خبرگزاری کار ایران

گفتگوی ایلنا با کارگردان فیلم ناردون؛

جامعه شادی نداریم؛ مردم به دنبال شادی

حسن پور معتقد است که استقبال از فیلم‌های کمدی با مشکلات اقتصادی و اجتماعی رابطه مستقیم دارد: طی زمان مشکلات اقتصادی، مشکلات اجتماعی و روحی روانی با خود می‌آورد وقتی جیب مردم پر پول باشد و اقتصاد روی روال باشد؛ صنایع فعال باشند و بیکاری کم باشد؛ جامعه شاد می‌شود.

فریدون حسن پور بعد از 4 سال با ساخت فیلم سینمایی ناردون به سینما بازگشته است. فیلمی که در روزهای اول اکران با استقبال بسیار خوبی از سوی مردم همراه شد. کارگردان فیلم ناردون در گفتگو با خبرنگار ایلنا؛ درباره این استقبال می‌گوید: سعی کردم در فیلم ناردون از کمدی کلامی و گفتگو محور استفاده نکنم بلکه یک داستان عاشقانه، اجتماعی  نوشتم که دارای موقعیت‌های کمدی موقعیت است.

حسن پور افزود: در این فیلم سعی کردم از بازیگران طنز استفاده کنم اما از آنها بازی کاملا رئال گرفتم و اصلا دنبال استفاده از تیپ و بازی کلیشه جواب پس‌داده‌ی بازیگران نبودم.

وی با اشاره به اینکه در چند سالن سینما همراه با مردم فیلم را تماشا کرده است؛ گفت: در بسیاری از فیلم‌های کمدی مردم در یک صحنه می‌خندند و بعد تا صحنه بعدی با کنار دستی خود صحبت می‌کنند و دیگر روی فیلم تمرکز ندارند اما من در چند سالنی که رفتم و با مردم فیلم ناردون را تماشا کردم؛ متوجه شدم مردم فیلم را با دقت نگاه می‌کنند و قصه را دنبال می‌کنند و در عین حال که می‌خندیدند بازهم علاقمند بودند که داستان را دنبال کنند.

وی ادامه داد: نکته جالب برای من علاقمندی کودکان و نوجوانان به فیلم ناردون بود و صدای خنده آنها بیش از دیگران در سالن سینما به گوشم می‌رسید.

 حسن پور در پاسخ به این سوال که چرا فیلم‌های کمدی در زمان اکران از شانس بیشتری برای موفقیت و همچنین استقبال مخاطب برخوردار هستند، گفت: دلایل مختلفی وجود دارد که قطعا اصلی‌ترین دلیل آن مسائل اجتماعی است که ریشه در مشکلات اقتصادی دارد. پس از تشدید تحریم‌ها در سالهای گذشته آرام آرام پول جیب مردم کمتر شد. طبیعی است طی زمان مشکلات اقتصادی، مشکلات اجتماعی و روحی روانی با خود می‌آورد وقتی جیب مردم پر پول باشد و اقتصاد روی روال باشد؛ صنایع فعال باشند و بیکاری کم باشد؛ جامعه شاد می‌شود.

 وی ادامه داد: متاسفانه امروز جامعه شادی نداریم و مردم دنبال شادی می‌گردند و یکی از دلایل استقبال مخاطبان از فیلم‌های کمدی هم این است که این فیلم‌ها می‌توانند لحظات شادی‌بخشی را ایجاد کنند.

 حسن پور افزود: البته این حرف به این معنا نیست که ما حتما باید فیلم شاد بسازیم که مردم به سینما بروند. مهم این است که در هر ژانری فیلم ساخته می‌شود؛ مردم از دیدن آن لذت ببرند و راضی از سالن سینما بیرون بیایند و حس نکنند سرشان کلاه رفته است.

 کارگردان فیلم من و زیبا درباره کم‌کاری خود در طی 4 سال و بعد از ساخت فیلم من و زیبا گفت: متاسفانه شرایط فیلمسازی برای همه یکسان نیست. همیشه هم همینطور بوده است. برخی از فیلمسازان باید سال‌ها بدوند تا بتوانند سرمایه‌ای برای ساخت فیلم پیدا کنند

کارگردان فیلم تعطیلات تابستانی با اشاره به اینکه به قصه‌نویسی علاقه خاصی دارد؛ گفت : من قصه‌نویس هستم و کارم قصه‌نویسی است و در سینما نیز با قصه‌نویسی کار خود را شروع کردم. بیشتر فیلمنامه‌‌هایی که می‌نویسم نیز از قصه‌هایی است که خودم نوشته‌ام ولی وقتی شرایط فراهم نمی‌شود و نمی‌توانم این قصه‌ها را بسازم مجبورم که کار نکنم.  

  کارگردان وقتی همه خواب بودند؛ افزود: اصولا فیلم‌هایی که تاکنون ساخته‌ام خودشان جذب سرمایه کرده‌اند.  دوستان تهیه‌کننده به آن علاقمند شده و سرمایه فراهم کرده و فیلم را تولید کردند. مانند اتفاقی که برای فیلم ناردون افتاد. سهراب‌پور (تهیه‌کننده فیلم) داستان ناردون را خیلی دوست داشت. 

 وی ادامه داد: منصور سهراب پور برای ساخت این فیلم زحمت زیادی کشید و  با بودجه شخصی خودش فیلم را ساخت درحالی‌که فیلم تولید بسیار سخت و طاقت فرسایی داشت.

حسن پور درباره زمان اکران فیلم ناردون نیز گفت: من در بحث اکران تخصص ندارم و این مقوله بسیار پیچیده است اما این را می‌دانم که تعداد سینماهای ما فعلا زیاد نیست و قرار است تعداد سینماها افزوده شود. در هر صورت آنچه برای من مهم است این است که تماشاچی بعد از تماشای فیلم راضی از سالن بیرون بیاید.

کد خبر : ۴۰۰۸۴۹