خبرگزاری کار ایران

کیومرث مرادی:

زمان کشف بازیگران نسل جدید فرارسیده/تبلور تهران در هملت شکسپیر

asdasd
کد خبر : ۴۸۶۸۱۶

کارگردان نمایش «هملت، تهران ٢٠١٧» بزرگترین دغدغه انسان معاصر را عشق و تنهایی خواند و گفت: با همین رویکرد در جستجوی قصه رابطه عاشقانه هملت و اوفلیا در این نمایش بودم؛ نمایشی که با هنرمندان جوان روی صحنه می‌رود چراکه معتقدم زمان کشف بازیگران نسل جدید است تا نفس تازه‌ای در تئاتر و سینما بدمند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، اجرای «هملت، تهران ٢٠١٧ - می‌خوام باهات حرف بزنم» به کارگردانی کیومرث مرادی از 24 اردیبهشت در پردیس تئاتر شهرزاد آغاز می‌شود؛ نمایشی که در خلاصه داستان آن آمده است: هملت، تهران ٢٠١٧ داستانی گم شده‌ایی از رابطه عاشقانه افیلیا و هملت است، داستانی گم شده در میانه سیاست، جنگ و انتقام.

کیومرث مرادی، با اشاره به نمایش جدید خود که برداشتی از «هملت» شکسپیر است، آن را در جستجوی رابطه عاشقانه بین اوفلیا و هملت خواند و گفت: خیلی مواقع برداشتی که هنرمندان از نمایشنامه هملت دارند مربوط به رویکرد خود هملت به عنوان شاهزاده‌ای است که بعد از مرگ پدرش تغییر می‌کند. اما من احساس می‌کنم امروز بزرگترین دغدغه انسان معاصر تنها بودن یا نبودن و عشق است و با همین رویکرد در جستجوی قصه رابطه عاشقانه هملت و اوفلیا در این نمایش بودم.

مرادی با اشاره به شکل‌گیری ایده این برداشت از هملت گفت: اگر بخواهم کمی عقب‌تر بروم باید اشاره کنم به جشنواره تئاتر تجربی ایتالیا به رهبری یوجینو باربا که سال 2015 در ایتالیا اتفاق افتاد. ایشان پیشنهاد کرد ما با رویکرد فرهنگ‌های خودمان نگاهی به آثار شکسپیر داشته باشیم. ما هشت کارگردان از کشورهای مختلف بودیم و من با این نگاه آمدم که چطور تهران، شهری که من در آن به دنیا آمده و بزرگ شده‌ام می‌تواند در اثری از شکسپیر متبلور شود؟ خب، رابطه عاشقانه‌ای که در شهر من بین آدم‌ها وجود دارد محفل کشف و شهود من از نمایش و رابطه برقرار کردن بین هملت و تهران در سال ٢٠١٧ شد و این ماجرا شکل گرفت.

زمان کشف بازیگران نسل جدید فرارسیده/تبلور تهران در هملت شکسپیر

این کارگردان تئاتر با بیان اینکه «در هملت، تهران ٢٠١٧ به قصه اصلی هملت شکسپیر وفادار بودیم» گفت: قرار است کاری امروزی ببینیم که اسامی، درام و قصه‌اش را وامدار هملت است.

مرادی با اشاره به اینکه «از شیوه‌ها و تکنیک‌های به روزی در این نمایش استفاده کردم» گفت: امروز رمان‌نویس‌های بزرگی در دنیا آثار مینی‌مالیستی می‌نویسند؛ مثل رمان معروف «دفتر بزرگ» آگوتا کریستوف، که نویسنده‌اش یکی از مینی‌مالیستی‌ترین رمان‌نویس‌های دنیاست و براساس آن ما قصه و داستانک‌هایی را کنار هم منبعث از نمایش، به‌صورت یک نمایشنامه شکل دادیم و در کنار همدیگر یک حرکت زیگوراتی انجام دادیم که این زیگورات تصویر نهایی نگاه ما به نمایشنامه هملت را به وجود می‌آورد.

