خبرگزاری کار ایران

داستان تروریسم با چاشنی رمان کافکا

رمانی با محوریت تروریسم و اتفاقات روز جهان به قلم احمد آرام منتشر می‌شود.

احمد آرام (نویسنده) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، از اتمام نگارش آخرین رمانش خبر داد و گفت: رمان «باغ استخوان‌های نمور» به مسئله امروز منطقه و جهان می‌پردازد و پیرامون مسئله تروریسم داستانی را مطرح می‌کند. رمان روایتی از انسانی است که از عشق و علاقه‌ای که به کافکا دارد تحت تاثیر رمان «مسخ» این نویسنده قرار گرفته و دچار یک سری روباپردازی‌ها و توهمات می‌شود. در پی این توهمات قهرمان داستان وارد ماجرا‌ها و اتفاقات مختلفی می‌شود که با تروریسم ارتباط پیدا می‌کنند. درواقع او در یک لامکان پای در مسیری می‌گذارد که از روی ناچاری مجبور به اقدامانی می‌شود. نهایتا نیز در مکانی نامعلوم محبوس، پنهان می‌شود یا از بین می‌رود.

این داستان‌نویس اضافه کرد: رمان «باغ استخوان‌های نمور» برای انتشار به نشر نیماژ سپرده می‌شود و احتمالا نیز بسته به زمانی که صدور مجوز نیاز دارد تا نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران زیر چاپ رفته و به دست علاقه‌مندان می‌رسد.

 آرام همچنین درباره مجموعه داستانی که در آستانه انتنشار دارد، گفت: مجموعه داستان «موسیقی استخوان» نیز ۷ داستان کوتاه را شامل می‌شود که در‌‌ همان سبک داستانی و فضاهای مخصوص با ژانر همیشگی کارهای من می‌گذرند. هنوز برای ناشر این مجموعه داستان تصمیمی گرفته نشده است.

خالق داستان «به چشم‌های هم خیره شده بودیم» سپس در پاسخ به این سوال که با توجه به نگارش رمانی با موضوع اتفاقات روز جهان و تروریسم؛ بازتاب اتفاقات سیاسی و اجتماعی روز را در ادبیات داستانی چگونه ارزیابی می‌کند، اظهار داشت: اصولا یکی از وظایف و رسالت‌هایی که ادبیات داستانی برعهده دارد پرداختن به مسائل و موضوعات اجتماعی و سیاسی روز است، حالا این پرداخت می‌تواند در ژانر‌ها و سبک‌های متفاوتی صورت بگیرد. درواقع نویسنده یا به تاریخ مراجعه می‌کند تا از دل تاریخ رویدادهای اجتماعی و سیاسی را بیرون بکشد و روایت داستانی خود را در آن بستر زمانی پیش ببرد و یا مستقیما اتفاقات و موضوعات روز جامعه و دنیای سیاست را برای ترسیم یک پیرنگ داستانی مورد استفاده قرار می‌دهد. این مسئله واقعا هم ظیفه سنگینی است.

او افزود: یک داستان‌نویس باید رخداد‌ها و رویدادهای اجتماعی و سیاسی جامعه خود و حتی جهان را کشف کند و جزییات و شخصیت‌های سیاسی روز را بشناسد. نهایتا نیز با اتکا به این اکتشافات و شناخت خود بازتابی از آن‌ها در داستان‌ها و رمان‌هایش به تصویر بکشد. هرچند در ادبیات داستانی معاصر و مدرن معمولا مسائل روز سیاسی و اجتماعی جایگاه خود را در داستان پیدا می‌کنند، حالا کمی پرنگ‌تر یا کم‌رنگ‌تر.

احمد آرام متولد ۱۳۳۰ بوشهر است. آثار داستانی مانند «غریبه در بخار نمک «(برندهٔ جایزهٔ ویژهٔ یلدا و بهترین کتاب سال استان فارس)، «مرده‌ای که حالش خوب است»، «آن‌ها چه کسانی بودند؟»، «به چشم‌های هم خیره شده بودیم» و «همین حالا داشتم چیزی می‌گفتم» بخشی از کارنامهٔ ادبی او هستند.

کد خبر : ۴۴۱۹۶۰