خبرگزاری کار ایران

بررسی مسئولیت رسانه در دستیابی قربانیان ترور در نمایشگاه مطبوعات

نشست تخصصی مسئولیت رسانه در دستیابی قربانیان ترور در بیست و دومین دوره نمایشگاه مطبوعات برگزار شد.

به گزارش ایلنا به نقل از انجمن دفاع از قربانیان تروریسم، نشست تخصصی "مسئولیت رسانه در دستیابی قربانیان ترور به عدالت" روز سه شنبه، ۱۸ آبان، در محل برگزاری  بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات توسط این انجمن برگزار شد.

در این نشست جمعی از خانواده‌های شهدا و جانبازان ترور، اساتید، کارشناسان حقوق و رسانه، فعالان حقوق بشر و همچنین نمایندگان برخی خبرگزاری‌های داخلی نیز حضور داشتند.

 مجید مهاجرانی، استاد حقوق بین‌الملل و پژوهشگر مرکز مطالعات استراتژیک خاورمیانه که یکی از سخنرانان نشست بود، در خصوص سرفصل تروریسم در رسانه‌ها گفت: رسانه‌ها هر روز اعداد و ارقامی از قربانیان تروریسم ارائه می‌دهند، باید پرسید آیا با این اعداد و ارقام می‌توان به عدالت رسید؟ قربانیان محدود به کشته‌شدگان و مجروحین حوادث تروریستی نیستند بلکه طیف گسترده‌ای از جامعه را تشکیل می‌دهند."

 مهاجرانی در ادامه ضمن بیان برخی از حقوق قربانیان تروریسم، افزود: عدالت تنها به معنی محاکمه مرتکبین اینگونه جنایت‌ها نیست بلکه توجه و رسیدگی به نیازهای قربانیان تروریسم نیز بخشی از عدالت است.

 آیینه وند، فرزند قربانی ترور که یکی دیگر از مهمانان این نشست بود ضمن بازگویی یاد و خاطره دوران کودکی خود همراه با پدر به نحوه  ترور ایشان به دست مجاهدین خلق اشاره کرد و گفت: ما فرزندان شهدا تنها چیزی که از واژه پدر می‌دانیم، یک قاب عکس است.

وی از رسانه‌ها به دلیل عدم پوشش مطالبات قربانیان ترور از جمله دسترسی به عدالت انتقاد کردند.

مهدی شکیبایی، کارشناس مسائل بین‌الملل و یکی از فعالان حوزه رسانه نیز در این نشست ضمن تقدیر از حضور مثبت انجمن دفاع از قربانیان تروریسم در بیست و دومین دوره نمایشگاه مطبوعات، از عدم توجه رسانه‌ها به نیازهای قربانیان ترور انتقاد کرد. وی فعالیت‌ها و اشتغالات نهادهای حقوق بشری را در شناسایی چهره واقعی گروه‌ها و سازمان‌های تروریستی موثر دانست و بر ضرورت پیگیری ارتباطات و همکاری‌های مشترک اینگونه نهادهای حقوق بشری با یکدیگر تاکید کرد.

در این نشست تخصصی، بیانیه انجمن حمایت از قربانیان تروریسم توسط زهرا سبحانی فرزند قربانی ترور و عضو هیئت مدیره این انجمن قرائت شد. 

در بخش‌هایی از این بیانیه آمده است:

"رسانه‌ها به عنوان هدایت‌گران افکار عمومی در جامعه نقش فوق العاده‌ای دارند و در ایجاد همبستگی ملی، جستجوی حقیقت‌ها و پرده‌برداری از واقعیت‌های موجود و هشدار در رفتار حکومت‌ها و ایجاد بسترهای لازم برای تحقق عدالت تاثیر بسزائی دارند.

اما این مهم تاکنون مغفول مانده و شاهد آن هستیم که سران گروه‌های تروریستی همچون ابوعمرالبغدادی، بن لادن، ملا عمر، رجوی و ... و یا حامیان آنها مانند صدام حسین و قذافی، ... یا به نحوی مشوک کشته می‌شوند و یا از صحنه حذف می‌گردند.

انجمن دفاع از قربانیان تروریسم اعلام می‌دارد که به دنبال مجازات افراد فریب خورده نیست بلکه محاکمه و محکومیت فجایع تروریستی در جهان را  به عنوان یک مطالبه به حق جامعه بشری از محاکم بین‌المللی در جهت جلوگیری از تکرار اینگونه جرائم خواستار است و معتقد است رسانه نقش کلیدی در تحقق این مهم دارد."

کد خبر : ۴۲۷۰۹۸