خبرگزاری کار ایران

در تشییع پیکر نیما طباطبایی مطرح شد؛

بدرقه آرزوهای جوانانه/شب یلدای سینما تمام شدنی‌ست+عکس‌ها

حاضران در مراسم تشییع پیکر نیما طباطبایی معتقد بودند که امروز سینمای ایران نه تنها وزنه‌های خود بلکه امیدهای خود را نیز تشییع می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ مراسم تشییع پیکر نیما طباطبایی (کارگردان جوان سینمای ایران) که در ۳۹ سالگی بر اثر بیماری سرطان درگذشت؛ صبح امروز (سه‌شنبه ۳۰ آذر ماه) از محل خانه سینما برگزار شد.

مصطفی احمدی (رییس انجمن دستیاران کارگردان) طی سخنانی گفت: من روزی که کار صنفی را قبول کردم؛ خودم را برای هر سختی آماده کرده بودم اما به خواب هم چنین روزی را نمی‌دیدم که برای تشییع نیما طباطبایی به خانه سینما بیایم.

وی ادامه داد: امروز برای وداع با مردی جمع شده‌ایم که برای رشد در حرفه خودش خیلی زحمت کشید و ماندگاری مرهون تلاش خودش بود هرچند قطعا تربیت خانوادگی خوب وی در این رشد تاثیر داشته است؛ نیما به ما یاد داد که تا آخرین لحظه نباید از راه‌ها و امید‌ها دست برداریم و بی‌توقع باید تلاش کنیم.

خسرو نقیبی (روزنامه‌نگار و فیلمنامه‌نویس) با اشاره به اینکه قرار بود با مرحوم طباطبایی همکاری کند، گفت: ما برای از دست دادن رفقایمان خیلی جوان هستیم. نیما بسیار پرشور بود و دوست داشت در سینما کار کند. وی به شدت به‌روز بود و سینمای دنیا را به صورت دقیق دنبال می‌کرد و به دنبال یک سینمای متفاوت بود و نمونه‌ای از این تفاوت را ما در فیلم من ناصر حجازی هستم؛ مشاهده کرده‌ایم.

مهدی کرم‌پور (کارگردان سینما) که مدت ۱۰ سال با نیما طباطبایی همکار بود نیز گفت: نیما هرچند قد بلندی داشت و درشت اندام و رشید بود اما قلبی کودک داشت. او عاشق سینما بود. عشق او به سینما بسیار زیاد بود چیزی که امروز ما در سینما کمتر شاهد آن هستیم.

در ادامه این مراسم؛ منوچهر شاهسواری (مدیرعامل خانه سینما) طی سخنانی گفت: طولانی‌ترین شب یلدا برای نیما طباطبایی و ما آغاز شده است و ما نمی‌دانیم از سال آینده در چنین روزهایی چه بگوییم و چگونه به دیدار خانواده‌اش برویم.

شاهسواری به اشاره به اینکه نیما طباطبایی فیلمنامه‌ای را به وی امانت داده است، گفت: وی بسیار امید داشت که این فیلمنامه را بسازد و من به نیما طباطبایی گفتم که تو سلامت از بستر بیماری بلند شو تا زود‌تر ساخت فیلم را شروع کنیم.

وی ادامه داد: نمی‌دانم برای این غم به خودمان دلداری بدهیم یا به دیگران؟ زیرا نیما طباطبایی یکی از شکوفه‌های سینما بود که می‌توانست تاثیر بسیاری بر آینده سینمای ایران بگذارد. او جزو امیدهای اصلی سینمای ایران بود.

مدیرعامل خانه سینما با اشاره درگذشت جعفر والی، نیما طباطبایی و سینماگران دیگر در ماه‌های اخیر گفت: شب یلدای سینمای ایران روزی تمام می‌شود و مطمئنم که سینمای ایران در آینده شاهد حضور و فعالیت سینماگران جوانی خواهد بود.

رویا تیموریان از اقوام نیما طباطبایی نیز گفت: من از همه دوستانی که امروز در این مراسم حضور پیدا کردند؛ متشکرم زیرا معتقدم امروز نیما طباطبایی در بین ما حاضر است و صدای ما را می‌شنود.

وی ادامه داد: به قول ناصر تقوایی تراژدی را آدم‌های ضعیف نمی‌سازند بلکه آدم‌هایی می‌سازند که برای زندگی مبارزه کرده‌اند اما زورشان به زندگی نرسید. نیما طباطبایی یکی از این شخصیت‌ها بود که تا آخر مبارزه کرد.

تیموریان ادامه داد: نیما طباطبایی؛ سینمای ایران و جهان را خوب می‌شناخت و مطالعات خوبی درخصوص تاریخ و جامعه داشت اما امروز از میان ما رفته است و از وی می‌خواهم که سلام ما را به پدر بزرگوارش و ناصر حجازی برساند.

فرشته طائرپور (تهیه‌کننده سینما) نیز که به شدت متاثر بود، گفت: ما امروز تنها برای تشییع نیما طباطبایی نیامده‌ایم بلکه امروز جوانی را تشییع می‌کنیم. امروز با دلهای سوخته آرزوهای جوانانه سینما را بدرقه می‌کنیم و از مسئولان می‌خواهم تلاش بیشتری کنند و به جوان‌ها بیشتر توجه کنند.

کامران ملکی که اجرای برنامه را برعهده داشت نیز طی سخنانی گفت: ما نه تنها امروز وزنه‌های خود را از دست می‌دهیم بلکه امیدهای خود را نیز از دست می‌دهیم و آرام آرام حجم فرهنگی ما کم می‌شود.

در پایان این مراسم بر پیکر مرحوم نیما طباطبایی توسط حجت‌الاسلام دعایی نماز خوانده شد و پیکر این فیلمساز جوان به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا(س) تشییع شد.

در این مراسم جمع زیادی از اعضای هیات مدیره خانه سینما، مدیران سازمان سینمایی و هنروتجربه، انجمن دستیاران کارگردان سینمای ایران و اهالی رسانه حضور داشتند.

کد خبر : ۴۳۹۷۲۰