خبرگزاری کار ایران

مدیر جایزه مهرگان مطرح کرد:

احتمال ثبت رسمی جایزه مهرگان و انتقال بخشی‌از فعالیت‌ها به خارج از کشور

طبق برنامه پیش‌بینی شده اسامی برگزیدگان نهایی دوره‌های پانزدهم و شانزدهم جایزه مهرگان ادب، در مهرماه اعلام می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، دبیرخانه جایزه مهرگان با اعلام خاتمه کار داوری 403 عنوان کتاب (197 رمان و 206 مجموعه داستان) که در سال‌های 1392 و 1393 در ایران منتشر شده است، گزارش کاری این دوره از جایزه ادبی مهرگان ارائه داده است:

هیأت داوران جایزه مهرگان ادب، بررسی مرحله مقدماتی و چین‌های اول و دوم مرحله نهایی را به پایان رسانده و به زودی فهرست آثار برگزیده و راه‌یافته به مرحله ماقبل نهایی جایزه اعلام می‌شود.

دبیرخانه جایزه مهرگان با پوزش از تأخیر چندماهه‌ای که در برگزاری مراسم اهدای جایزه به برگزیدگان این دوره پیش آمده است، به نقل از علیرضا زرگر مدیر جایزه مهرگان دلیل این تأخیر را درگذشت ناباورانه زنده‌یاد فتح‌الله بی‌نیاز، عضو هیأت امناء و دبیر چند دوره جایزه مهرگان ادب و تغییر هیأت داوران جایزه دانسته و افزوده است که انتخاب داور جایگزین برای منتقد بزرگ و مورد احترامی همچون فتح‌الله بی‌نیاز کاری سخت و زمان‌بر بوده که خوشبختانه به سرانجام رسیده است.

مدیر جایزه مهرگان همچنین با بیان اینکه در سال‌های اخیر تفاوت محسوسی در رفتار مسؤولان و سیاست‌های فرهنگی وزارت ارشاد در قبال جوایز مستقل و خصوصی ندیده است، به ملاقات خود با آقای دکتر صالحی معاون فرهنگی وزارت ارشاد اشاره کرده و گفته است: “پاییز سال قبل با آقای صالحی در وزارت ارشاد ملاقات کردم و در گفتگوی مفصلی که داشتیم به مشکلات پرشمار پیش روی جوایز ادبی مستقل و خصوصی و همچنین تشکل‌های مردم‌نهاد فرهنگی اشاره کردم و به ایشان پیشنهاد دادم که بهتر است نگاه و رفتار متفاوتی از اسلاف خویش در ده‌ساله گذشته نسبت به جوایز مستقل داشته باشند و موانع رسمیت بخشیدن به فعالیت تشکل‌ها و جوایز خصوصی را برطرف کنند. ایشان نیز ظاهراً علاقه‌مند به رفع مشکلات بودند و حتی خود ایشان پیشنهادی برای تسریع در روند ثبت قانونی جایزه مهرگان داشتند. ولی متأسفانه پس از تدارک مدارک مورد نیاز و پی‌گیری‌های شش ماهه هنوز هیچگونه پیشرفتی برای حل مشکل حاصل نشده است و به نظر می‌رسد جناب معاون فرهنگی تمام هم و غم خود را مصروف توسعه جوایز رنگارنگ و پر از سکه دولتی یا شبه دولتی کرده‌اند و هنوز موعد توجه به مشکلات تشکل‌های مستقل و خصوصی حوزه فرهنگ فرا نرسیده است.”

علیرضا زرگر در همین باره می‌افزاید: مادامی که وزیر و معاونت‌های ذی‌ربط در وزارت فرهنگ و ارشاد به این باور نرسند که عرصه ادبیات و هنر بدون مشارکت همه مردم - نه فقط خودی‌ها - تحول و پیشرفتی نخواهد داشت، عملاً در بر همان پاشنه گذشته می‌چرخد و دیری نخواهد گذشت که همین دو سه جایزه باقیمانده خصوصی نیز ناگزیر تعطیل شده و به محاق فراموشی خواهند رفت.

مدیر جایزه مهرگان البته به‌رغم همه مشکلات و مانع‌تراشی‌ها از ادامه کار ناامید نیست اما می‌گوید: اگر پس از گذشت دو دهه از عمر این جایزه امسال نیز برای ثبت رسمی جایزه مشکل داشته باشیم و امکان و اجازه برگزاری مراسم نهایی جایزه در مکانی عمومی و درخور شأن جایزه مهرگان داده نشود، ثبت جایزه مهرگان در خارج از ایران و انتقال بخشی از برنامه‌های کاری آن با هدف ادامه حیات فرهنگی و توسعه این جایزه ناگزیر خواهد بود و جداً جای نگرانی و تأسف است که در ادامه رفتارها و سیاست‌هایی که منجر به خروج نخبگان علمی و بسیاری از نویسندگان و هنرمندان از کشور شده است، به ناچار باید به کوچ اجباری جوایز مستقل و خصوصی نیز تن داد.

وی ادامه داد: همانطور که بارها گفته شده ما در جایزه مهرگان هرگز و از هیچ دولتی انتظار کمک و حمایت مالی نداشته‌ایم و آمادگی نشان داده‌ایم که با رعایت همین مقررات موجود و در چارچوب حقوق شهروندیمان فعالیت کنیم. اما دیگر تحمل بهانه‌گیری‌ها و اشکال‌تراشی‌های وقت و بی‌وقت و بر هم خوردن مراسم‌مان چند ساعت قبل از اجرا را نداریم. باید دید مشکل واقعی در کجاست. شک نیست که سعی ما در جایزه مهرگان پرداختن به ادبیات جدی است.

بر اساس این گزارش؛ طبق برنامه پیش‌بینی شده در مهرماه امسال اسامی برگزیدگان نهایی دوره‌های پانزدهم و شانزدهم جایزه مهرگان ادب، اسامی داوران مرحله مقدماتی و نهایی جایزه، و در صورت مهیا بودن شرایط، محل برگزاری مراسم نهایی جایزه اعلام و بلافاصله کار بررسی آثار دوره‌های هفدهم و هجدهم مهرگان ادب نیز آغاز می‌شود.

20

دبیرخانه جایزه مهرگان صندوق پستی 555-19615 تهران و ایمیل mehreganprize@gmail.com   را برای ارسال کتاب‌‌ها و انعکاس نظرات نویسندگان، منتقدان و ناشران در نظر گرفته است.

کد خبر : ۴۰۲۲۷۹