خبرگزاری کار ایران

رییس هیات مدیره انجمن هنرمندان نقاش مطرح کرد؛

توقف ارسال آثار موزه پیشامد مبارکی‌ست/باید در تشکیل شورای هنرهای تجسمی شتاب کرد

رییس هیات مدیره انجمن هنرمندان نقاش بر ضرورت تشکیل شورای هنرهای تجسمی تاکید کرد.

معصومه مظفری در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا؛ با اشاره به سخن وزیر ارشاد مبنی بر توقف ارسال آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر به تور نمایشگاهی آلمان و ایتالیا، اظهار کرد: این مطلب پیشامد مبارکی است و این خواسته اهالی هنر و انجمن‌های تجسمی در طول این مدت بوده است.

او ادامه داد: تبادل آثار بین موزه‌های مختلف دنیا یک امر معمول و متداول است و از مناسبات فرهنگی کشورها و تبادل بین فرهنگ‌های مختلف سرچشمه می‌گیرد و اصلا ضرورت دارد که انجام شود اما این‌که این تبادل به چه صورت و در چه حد و حدودی و با چه میزان کار قرار است انجام شود نیاز به بررسی‌های بیشتر و شفاف‌سازی در این زمینه دارد.

رییس هیات مدیره انجمن هنرمندان نقاش با تاکید بر اینکه باید ضمانتی برای بازگشت این آثار داده می‌شد، گفت: با دستور وزیر این انتقال متوقف شده اما جامعه هنری و تجسمی هنوز با این سوال مواجه‌اند که در آینده چه اتفاقی قرار است بیفتد؟

مظفری با اشاره به اینکه در گذشته قرار بود یک شورای تجسمی ایجاد شود، گفت: سرپرست و مدیریت موزه می‌تواند برعهده هر کسی باشد اما ضروری‌ست شورای تجسمی متشکل از نمایندگان انجمن‌های هنری، هنرمندان مستقل، منتقدان و تئوریسن‌هایی که در حوزه هنر فعالیت می‌کنند و نیز گالری‌داران برای مشاوره در امور مختلف در کنار موزه فعال باشد.

او تاکید کرد: انجمن‌های هنری همیشه گفته‌اند می‌توانند به موزه کمک کنند و انجمن هنرمندان نقاش آمادگی خود را برای کمک به موزه اعلام کرده است. اینکه آثار در شرایط بسیار بدی وجود دارد نشان از کمبود بودجه‌ای است که برای موزه در نظرگرفته شده و عدم مدیریت مناسب در برخی دوره‌ها بوده است.

رییس هیات مدیره انجمن هنرمندان نقاش ایران با بیان اینکه بهتر است رسیدگی به مشکلات موزه هنرهای معاصر نیز از اولویت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشد، گفت: موضوعاتی ازجمله سیستم ایمنی، نگهداری، ارائه آثار و مرمت آنها نیاز به برورزسانی دارد که آن‌هم نیازمند بودجه است و بخشی از این بودجه می‌تواند با مشورت و هماهنگی با شورای تجسمی و ارائه راهکار برطرف شود و بخش دیگری را نیز دولت می‌تواند برطرف کند.

مظفری ادامه داد: اینکه قرار است آثاری برود و در مقابل هزینه‌ای دریافت شود تا از طریق آن موزه بازسازی شود باعث زیرسوال رفتن حرکت فرهنگی است که قرار است انجام شود. بهتر است از ابتدا برای این مسائل موزه برنامه‌ریزی شود.

او با تاکید براینکه آموزش از ارکان جدایی‌ناپذیر موزه‌های روز دنیاست،‌ خاطرنشان کرد: آموزش در دو حوزه انجام می‌شود اول اینکه؛ موزه به طیف وسیعی از هنرمندان متقاضی و بینندگان؛ شیوه نگهداری از آثارش را آموزش می‌دهد و افراد را از این طریق برای موزه‌داری، مرمت‌ آثار، جذب مخاطبان بیشتر تربیت می‌کند اما در موزه‌ هنرهای معاصر این اتفاق نمی‌افتد و کاملا تعطیل است.

این هنرمند با اشاره به حوزه دیگری که موزه می‌تواند در آموزش آن نقش داشته باشد، اضافه کرد: امروز در موزه‌های روز دنیا کلاس‌های آموزش مرمت آثار برگزار می‌شود. وقتی انجمن هنرهای افراد متخصص را برای آموزش دعوت می‌کند تا از خارج از کشور برای آموزش افراد بیایند چطور موزه این نیاز را احساس نمی‌کند و آن را عملی نمی‌کند؟!

مظفری با بیان اینکه چند ماه از ابتدای سال می‌گذرد اما هنوز از کتاب موزه که قرار بود مدت‌ها قبل منتشر شود خبری نیست،‌ گفت: از ابتدای سال 95 مسائل مربوط به موزه هنرهای معاصر از اصلی‌ترین موضوعات جامعه تجسمی بوده است در صورتی که مشکلات دیگر این جامعه در حاشیه قرار گرفت چراکه موقعیت موزه بسیار حساس بود.

او با اشاره به صحبت‌های چند روز گذشته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی براینکه به زودی برنامه‌هایش درباره حوزه‌های مختلف هنری را بیان می‌کند، افزود: امیدوارم وزیر همراهی و همکاری بیشتری با هنرمندان را نیز مدنظر داشته باشند و با متخصصین این‌ حوزه‌ها تعاملات بیشتری باشد اگر اینطور نباشد از جایی خارج از این حوزه و افرادی خارج از این حوزه؛ تصمیماتی گرفته می‌شود که چه بسا در بسیاری از موارد نیز اشتباه باشد.

این هنرمند ادامه داد: ما مشتاقانه منتظر نظرات آقای صالحی‌امیری درباره حوزه هنر تجسمی هستیم اما امیدواریم قبل از ابراز نظراتشان تعامل بیشتری با هنرمندان این حوزه می‌داشت تا با مسائل، نیازها و مشکلات این حوزه آشنا شده و بعد نظراتشان را اعلام کنند.

کد خبر : ۴۳۱۶۹۶