خبرگزاری کار ایران

عموزاده‌خلیلی در نشت هم‌اندیشی با وزیر ارشاد:

هنوز هیچ‌ نویسنده‌ای اجازه ورود به مدارس را ندارد

رییس هیئت‌مدیره‌ انجمن نویسندگان کودک و نوجوان با بیان اینکه بسته بودن مدارس به روی نویسندگان یکی از موانع جدی ترویج کتابخوانی است، گفت: معلوم نیست چرا این شک و ظن نسبت به شاعر و نویسنده وجود دارد که نمی‌توانند به مدرسه ها ورود پیدا کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، فریدون عموزاده‌خلیلی (رییس هیئت‌مدیره‌ انجمن نویسندگان کودک و نوجوان) در نشست صمیمی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اهالی نشر و قلم اظهار کرد: آنچه باعث شکوفایی هنر ادبیات می‌شود این است که اهالی قلم احساس امنیت و آرامش داشته باشد. در یک فضای آرام نویسنده، مترجم و ویراستار می‌توانند با فراغ‌ بال کار خود را انجام دهند البته نباید از انصاف دور شد چراکه در دوره اخیر تلاش‌هایی برای فراغ بال نویسندگان و نگران نبودن آن‌ها از اینکه ممیزی دست و بالشان را بسته انجام شد اما هنوز این ممیزی وجود دارد.

او ادامه داد: برای ما مایه افتخار نیست که هنوز چاپ آثار مهم‌ترین نویسنده روزگارمان یعنی آقای دولت‌آبادی با مشکل مواجه است و برخی از آثار او در خارج از کشور منتشر می‌شود. باید کمک کنیم این دغدغه برداشته شود چون به نفع فضای نشر و شکوفایی و خلق اثر است.

رییس هیئت‌مدیره‌ انجمن نویسندگان کودک و نوجوان با بیان اینکه هنوز هستند کسانی که آثارشان براساس نامشان بررسی می‌شود، گفت: امیدواریم آقای وزیر برای ایجاد شکوفایی و خلق آثار گام بردارند. متاسفانه در کشور ما نویسندگی، مترجمی و ویراستاری شغل محسوب نمی‌شود و این مشاغل در وزارت کار تعریف نشدند. اهالی قلم و نشر دغدغه بیمه تامین اجتماعی دارند واین مساله برای جمهوری اسلامی زیبنده نیست. این موضوع از مواردی است که آرامش و امنیت نویسندگان را می‌گیرد.

عموزاده خلیلی با اشاره به نبود قانون مشخص درباره کپی‌رایت اظهار کرد: مساله کپی‌رایت یکی دیگر از دغدغه‌های اهالی نشر است. الان در جلوی چشم بسیاری از همکاران ما کتاب‌شان به راحتی چاپ و توزیع می‌شود و ما نمی‌توانیم کاری انجام دهیم. این مساله‌ای است که امنیت اهل قلم را به چالش می‌کشد.

او به توسعه تشکل‌های صنفی و انجمن‌ها در 3 سال اخیر اشاره و خاطرنشان کرد: معتقدم باید جوایز و جشنواره‌هایی که عمدتا آن‌ها را دولت برگزار می‌کند به تشکل‌ها واگذار شوند. اگر این جایزه‌ها و جشنواره‌ها به تشکل‌ها واگذار شوند؛ شان جایزه‌ها هم حفظ می‌شود.

رییس هیئت‌مدیره‌ انجمن نویسندگان کودک و نوجوان تصریح کرد: موضوع دیگری که بسیار اهمیت دارد ترویج کتابخوانی است. کتابخانه‌ها باید به لایه‌های عمومی جامعه بروند. بحث دیگر در این زمینه این است که این کتابخانه‌ها چگونه پرمی‌شوند. متاسفانه الان کتابخانه‌ها با سلیقه‌های خاص و با طیف خاصی از کتاب‌ها پرمی‌شوند و بسیاری دیگر از کتاب‌ها که از وزارت ارشاد مجوز نشر گرفته‌اند اجازه ورود به این کتابخانه‌ها را ندارند. این اجحاف به نویسندگان است.

عموزاده‌خلیلی با گلایه از عدم حضور نویسندگان در مدارس، اضافه کرد: بسته بودن مدارس به روی نویسندگان یکی دیگر از موانع جدی ترویج کتابخوانی است. امروز هیچ نویسنده‌ای نمی‌تواند وارد مدارس شود. حتی نویسندگانی که شعرها و داستان‌هایشان در کتاب‌های درسی تدریس می‌شود. معلوم نیست چرا این شک و ظن نسبت به شاعر و نویسنده وجود دارد که نمی‌توانند به مدرسه ها ورود پیدا کنند. ما از وزیر فرهنگ تقاضا داریم تفاهم‌نامه‌ای با وزارت آموزش و پرورش امضا کند تا بتواند با نویسندگان وارد تعامل شود.

کد خبر : ۴۳۱۰۷۲