خبرگزاری کار ایران

هیچ‌جایی‌ها روانه بازار شد؛

موقعیت‌های ساده روزمره یا چاهی عمیق در زندگی

مجموعه داستان کوتاه هیچ‌جایی‌ها نوشته‌ی هدیه‌ رضایی به همت نشر روزگار روانه بازار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ مجموعه داستان "هیچ‌جایی‌ها" به قلم هدیه رضایی و توسط انتشارات روزگار روانه بازار شد.

هیچ جایی‌ها مجموعه‌ای از ده داستان کوتاه و مجزا‌ از موقعیت‌های ساده‌ی روزمره است. موقعیت‌هایی که به ظاهر ساده‌اند اما وقتی پا به دنیایشان می‌گذاریم همچون یک چاه عمیق خواننده را در خود فرومی‌برند. همین موقعیت‌های ساده باعث می‌شوند جنبه‌های مختلف شخصیت‌های داستان دیده شود.

هدیه رضایی نویسنده "هیچ‌جایی‌ها" درباره کتاب گفت: شخصیت‌های من متعلق به جای خاصی نیستند و اصرار داشتم بی‌توجه به اینکه شخصیت‌ها به کدام خطه تعلق دارند با آنها آشنا شویم. برای همین این اثر هیچ جایی‌ها نام گرفت.

وی درباره نثر زنانه در داستان‌هایش نیز عنوان کرد: در هر زمینه‌ای مرد بودن و زن بودن روی عملکرد ما تاثیر می‌گذارد. نوشتن هم از این قاعده مستثنی نیست. من هم انکار نمی‌کنم زن بودنم روی آثارم سایه انداخته است اما تلاش کردم این زن بودن باعث نشود جانبدارانه بنویسم.

بی‌مکانی از ویژگی‌های داستان‌نویسی مدرن محسوب می‌شود که حاصل آن می‌تواند ایجاد ادبیاتی جهانی و همه‌گیر باشد. موقعیت‌هایی که نویسنده دستمایه‌ی داستان می کند در هر کشوری و هر خانه‌ای ممکن است رخ دهد. می‌توان گفت ضرورت این ادبیات فرا‌مکانی در بستر تنوع اقلیمی ایران احساس می‌شود که رضایی با تشخیص درست این ضرورت، دست به نوشتن داستان‌هایش زده است.

 بخشی از کتاب می‌خوانیم: قطعا یکی از تابلوهای مسیرم اشتباه بوده. یا جهت آن، یا چیزی که رویش نوشته شده بوده. من جایی از مسیر زندگی را اشتباه رفته‌ام. بیش‌تر از همه‌ی هم سن و سال‌هایم درس خواندم، کتاب خواندم، فکر کردم. اما دست آخر، بزرگ‌ترین دستاوردم، فکر کردن به معنای دم‌دستی‌ترین واژه‌ها بود.کتاب‌ها به تنهایی نمی‌توانند اوضاع را عوض کنند. زور سیم‌هایی که توی سرم داغ می‌شدند از کتاب‌هایی که در طول عمرم نشخوارشان کردم بیشتر بود.

هدیه رضایی مدرک کارشناسی ارشد در رشته ادبیات دراماتیک دارد. وی داستان‌نویس و نویسنده نمایشنامه‌های رادیویی است.

 این کتاب درهزار نسخه با قیمت 10000 تومان و 160 صفحه توسط انتشارات روزگار راهی بازار شده است.

کد خبر : ۴۳۵۹۸۷