خبرگزاری کار ایران

در نشست مدیران صندوق بازنشستگی و سینمای مستند مطرح شد؛

کلمه بازنشسته بیشتر مواقع بار مثبت ندارد/اکران 6 مستند از رخشان بنی‌اعتماد با موضوع سالمندی+اسامی فیلم‌ها

معاون فنی صندوق بازنشستگی تاکید کرد: نیازهای بازنشستگان فراتر از مباحث اقتصادی است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست مشترک خبری مدیران صندوق بازنشستگی کشوری و مرکز گسترش سینمای مستند وتجربی؛ صبح امروز سه‌شنبه دوم آذر ماه؛ در محل صندوق بازنشستگی برگزار شد.

در ابتدای این نشست حامد شمس (مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل صندوق بازنشستگی کشوری) گفت: در جهت گفتمان‌سازی دوران بازنشستگی، تعامل با فرهیختگان و اصحاب رسانه را در دستور کار دادیم تا صدای بازنشستگان را به جامعه برسانیم.

وی اظهار امیدواری کرد: صندوق بازنشستگی کشوری در 2 یا 3 سال آینده با همکاری تامین اجتماعی بتواند جشنواره فیلمی به صورت مجزا و مختص سالمندان و بازنشستگان برگزار کند.

مهدی طباطبایی‌نژاد (مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی) نیز گفت: این همکاری فرصتی برای سازمان سینمایی کشور است تا قدردان بزرگان و پیشکسوتان باشد.

مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی خاطرنشان کرد: سینمای مستند، سینمای آگاهی است و می‌تواند مصداقی برای میل جامعه به آگاهی باشد. از 10 سال پیش ضرورت پرداختن به سینمای مستند احساس شد. توجه صداوسیما و جامعه به سینمای مستند، سازمان سینمایی را مجاب کرد جشنواره‌ای به این مهم اختصاص دهد. طی ده سال گذشته جشنواره سینما حقیقت توانست به اعتبار لازم در سطح جهان دست یابد و تاکنون بیش از 120 مهمان معتبر از سراسر جهان در این جشنواره شرکت کرده‌اند.

مهدی طباطبایی‌نژاد گفت: تلاش کردیم هر ساله بخش‌های مغفول مانده جامعه را مورد توجه قرار دهیم. پیرو همین سیاست، امسال بخش خرد و تجربه به سالمندی پویا اختصاص دارد تا این قشر مورد توجه بیشتری قرار گیرند.

وی ادامه داد: باتوجه به اینکه جامعه ما به سمت سالمندی پیش می‌رود، توجه به سالمندان پویا و استفاده از تجارب آنها موضوع مهمی بود که باید به آن توجه می‌شد. بنابراین در نظر داریم در طول سال مستندهایی با رویکرد سالمندی پویا تولید کنیم.

مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی متذکر شد: در کنار بخش جمعی جشنواره شش فیلم مستند از مجموعه مستند «کارستان» که با موضوع کارآفرینی و به همت رخشان بنی‌اعتماد و تهیه‌کنندگی مجتبی میرتهماسب در بخش خصوصی تولید شده؛ به نمایش گذاشته خواهد شد.

وی درباره آثار ارسال شده به جشنواره گفت: در این دوره هزار اثربه دبیرخانه جشنواره ارسال شد که از این بین 20 اثر در بخش خرد و تجربه مورد بررسی قرار گرفت و از این میان 10 فیلم توسط هیئت داوران برای اکران در پردیس سینمایی چارسو انتخاب شده است و در پایان سه اثر برگزیده خواهد شد.

وی درباره ترکیب هیئت داوران گفت: هیئت‌داوران متشکل مجید نیک روان (نماینده از صندوق بازنشستگی)، مجید فاتحی سروش و پدرام اکبری از پیش‌کسوتان سینماست.

محمدعلی ابراهیم زاده (معاونت فنی صندوق بازنشستگی) گفت: بیشتر مباحث مربوط به بازنشستگی پیرامون اقتصاد است. در حالی که نیازهای این عزیزان فراتر از مسائل اقتصادی است. باید در معرفی و رفع این نیازها نوآوری‌های لازم ایجاد می‌شد. با توجه به اینکه مخاطبان صندوق شامل شاغلین ، بازنشستگان و حتی ورثه می شود لازم است طیف گسترده‌تری از جامعه مخاطب موضوعات مربوط به بازنشستگان قرار گیرد. از این جهت صندوق بازنشستگی به عرصه فیلم‌های مستند ورود کرد.

وی ادامه داد: کلمه بازنشسته بسیاری مواقع بار مثبتی ندارد از این رو نگاه به بازنشسته ها باید تغییر کند. بازنشستگی می‌تواند دوران افت نباشد بعضی افراد دچار گوشه‌گیری و انزوا می‌شود و یکی از علت‌های آن بار منفی کلمه بازنشسته است. در تلاشیم با زبان هنر بگوییم بازنشستگی به نوعی ادامه استخدام است و می‌تواند دوران جدیدی از زندگی فرد باشد. این دوره باید به عنوان یک مسیر طبیعی مطرح شود. استقبال بازنشستگان و دستگاه‌ها از اجرای جشنواره خرد و تجربه نیز گویای نیاز جامعه برای این تغییر نگرش بوده است. مستندسازی از زندگی بازنشستگان برای نسل جوانی که مشغول به کار است و دستگاه‌های دولتی می‌تواند راهگشا باشد و افق‌های جدیدی از آینده را مطرح کند.

