خبرگزاری کار ایران

علیزاده و درویشی مطرح کردند:

جشنواره سیاسی فجر به ریشه‌ها توجه ندارد/ موسیقیدانان برای نفس کشیدن هم مجوز می‌خواهند

نشست خبری دهمین جشنواره موسیقی جوان صبح امروز (سه‌شنبه 6 بهمن) با حضور حسین علیزاده، محمدرضا درویشی، هومان اسعدی و علی ترابی برگزار شد.

به گزارش خبرنگا ایلنا؛ محمدرضا درویشی (آهنگساز و پژوهشگر موسیقی نواحی) در ابتدای صحبت‌های خود گفت: با درگذشت استاددان موسیقی ایران به ویژه در بخش موسیقی نواحی آن جشنواره‌ای که به جشنواره موسیقی نواحی اختصاص داشت؛ اگر با شکل سابق برگزار شود فروغ چندانی نخواهد داشت. من خوشحالم که بخش موسیقی نواحی به جشنواره موسیقی جوان اضافه شده و در دهمین دوره این جشنواره ما شاهد دومین حضور بخش نواحی هستیم.

جشنواره جوان مهمترین گردهمایی موسیقی ایران است

او ادامه داد: من به عنوان کسی که در بخش موسیقی نواحی ایران دخیل هستم با شما صحبت می‌کنم. صرف‌نظر از اینکه خطاب عنوان جشنواره به چنین گردهمایی‌هایی چقدر درست است؛ به عقیده من جشنواره موسیقی جوان مهمترین گردهمایی موسیقی ایران است.

وی با تاکید بر صحبت‌های علیزاده و اینکه جشنواره موسیقی جوان یک سرمایه‌گذاری در عرصه فرهنگ برای نسل‌های آینده خواهد بود و یک جشنواره معمولی نیست. این جشنواره تشویق جوانانی خواهد بود که آینده موسیقی ایران هستند.

این پژوهشگر موسیقی نواحی با اشاره به اینکه جشنواره جوان به جای ظاهر قصدش پرداختن به باطن موسیقی‌هاست؛ اظهار داشت: اگر قرار باشد در بخش موسیقی دستگاهی گروه‌نوازی داشته باشیم؛ در بخش موسیقی غربی نیز باید ارکستر سنفونیک، کوارتت و غیره حضور داشته باشد. یا حتی موسیقی نواحی نیز باید به شکل گروه‌نوازی دیده شود اما موسیقی ایران بر پایه بداهه‌نوازی و تک‌نوازی است. آیا یک صفحه موسیقی یا یک نمونه صوتی وجود دارد که دو یا چند تار کنار هم بنوازند. تمام تصاویری که از تعداد زیادی نوازنده در کنار هم می‌بینیم صرفا برای عکس است و بدان معنا نیست که چند ده نوازنده تار یا سازهای دیگر گروه‌نوازی کرده‌اند.

توجه به باطن موسیقی ایرانی و تک نوازی

وی افزود: در اکثر نمونه‌های صوتی که وجود دارد؛ یک خوانند در کنار یک نوازنده و یک تمبک گروه‌نوازی می‌کنند و این گروه‌نوازی که امروز می‌بینید محصول دوران بعد از علی نقی وزیری است. البته من موافقت یا مخالفتی ندارم و صرفا توضیح می‌دهم اما در جشنواره موسیقی جوان ما به ریشه‌ها می‌پردازیم. جشنواره موسیقی فجر که یک جشنواره محترم سیاسی است می‌تواند میزان این گروه‌ها باشد چراکه به ریشه‌ها کار ندارد.

درویشی در پایان عنوان کرد: در جشنواره موسیقی جوان ما به محتوا و رعایت شنیده‌ها کار داریم اگر یک نوازنده نتواند درست بنوازد چه فایده‌ای دارد که در ارکستر یا یک گروه حضور یابد.

جشنواره موسیقی جوان ملی شد

علی ترابی (مدیرعامل انجمن موسیقی) در ادامه این نشست بیان کرد: با اضافه شدن بخش موسیقی نواحی به‌طور کامل جشنواره جوان ملی شد. سال گذشته دوسوم از بودجه‌ای که برای جشنواره اختصاص داده شده بود محقق شد و ما  امیدواریم امسال باتوجه به اضافه شدن بخش موسیقی نواحی به‌طور کامل بودجه بیشتری دریافت کنیم.

او ادامه داد: پیش ثبت‌نام این جشنواره تا اردیبهشت‌ماه گذاشته شده است و ما باتوجه به چشم‌انداز اردیبهشت ماه بودجه نهایی را اعلام می‌کنیم اگر استقبال در این دوره بیشتر از دوره گذشته باشد ما ناگزیر خواهیم بود که جشنواره را در بخش اول در شهرستان‌های مختلف برگزار کنیم و برگزیدگان دور اول به صورت متمرکز به تهران بیایند.

صحبت‌های نوربخش در حد ایده بود/جشنواره جوان گروه‌نوازی ندارد

مدیرعامل انجمن موسیقی با اشاره به صحبت‌های حمیدرضا نوربخش درباره انتقال بخش‌هایی از جشنواره موسیقی فجر به جشنواره موسیقی جوان گفت: دهمین جشنواره موسیقی جوان نیز فقط در بخش تک‌نوازی برگزار می‌شود و مسئله‌ای که آقای نوربخش مطرح  کردند صرفا در حد ایده بود و حتی پیشنهادی نیز به‌صورت رسمی به جشنواره اعلام نشده است.

