خبرگزاری کار ایران

دوز و کلک‌های فروش آثار هنری به روایت لیلی گلستان

لیلی گلستان از انتشار «نقاش‌ها همیشه پول را دوست داشتند» در زمستان ۹۵ خبر داد.

لیلی گلستان (مترجم و نگارخانه‌دار) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره آخرین وضعیت انتشار ترجمه‌هایش گفت: کتاب «نقاش‌ها همیشه پول را دوست داشتند» نوشته بن هوئیت احتمال زیاد تا پیش از عید نوروز و در زمستان توسط نشر مرکز منتشر و به کتابفروشی‌ها می‌آید.

این مترجم در توضیح مضمون و محتوای این کتاب نیز بیان کرد: بن هوئیت نویسنده این کتاب اسنادی را از ۱۳ نقاش قرن ۱۶ تا ۲۱ ارائه می‌دهد که بر اساس پژوهش‌های او تمهیدات و راه‌های مختلفی این نقاشان برای فروش آثار خود به کار می‌بردند را به تصویر می‌کشد. بسیاری از این تهمیدات حتی با توسل به فریب‌کاری، دروغ، تقلب، کلک و... پیش رفته و منجر به فروش آثار این نقاشان شده است. در میان اسامی ۱۳ نقاش مذکور اسامی معروفی همچون پیکاسو، رامبراند و ماگریت نیز دیده می‌شود. تمام این موارد نیز بر اساس مستندات ارائه می‌شود.

گلستان ادامه می‌دهد: در مجموع «نقاش‌ها همیشه پول را دوست داشتند» جذاب و خواندنی است و خود من در زمان ترجمه از خواندن روش‌ها و کلک‌هایی که این نقاشان برای فروش اثر به سرشان می‌زده خنده‌ام می‌گرفت. به نظر می‌رسد وضعیت هنرمندان در همه‌جای دنیا و همه زمان‌ها چندان مساعد و مناسب نبوده و این قشر با مشکلات زیادی روبرو بوده و هستند.

کد خبر : ۴۳۶۹۸۴