حامد شمس (مدیر روابط عمومی صندوق بازنشستگی) نیز گفت: رویکردهای فرهنگی اثرگذاری بلندمدت دارند. ما به دنبال تغییر دیدگاه‌های جامعه هستیم. استفاده از هنر می‌تواند شاخک‌های حساس جامعه را به توجه و واکنش به موضوعات وادار کند. ما سعی داریم از طریق رسانه‌ها فاصله بازنشستگان با جامعه را کاهش دهیم.

طباطبایی نژاد (مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی) در خصوص وضعیت عرضه فیلم‌ها گفت: این مرکز شنبه و جمعه در صداوسیما برنامه دارد. اخیراً تولیدات ما موفق به اخذ حق رایت تلویزیونی شده‌اند تا در شبکه‌های مختلف به نمایش گذاشته شوند. عمده فیلم‌ها در نهایت به تلویزیون راه پیدا می‌کنند. تلاش ما در مرکز سینمای مستند در اختیار داشتن باکس ثابت در شبکه مستند و سایر شبکه‌های تلویزیونی است تا برگزیدگان جشنواره به این باکس راه پیدا کند.

وی افزود: حدود سه سال است تولیدات سازمان به شکل اینترنتی در اختیار شرکت‌های VOD قرار می‌گیرد. از امسال نیز در بخش اینترانت که بسیار کم هزینه‌تر از اینترنت است، فیلم‌های جشنواره به نمایش گذاشته خواهد شد.هم‌اکنون حدود 10 شرکت با سازمان سینمایی قرارداد نوشته‌اند تا مخاطبین عزیز بتوانند از طریق اینترنت و اینترانت فیلم‌ها را ببینند.

مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در خصوص ارسال آثار به جشنواره‌های خارجی گفت: تولیدات مرکز گسترش سینمای تجربی به جشنواره‌های مختلف خارجی ارسال می شود اما ما مسئول پخش فیلم‌هایی که توسط تهیه‌کننده خصوصی تولید می‌شوند، در جشنواره‌های خارج از کشور نیستیم. با این وجود امکاناتی برای تسهیل پخش این فیلم‌ها در نظر گرفته‌ایم.

فیلم‌های جشنواره سینمای حقیقت از 14 تا 21 آذر ‌ماه در در پردیس سینمایی چارسو به نمایش گذاشته خواهد شد و علاقمندان می‌توانند به صورت رایگان از فیلم‌ها دیدن کنند.

در دهمین دوره جشنواره بین المللی سینماحقیقت، بخش ویژه «خرد و تجربه» با مشارکت صندوق بازنشستگی کشوری برگزار می‌شود.

از جمع بیش از 30 فیلم ارسالی به دبیرخانه دهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت»، 10 فیلم برای نمایش در بخش «خرد و تجربه» انتخاب شده است. موضوعات مختلف این بخش که با هدف تکریم بازنشستگان و تاکید بر آغاز دوران جدید زندگی پس از بازنشستگی است، شامل تجربه بازنشسته‌ها؛ خیر جمعی؛ کارآفرینی؛ فعالیت‌های داوطلبانه؛ بازنشستگی نه از کار افتادگی؛ بازنشسته و خانواده می‌شود.

اسامی فیلم‌های راه یافته به بخش «خرد و تجربه» به این شرح است: با زبان خاموش (منوچهر مشیری)، باغچه خشک خانه‎مان سبز است (حسین نارمنجی)، برای کتابهایم (رضا حائری)، دست خورشید (محمدجعفر باقری‌نیا)، زاده‌ی مهر (ابوالفضل توکلی)، زیمل بلوچستان (مازیار مشتاق‌گوهری)، سایه‎های تنهایی (سعید بهلولی)، گاهی روی آب (سعید آلبوعبادی)، مرد آسمانی (یونس مقدم) و همین حوالی (بنیامین اثباتی).

هیات داوری بخش ویژه‌ «خرد و تجربه» جشنواره سینماحقیقت را مجید خالقی‌سروش، پدرام اکبری و مجید نیک‌روان شامل می‌شوند.

صبح روز سه‌شنبه 16 آذرماه نیز دیدار عمومی مستندسازان با اسلامیان (رئیس محترم صندوق بازنشستگی کشوری) در سالن شماره 4 پردیس چارسو پیش‌بینی شده است.

در مراسم اختتامیه جشنواره سینما حقیقت نیز به سه فیلمساز برگزیده‌ این بخش لوح تقدیر و جوایز نقدی اهدا خواهد شد.

در پایان این نشست از پوستر جشنواره خرد و تجربه به طراحی علی باقری رونمایی شد.

کد خبر : ۴۳۱۱۷۳