کارگردان نمایش «نامه‌های عاشقانه از خاورمیانه» خاطرنشان کرد: اصولا خیلی‌ها تم نمایشنامه هملت را شک و تردید هملت می‌دانند اما من به این اعتقاد ندارم. معتقدم تم این نمایشنامه عشق، قدرت و انتقام است که در خیلی از آثاری که از نمایشنامه هملت اجرا شده عنصر تردید و انتقام را بازی گرفته‌اند اما من ترجیح دادم عنصر عشق را برجسته کنم و در جستجوی عشق باشم.

مرادی با ذکر مثالی گفت: در این نمایشنامه قهرمانی به نام اوفلیا وجود دارد که همه او را می‌شناسیم؛ دختری که بعد از مرگ پدرش دیوانه شده و خود را در رودخانه غرق می‌کند. سوالی که من می‌پرسم این است که آیا اوفلیا صرفا به دلیل مرگ پدر این کار را می‌کند و دیوانه می‌شود؟ یا نه؛ این رابطه عمیق‌تر است. یادتان باشد اوفلیا در نمایشنامه خیلی با پدرش همگام نیست و نقطه نظرات پدر با هملت متفاوت است و برای همین اوفلیا هملت را دوست دارد و پدرش او را دوست ندارد.

زمان کشف بازیگران نسل جدید فرارسیده/تبلور تهران در هملت شکسپیر

او ادامه داد: اینجا من تم بعدی یعنی عشق و قدرت را مدنظر قرار دادم به این معنی که وقتی قدرت چشم انسان را کور می‌کند می‌تواند عشق را تباه کند. اشتباه هملت که به اشتباه منجر به مرگ پدر شد چیزی است که اوفلیا را به دیوانگی می‌رساند. اینکه کسی پدر اوفلیا را کشت که او عاشقانه دوستش داشت. این زاویه دید و نگاهی است که من جستجو می‌کنم چون معتقدم بی‌شمار اوفلیاها و هملت‌ها در تهران در حال زندگی هستند و قصه‌ها و داستانک‌های خودشان را دارند که ما در این نمایش در چند گریز این قصه‌هایی که در تهران اتفاق می‌افتد را می‌بینیم.

کارگردان نمایش «افسون معبد سوخته» با اشاره به مجموعه گروه بازیگرانی که در نمایش «هملت، تهران ٢٠١٧» کار می‌کنند، گفت: بازیگران این نمایش مجموعه‌ای از بهترین هنرمندان جوانی هستند که دوره‌های خود را گذرانده‌اند و جلو می‌روند؛ گروه بازیگران، در کنار عوامل پشت صحنه حرفه‌ای، چیدمانی را در کنار همدیگر دارند و اهدافی را دنبال می‌کنند تا بتوانند با یک انرژی جدید به مخاطب امروز به لحاظ تنوع بازی و بازیگر فضای جدیدی را ارائه دهند.

مرادی خاطرنشان کرد: زمان، زمان کشف بازیگرانی است که از نسل‌های بعدی بیایند و انرژی و نفس تازه‌ای را به تئاتر و سینمای کشور بدمند. این گروه با همین هدف چیده شده و مدت 5 ماه است که به صورت جدی در حال تمرین و کار بوده و خودش را برای این اتفاق آماده کرده است.

سوگند سهیلی، زهرا بهروزمنش، آرمیتا فروزنده، محیا صدرزاده، دریا خلیلی، پانته‌آ قدیریان، دلنیا قادرپور، فرهاد رادمان، میلاد معیّری، محمد مسگری، سلمان صالحی و رضا داوودوندی، (به ترتیب ورود) بازیگران نمایش «هملت، تهران ٢٠١٧ - می‌خوام باهات حرف بزنم» هستند که به کارگردانی کیومرث مرادی از 24 اردیبهشت تا 21 خرداد در پردیس تئاتر شهرزاد اجرا می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز