خبرگزاری کار ایران

مدیر جایزهٔ ادبی مهرگان در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

برگزیدگان پانزدهمین و شانزدهمین جایزه ادبی مهرگان مرداد معرفی می‌شوند/ عدم همکاری ارشاد در ثبت بنیاد مهرگان

علیرضا زرگر از اعلام رمان و مجموعه داستان برگزیده پانردهمین و شانزدهمین دوره جایزه ادبی مهرگان در مردادماه خبر داد.

علیرضا زرگر (مدیر جایزهٔ ادبی مهرگان) در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا، از اعلام نامزدهای رمان و مجموعه داستان پانردهمین و شانزدهمین دوره این جایزه در هفته دوم مردادماه خبر داد و گفت: جایزه ادبی مهرگان قطعا ادامه کار خواهد داد و هفته آینده که اولین هفته مردادماه است، اطلاع‌رسانی کامل در مورد روند ادامه کار این جایزه خواهیم داشت.

زرگر گفت: در نیمه دوم مردادماه نیز فهرست ۱۴ گانه نامزدهای رمان و مجموعه داستان‌ها اعلام و به فاصله کوتاهی هم برندگان نهایی این دوره معرفی می‌شوند. البته ما در این دوره کمی با تاخیر مواجه شدیم، چراکه مرحوم فتح‌الله بی‌نیاز خیلی شخصیتی بزرگ و کمک کار بودند و تسلط کاملی به موضوعات داشتند و فقدان ایشان به عنوان داور جایزه مهرگان ضربه سنگینی برای این جایزه بود. اما نهایتا جایگزینی‌ها انجام شده و کارهای ایشان هم در حال انجام و پیگیری است که به محض نهایی شدن اعلام خواهیم کرد.

وی افزود: در این دوره از جایزه مهرگان کتاب‌های مرتبط با سال‌های ۹۲ و ۹۳ را مورد اریابی قرار می‌دهیم و بنا به آمار باید نزدیک به ۴۰۳ کتاب را بررسی می‌کردیم که کار بسیار سنگینی بود اما خوشبختانه به ایستگاه آخر رسیده‌ایم و‌‌ همانطور که اشاره شد اصل کار انجام شده است و دو سه ماه آینده هم به صورت کامل‌تر و فعال‌تری اطلاع‌رسانی‌ خواهیم کرد.

علیرضا+زرگر+-+مدیر+جایزه+مهرگان

مدیر جایزهٔ ادبی مهرگان درباره سرانجام فرآیند ثبت قانونی بنیاد مهرگان نیز اظهار داشت: متاسفانه وزارت فرهنگ و ارشاد فرآیند ثبت قانونی بنیاد مهرگان را مدام به تاخیر می‌اندازد و به نظر می‌رسد شرایط برای جوایز ادبی نسبت به دوره‌های گذشته ادبی فرق چندانی نکرده است. دلیلی هم بر‌ای این به تاخیر افتاد‌‌ها به مدیران برگزاری جایزه ادبی مهرگان اعلام نمی‌کنند. بنده حتی سال گذشته شخصا با دکتر صالحی در همین مورد صحبت کردم و ایشان هم با خوشرویی استقبال کردند و قول پیگیری دادند. منتها دیگر تا امروز خبری از آقای صالحی نشد.

او همچنین افتادن در یک سیکل بسته را مانع اصلی بر سر به نتیجه رسیدن کارهای مرتبط با ان. جی. او‌ها دانست و بیان کرد: متاسفاته کارهای مرتبط با ان. جی. او‌ها در کشور ما برای پیگیری در یک سیکل بسته‌ای قرار می‌گیرد با این وجود از این دولت انتظار داشتیم بر خلاف دولت‌های قبلی دست‌کم توجه بهتری به ارگان‌های خصوصی حوزه فرهنگی نشان بدهد اما گویا هنور در بر همان پاشنه می‌چرخد. تنها تفاوت اینجاست که دولت قبلی دشنام می‌داد یا در مصاحبه‌هایی مخالفت علنی می‌کردند اما در این دولت این مسائل را نمی‌بینیم ولی کاری هم از پیش نمی‌رود.

زرگر سپس درباره اهمیت ثبت بنیاد مهرگان یادآور شد: واقعا اگر جایزه مهرگان یک موسسه و بنیاد منحصر به خود نداشته باشد و مشروعیت قانونی پیدا نکند، مجدد مجبور می‌شویم مراسم‌های مرتبط با این جایزه را تنها با عده‌ای محدود و به صورت خصوصی برگزار کنیم. این گونه مراسم هم برای جایزه‌ای مثل جایزه ادبی مهرگان که امروز خیلی‌ها منتظر اعلام اسامی برگزیدگان این دوره آن هستند؛ اصلا مناسب و درخور نیست.

وی اضافه کرد: اصولا یک جایزه ادبی وقتی می‌تواند به معرفی کتاب‌های خوب به جامعه کمک کند که عموم مردم و کتابخوان‌ها امکان حضور در مراسم این جایزه را داشته باشند. برگزاری یک محفل کوچک و خودمانی در یک خانه یا دفتر اصلا نه درشان جایزه ادبی مهرگان است و نه بازخوری که باید داشته باشد در بطن جامعه و عموم مردم فراهم نمی‌کند. البته با تمام این محدودیت‌ها اگر همین الان هم فراخوان عمومی برای شرکت در مراسم جایزه مهرگان بدهیم هزاران نفر در مراسم حاضر می‌شوند اما پذیرایی شایسته‌ از این افراد نیازمند یک محل مناسب و بنیاد قانونی است.

مدیر جایزهٔ ادبی مهرگان در پایان عدم مانع‌تراشی بر سر جوایز ادبی خصوصی را تنها خواسته مدیران و برگزارکنندگان این جوایز و اهالی قلم دانست و گفت: مسئولان ارشاد تنها در آن دسته از جوایز ادبی شرکت می‌کنند که به نوعی دولت‌ساخته هستند. همه‌گونه حمایت و بودجه هم از این جایزه‌های دولتی به عمل می‌آید. جوایز خصوصی واقعا هیچگونه کمک بودجه‌ای با تسهلاتی نمی‌خواهند و تنها نیاز دارند که بر سر برگزاری آن‌ها مانع‌تراشی نشود.

کد خبر : ۳۹۱۳۹۳