هومن اسدی (دبیر دهمین جشنواره موسیقی جوان) درباره افزایش سن شرکت‌کنندگان جشنواره توضیح داد: در این  دوره جشنواره موسیقی جوان میزبان سه گروه موسیقی خواهد بود 15 تا 18 سال، 18 تا 24 سال و 24 تا 29 سال. علت افزایش سقف سنی شرکت‌کنندگان این بود که سن آموزش و موسیقی در ایران بالاتر از حد نرمال است و طبق اعلام سازمان‌هایی مثل یونیسف سن جوانان این دوره را شامل می‌شود.

علیزاده: درک ردیف مهمتر از حفظ آن است

حسین علیزاده (استاد موسیقی ایران) در ابتدای صحبت‌های خود ضمن تاکید بر اینکه جشنواره موسیقی جوان نمایشی نیست؛ بیان کرد: در این جشنواره تلاش ما بالا بردن کیفیت موسیقی است. این جشنواره به دلیل وسواسی که دارد تبلیغاتی عمل نمی‌کند و آنچه در توانش است را انجام می‌دهد. اگر این جشنواره بودجه بیشتری داشته باشد همنوازی هم می‌تواند بخشی از کار شود اما بطور کلی کسانی که نتوانند درست بنوازند نه تنها همنوازی برایشان فایده‌ای ندارد بلکه مضر است. من معتقدم جشنواره جوان مانند یک دانشگاه عمل می‌کند و پیش بردن جریان درست در این شرایط نابسامان موسیقی کشور بسیار سخت است.

او ادامه داد: در این دوره تمام ردیف‌های موسیقی به فراخوان اضافه شده است و از اساتید هر ردیف نیز دعوت شده تا مسائل را بررسی کنند. در واقع جشنواره در این بخش بسیار وسیع‌تر برگزار می‌شود البته من معتقدم درک ردیف مهمتر از حفظ ردیف است. درک ردیف و نحوه به کارگیری آن برای دانشجویان باعث می‌شود تا ما بداهه‌پردازان و آهنگسازان بیشتری را تربیت کنیم.

موسیقی آوازی ایران بسیار فقیر است

این نوازنده تار ضمن اشاره به اینکه آواز یکی از ارکان مهم موسیقی ایران است؛ توضیح داد: عمدتا موسیقی‌سازی کمتر از موسیقی آوازی انجام می‌شود. من امیدوارم روزی این اتفاق کمتر دیده شود. ما در تمام کشورهایی که سابقه موسیقی آنها زیاد است می‌بینیم که موسیقی سازی مستقل از موسیقی آوازی است. البته دستاوردهای موسیقی‌سازی بسیار بیشتر از موسیقی آوازی است و می‌توانم بگویم که موسیقی آوازی ایران بسیار فقیر است. ما هنوز نتوانسته‌ایم اساتید موسیقی ایران را درکنار هم جمع کنیم تا یک ردیف برای آواز تدوین شود. من امیدوارم سمیناری برگزار شود و تکلیف آواز در این مملکت روشن شود.

دولت افغانستان بیشتر از ایران از موسیقی حمایت می‌کند

حسین علیزاده درباره حمایت از برگزیدگان جشنواره موسیقی جوان گفت: حمایت از جوانان به نگاه کلی دولت به موسیقی بازمی‌گردد. همه جای دنیا حتی در افغانستان که سال‌هاست در جنگ هستند نگاه درست به موسیقی باعث شده که این کشور در بخش موسیقی جوانان سرمایه‌گذاری کنند. در طول سال‌های اخیر نوازندگان خوب در ایران بسیار زیاد شده‌اند و حمایت دولت از این جوانان لازم و ضروری است.

مسئولین با توهین به موسیقی مرزی با ملت ایجاد می‌کنند

وی افزود: اما درنهایت ما نمی‌توانیم قوانین را عوض کنیم چراکه موسیقیدانان این روزها در ایران برای نفس کشیدن هم نیاز به مجوز دارند و در هرجای متفاوتی که نفس می‌کشند باید مجوز متفاوتی هم دریافت کنند.

این استاد موسیقی با بیان اینکه جشنواره جوان یک سال برای برگزاری هر دوره کار و پژوهش می‌کند، اظهار داشت: اساتید موسیقی در این جشنواره حضور گسترده‌ای دارند صرفا برای مسائل معنوی حضور می‌یابند و حتی رفت و آمدشان هم با هزینه‌ خودشان هست. اگر دولت به ارزش‌های موسیقی توجه کند ما مرزی برای دولت و ملت نمی‌گذاریم اما گاها مسئولان دولتی با جملات توهین‌آمیز خود نسبت به موسیقی این مرز را ایجاد می‌کنند. آرزوی ما دولتی فرهنگی و هنردوست است. من شخصا به عنوان یک ایرانی از روی دلسوزی است که چنین موضع‌گیری‌هایی را می‌کنم.

کد خبر : ۳۴۱۶۰۰