خبرگزاری کار ایران

در مراسم بزرگداشت حامیان نسخ خطی در تهران؛

نسخه‌شناس مشهور افغانی در ایران تجلیل می‌شود/ قرائت پیام اشرف غنی

نشست خبری پانزدهمین دوره آیین بزرگداشت حامیان نسخ خطی (جایزه سیدعبدالله انوار) در محل کتابخانه ملی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ در این نشست غلامرضا امیرخانی معاون کتابخانه ملی و دبیر اجرایی ضمن تسلیت به مناسبت درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی پیامی که ایشان در دوره قبل جشنواره به دبیرخانه ارسال کرده بودند؛ قرائت کرد.

وی گفت: خوشبختانه امسال توفیق داشتیم از نجیب مایل هروی به عنوان یکی از خادمان نسخ در خارج از مرزهای ایران تقدیر کنیم. در این خصوص پیامی نیز توسط اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان صادر شده است که در روز برگزاری بزرگداشت قرائت خواهد شد. همین‌طور این دوره از جایزه حامیان نسخ خطی به نام سیدعبدالله انوار نامگذاری شده است و امیدواریم توسط خود ایشان به برگزیدگان اهدا شود.

نجف‌قلی حبیبی (دبیر علمی این همایش) نیز در این نشست گفت: در این نشست ضمن تجلیل از فعالیت‌های آیت‌الله هاشمی رفسنجانی گفت: در زمان ریاست جمهوری ایشان من نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی بودم و بحث‌های بسیاری برای تولیت کتابخانه ملی ایجاد شده بود تا درنهایت ایشان مسئولیت کتابخانه ملی را به نهاد ریاست جمهوری واگذار کردند.

وی ادامه داد: نسخ خطی از سرمایه‌های ملی ما هستند و برای نگهداری آنها زحمات زیادی کشیده می‌شود. خوشبختانه این بزرگداشت چند سالی است که به طور دوسالانه و مرتب انجام می‌شد تا جامعه قدر عزیزان زحمت‌کش در این حوزه را بیشتر بداند.

حبیبی افزود: این بزرگداشت در گروه‌های فهرست‌نویسی، نسخ خطی، گروه چاپ عکس، گروه فیلم، فلسفه، تاریخ، اسناد و علوم و فنون برگزار خواهد شد. این مجموعه در تلاش است تا محققان و نویسندگانی که کار ارشمندی در این حوزه‌ها دارند کشف و به جامعه معرفی کنند.

دبیر علمی این همایش اعلامه کرد: امسال آیین‌نامه‌های مربوط به همایش اصلاح شد و برگزاری مرتب این دوسالانه در دستور کار قرار گرفت. داوری‌ها توسط متخصصین کشور در نقاط مختلف انجام می‌شود و این موضوع به تربیت کارشناسان در این زمینه‌ها کمک خواهد کرد.

احسان شکرالهی مدیرکل نسخ خطی کتابخانه ملی با نقل دو خاطره از آیت‌الله هاشمی رفسنجانی گفت: زمان انقلاب، انقلابیون به یک مجموعه کتاب دسترسی پیدا کردند که به فرقه‌های ضاله نسبت داده شد. تصمیم این افراد بر سوزاندن این کتاب‌ها بود اما آیت‌الله هاشمی مانع از این کار شدند و هم اکنون این کتب در کتابخانه مجلس نگهداری می‌شود و محققان بسیاری از انها استفاده کردند. درباره مجموعه کتاب سفینه تبریز نیز همت و تلاش آیت‌الله هاشمی باعث شد تا در اوج در دوران سازندگی و کمبود منابع کتابخانه مجلس 14 میلیون تومان به ارزش پول آن دوران این کتاب را خریداری کند و تاکنون محققان بسیاری توانستند از این کتاب استفاده کنند.

وی ادامه داد: هدف غائی ما از پرداختن به نسخ خطی حفظ تاریخ ع لم، ادب و تاریخ است. از بین رفتن پیشنیه تاریخی یک کشور نسل‌های آینده را شبیه به فردی می‌کند که پدر و مادر خود را نمی‌شناسد و این موجب از دست رفتن هویت ملی و تاریخی یک کشور است.

علی اوجبی، نویسنده و پژوهشگر نیز در این نشست گفت: جا دارد از دکتر خاتمی یادی کنیم زیرا در دوره ریاست جمهوری ایشان سنت حمایت از فعالان نسخ خطی پایه‌گذاری شد.

وی بخش جنبی این بزرگداشت را مختص حمایت از فعالان حوزه‌های دیگر مرتبط با نسخ خطی اعلام کرد و گفت: ‌در بخش جنبی برنامه براساس اطلاعاتی که به دستمان رسیده و به دبیرخانه ارسال شده است داوری‌ها انجام خواهد شد در بخش اصلی نیز تمامی کتاب‌هایی که اطلاعاتشان در خانه کتاب و کتابخانه ملی موجود است و همچنین کتاب‌هایی که ناشران ارسال کردند مورد داوری قرار گرفته است.

وی افزود: این جشنواره به کتاب‌های که ظرف دو سال اخیر منتشر شده‌اند؛ اختصاص دارد.

احسان الله شکرالهی بخش جنبی را در حوزه‌های زیر اعلام کرد: کتابداری ، پیشکسوتان حوزه نسخ خطی، مرمت، جایزه ویژه اهداکنندگان نسخ خطی، جایزه ویژه فراهم آوری و جایزه ویژه‌ای برای ناشران شایسته تقدیر.

در ادامه نجفقلی حبیبی گفت: نسخه‌های خطی ارزشمندی در بین خانواده‌های ایرانی وجود دارد که به علت وضع بد نگهداری از بین می‌رود. کتابخانه ملی و کتابخانه مجلس این آمادگی را دارند که این نسخه‌ها را به صورت امانت نگهداری کنند و هر زمان که صاحب نسخه اعلام کرد نسخه‌ها را تحویل دهند. از تمام خانواده‌هایی که این نسخ را در اختیار دارند خواهشمندیم برای حفظ و فهرست بندی این آثار به یکی از این مراکز مراجعه کنند.

در پایان غلامرضا امیرخانی (معاون کتابخانه ملی) نیز گفت: مایه تاسف است که بسیاری از نسخ نفیس از کشور خارج می‌شوند. علت عمده آن مادی است و باید عزمی در بین مسولان برای خرید و حفظ این میراث فرهنگی وجود داشته باشد. چند هفته پیش یک برگه از شاهنامه طهماسبی به مبلغ 12 میلیون دلار فروخته شد کتابی با این ارزش و اهمیت چطور از کشور خارج شده است.

وی ادامه داد: خانواده‌ها باید بدانند نسخه خطی چیزی نیست که کسی بتواند مصادره کند و تملک آن به‌طور کامل متعلق به دارنده آن است ولی خروج آن از کشور غیرقانونی است. حتی متاسفانه شنیده‌ایم که برخی از نسخه‌های کهن فرهنگ شیعی از کشور خارج شده و توسط دشمنان معدوم و سوزانده شده است. آیین بزرگداشت حامیان نسخ خطی روز یکشنه 26 دیماه 95 ساعت 15 در مرکز همایش‌های سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران برگزار خواهد شد.

کد خبر : ۴۴۷۰۰۱