنوان رئیس دانشکده موسیقی دانشگاه تهران را به ایشان تبریک می‌گویم و خوشحالم که لیاقت‌های ایشان دیده شده است. در این روزها که بحث حضور زنان در محافل سیاسی شنیده می‌شود این نکته اهمیت دارد که توجه داشته باشیم خانم‌ها به آنچه که لازم باشد دست پیدا می‌کنند و مردم راه‌شان را به خوبی پیدا می‌کنند. در همین نشست خبری که اکثریت با خانم‌های خبرنگار است و خانم‌ها نشان داده‌اند که به درستی در مراتبی که باید حضور داشته باشند حضور پیدا می‌کنند. در میان هیئت داوران جشنواره موسیقی جوان و شرکت‌کنندگان نیز خانم‌ها حضور پررنگ و گسترده‌ای دارند که نوید راه درست جامعه را می‌دهد.

این موسیقیدان در ادامه درباره جشنواره موسیقی جوان عنوان کرد: ما اعضای هیئت داوران این جشنواره هیچ نفعی در این جشنواره نداریم و باید به هومان اسعدی دبیر جشنواره برای برگزاری چنین رویدادی تبریک بگویم؛ چراکه اگر ما اینجا هستیم تنها به واسطه حضور ایشان بوده و اگر ایشان نبود قطعا در این جشنواره حاضر نمی‌شدیم. این اتحادی که طی این چند سال برگزاری جشنواره موسیقی جوان بین 70 – 80 استاد موسیقی دیده می‌شود نیز در نوع خود جالب توجه است. گردهم آمدن این تعداد از اساتید در یک عرصه و همدلی آنها به این صورت بدون تردید در ایران بی‌نظیر است.

وی همچنین افزود: آقای اسعدی حرکتی را به وجود آورده که نگاه‌ها از کل ایران به این جشنواره دوخته شده و توجه فعالان موسیقی تمام کشور را جلب کرده است. ظاهرا هرقدر با موسیقی بیشتر لجاجت می‌کنند مردم به درستی بیشتر به سمت این هنر سوق پیدا می‌کنند و به آن توجه می‌کنند. امروز تقریبا در اکثر خانواده‌های ایرانی شما می‌توانید گرایش به انواع موسیقی را ببینید. حتی در خانواده‌های مقاماتی که با موسیقی مخالفت می‌کنند نیز افرادی به سمت آموزش موسیقی آمده‌اند و این اتفاق جالب توجهی است. جامعه همواره به درستی راه حفظ و حراست از میراث فرهنگی خود را پیدا کرده است. هر وقت که افرادی گفته‌اند موسیقی مشکل دارد به درستی مقاومتی در بین مردم شکل گرفته تا از این میراث ملی و معنوی حمایت کنند.

حسین علیزاده در ادامه گفت: هنر موسیقی هنری معنوی و خدایی‌است که توسط مردم قدر دانسته می‌شود و این جشنواره موسیقی جوان نیز یک حرکت معنوی محسوب می‌شود. این جشنواره در طول سال‌های اخیر رشد قالب توجهی داشته و رو به تکامل پیدا کردن می‌رود البته کمبودهایی نیز دارد که می‌بایست آرام آرام و با حمایت‌هایی که صورت می‌گیرد اصلاح شود. من از تمام کسانی که استطاعت مالی دارند از سراسر ایران دعوت ملی می‌کنم به عرصه بیایند و از این جشنواره و همچنین نسل جوان موسیقی ایران حمایت کنند.

این عضو هیئت داوران یازدهمین جشنواره موسیقی جوان در ادامه افزود: جشنواره موسیقی جوان اعتبار فرهنگی ایران در سطح جهان است. حضور این تعداد از جوان‌های موزیسین در یک جشنواره در کل جهان بی‌نظیر است. تفاهم هنری و دیالوگ برای ادامه هر کار مهمی اهمیت دارد و می‌توان با این ابزار هر حرکتی موفقیت به دست بیاورد. جشنواره موسیقی جوان یک حرکت ملی است و مسئولانی که نگاه ملی دارند می‌بایست از این رویداد و حرکت ملی حمایت کنند.

هومان اسعدی (دبیر یازدهمین جشنواره موسیقی جوان) نیز در بخش دیگری از این نشست خبری گفت: برنامه‌ریزی این دوره از جشنواره بلافاصله پس از پایان دوره قبلی جشنواره یعنی در پاییز سال گذشته آغاز و طی جلسات متعددی که با حضور اساتید برگزار شد؛ فراخوان جشنواره را آماده کردیم و در اواخر زمستان سال 1395 آن را منتشر کردیم. مهلت ارسال آثار به جشنواره تا 31 تیر امسال بود که در نهایت حدود 1538 اثر به دبیرخانه جشنواره رسید که رشد 25 درصدی نسبت به سال گذشته دارد.

وی در ادامه افزود: از میان آثار رسیده حدود 53 درصد آثار در بخش موسیقی دستگاهی، 30 درصد در حوزه موسیقی نواحی و 17 درصد نیز در زمینه موسیقی کلاسیک بودند. بعد از انجام داروی‌ها حدود 500 نفر به مرحله نهایی جشنواره راه یافتند که این افراد از 8 تا 27 شهریور طی 20 روز به رقابت خواهند پرداخت. از میان آثار راه یافته به مرحله نهایی نیز 46 درصد آثار در حوزه موسیقی نواحی، 36 درصد در زمینه موسیقی دستگاهی و 17 درصد در زمینه موسیقی نواحی هستند.

دبیر این جشنواره همچنین عنوان کرد: از ابتدای کار تا به مرحله آخر تیم منسجمی از اساتید حدود 80 نفر ما را همراهی کرده‌اند که در طی 20 روز جشنواره روزانه حدود 12 ساعت به داوری اجراها خواهند پرداخت و تا آنجا که من تحقیق کرده‌ام هیچ جشنواره‌ای در تمام دنیا با این ابعاد وجود ندارد.

اسعدی گفت: به دلیل تنوع و تکثری که زمینه موسیقی نواحی ایران وجود دارد در دوره‌های بعدی جشنواره موسیقی جوان قطعا بخش موسیقی نواحی گسترش پیدا خواهد کرد. این طرح وجود دارد که اگر امکان داشته باشد در سال‌های آینده بخش موسیقی نواحی در مرحله ابتدایی به صورت منطقه‌ای برگزار شود و سپس برگزیدگان منطقه‌ای به جشنواره موسیقی جوان را پیدا کنند. منطقه‌ای شدن مرحله ابتدای بخش موسیقی نواحی باعث می‌شود داوری‌ها به صورت فنی‌تر برگزار شود و طیف گسترده‌تری در جشنواره حضور پیدا کنند. من این پیشنهاد را به مسئولان وزارت ارشاد می‌دهم و امیدوارم مورد موافقت قرار بگیرد.

حمیدرضا اردلان (مسئول بخش موسیقی نواحی) در بخش دیگری از این نشست گفت: در کشور ما اگر سیاست دخالت نکند مردم همواره در طول تاریخ می‌دانسته‌اند چگونه فرهنگ‌‌شان را حفظ کنند و به حرکت ادامه بدهند.  بحث‌های بنیادینی در نشست‌های جشنواره موسیقی جوان صورت گرفته و می‌گیرد؛ مثال این سئوال مطرح است "باید برای سرنوشت کسانی که در جشنواره برگزیده می‌شوند چه کرد؟" در این جشنواره خرد جمعی و اتاق فکری وجود دارد که یکی از نتایج آن حضور 46 درصدی شرکت‌کنندگان بخش موسیقی نواحی در جشنواره موسیقی جوان است. این نشان از احترام به اقوام مختلف کشورمان دارد. ما در این جشنواره به هیچ عنوان هیچ گونه نگاه تبعیض‌آمیزی در انتخاب‌ها دخالت نداده‌ایم و این شرایط را نیز آقای هومان اسعدی با هدایت درست‌شان به وجود آورده‌اند که باید از ایشان تشکر ویژه‌ای داشته باشیم.

این پژوهشگر در ادامه افزود: این جشنواره نه تولید می‌کند و نه آموزش می‌دهد. دو جریان آموزشی در حوزه موسیقی در کل کشور وجود دارد که یکی براساس همان شیوه "سینه به سینه" از گذشتگان به ما رسیده و دیگر شیوه آموزشی در آموزشگاه‌هاست. به قول آقای علیزاده در بحث آموزش موسیقی هرج و مرج در کشورمان وجود دارد. این جشنواره جایی است که طی 20 روز نوجوان‌ها و جوان‌هایی که در این سیستم آموزشی تعلیم دیده‌اند گردهم می‌آیند و درباره آنها و نحوه‌ی آموزش‌شان ارزیابی صورت می‌گیرد.

وی همچنین عنوان کرد: در جاهایی که مردم خودشان هستند موسیقی شرایط بهتری دارد اما جاهایی که از سوی ارگان‌ها دخالت‌هایی صورت می‌گیرد؛ حال موسیقی اصلا خوب نیست. گویا خرد پنهان ملت ایران توانسته فرهنگ خودش را حفظ کند.

آذین موحد (مسئول بخش موسیقی کلاسیک) نیز در بخش دیگری از این نشست خبری گفت: این نگاه آقای علیزاده به مسئله حضور زنان باتوجه به بحث‌های جنسیتی که امروزه به وجود آمده؛ بسیار اهمیت دارد و من به شخصه از ایشان به خاطر این نگاه ملی تشکر و قدردانی می‌کنم.

این موسیقیدان در ادامه افزود: جشنواره موسیقی جوان در قالب یک جشنواره هنری برگزار می‌شود و نگاهش با نگاهی که موسیقی را تنها در قالب تفنن می‌خواهد، تفاوت دارد. این جشنواره در سه بخش موسیقی دستگاهی، نواحی و کلاسیک برگزار می‌شود و همین نگاه جامع نشان از تعهدات فکری آقای هومان اسعدی دارد. امیدوارم طبق روالی که تا به امروز طی شده این جشنواره روز به روز اندیشمندانه‌تر و مفهومی‌تر شود و آحاد ملت ایران نسبت به اندیشه‌هایی که موسیقی جریان دارد، آگاه‌تر شوند. آمار نشان می‌دهد چنین اتفاقی در میان طبقات مختلف جامعه در حال گسترش است و این اتفاق خوبی است.

بهرام جمالی (مدیرعامل انجمن موسیقی ایران) نیز در بخش دیگری از این نشست خبری گفت: جشنواره موسیقی جوان نماینده "فرهنگ موسیقی " در ایران است و درست به همین دلیل کار این جشنواره با برجسته‌ترین اساتید موسیقی ایران به پیش می‌رود.

وی در ادامه افزود: بودجه جشنواره موسیقی جوان یک میلیارد و دویست میلیون تومان است که تمامی آن هزینه می‌شود و ما امیدواریم اعتبارات آن تامین شود. به هر حال این جشنواره هیچ بلیت‌فروشی و یا منبعی برای تامین هزینه‌هایش غیر از بودجه ندارد. چنین جشنواره بزرگی تنها با بودجه دولتی نیز البته امکان‌پذیر نیست و باید کمک‌هایی برای آن جذب کرد. باید سیستمی برای نگهداری آموزشی برگزیدگان این جشنواره به وجود بیاید. نیازهای بسیاری در این راه وجود دارد که می‌بایست در هیچ مقطع زمانی بودجه این جشنواره قطع نشود.

مدیرعامل انجمن موسیقی ایران همچنین عنوان کرد: همواره این سئوال مطرح می‌شود که باید با برگزیدگان جشنواره موسیقی جوان چه کار کرد؟ ما بررسی‌هایی در این زمینه انجام دادیم و به این نتیجه رسیده‌ایم که حلقه مفقوده‌ای بین پایان پروسه آموزشی و بازار حرفه‌ای وجود دارد که باید جبران شود. این حلقه مفقوده نیازمند آموزش‌ها و سرمایه‌گذاری‌هایی است که بتواند نسل جوان را برای ورود به مرحله تولید و کار صحنه‌ای آماده کند.

در بخش دیگری از این نشست حسین علیزاده درباره حمایت از جشنواره موسیقی جوان گفت: من از تمام اشخاصی که استطاعت مالی دارند دعوت می‌کنم تا از این جشنواره و همچنین از نسل جوان موسیقی این کشور حمایت کنند. در زمینه آموزش هم اعتقاد دارم باید هماهنگی‌هایی در سطح کشور به وجود بیاید؛ البته منظورم این نیست که ارشاد کنترل‌اش را بیشتر کند. این به خود جامعه موسیقی بازمی‌گردد؛ به هر حال آموزشگاه‌های ما در راستای مراکز علمی و آموزشی نیستند و این اتفاق خوبی نیست. البته منکر زحمات و تلاش‌های آموزشگا‌ها نیستم اما باید فکری جدی برای مسئله آموزش در موسیقی داشته باشیم. برای هر یک از نوجوان‌ها و جوان‌هایی که می‌خواهد به این جشنواره بیاید هزینه‌های مختلف مالی و معنوی صورت گرفته است اما غفلت از برخی نکات ریز باعث شده تا نتیجه لازم در مورد بسیاری از این هنرجویان اتفاق نیفتد.

علیزاده همچنین عنوان کرد: نکته دیگر اینکه در مورد آموزش شیوه واحدی وجود ندارد و کتاب‌های مختلف آموزشی در این زمینه منتشر می شود که باید پرسید اصلا شیوه‌های درستی را معرفی کرده‌اند یا نه؟ واقعا معیار چاپ کتاب‌های آموزشی و مجوز گرفتن آنها چیست؟ من با سانسور مخالفم ولی اعتقاد دارم یک تیم علمی بر روی این ماجرای چاپ کتاب‌های آموزشی باید اعمال نظر کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز