خبرگزاری کار ایران

حسینی قزوینی در جمع خبرنگاران:

شبکه ولایت در آمریکا و انگلیس راه‌اندازی شد/ مانع پیوستن ایرانیان به داعش شدیم

رئیس شبکه جهانی ولایت از مباحث مطرح شده در برخی رسانه‌ها پیرامون تصویب اساسنامه مؤسسه جهانی ولایت در شورای عالی انقلاب فرهنگی انتقاد کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قم، آیت‌الله سیدمحمد حسینی قزوینی ظهر امروز (23 خرداد) در جمع خبرنگاران رسانه‌های مختلف اظهار داشت: شبکه جهانی ولایت ۵ تیرماه ۸۹ تأسیس شد و البته در ابتدا ثبت آن در آمریکا انجام شده بود؛ بعد از آن هم، مراحل واگذاری این شبکه به ما صورت گرفت و از همان زمان شروع به فعالیت جدی کردیم. 

وی افزود: برای اینکه کار شبکه جهانی ولایت تقویت شود، در سال ۹۳ نیز، شبکه جهانی ولایت برای بار دوم، در لندن انگلستان به نام خود بنده به ثبت رسید.

رئیس شبکه جهانی ولایت با بیان اینکه در چند روز گذشته و پس از تصویب اساسنامه مؤسسه جهانی ولایت توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی، رسانه‌های معاند جوسازی‌هایی کردند، گفت: برخی رسانه‌های معاند عنوان کردند که شورای عالی انقلاب فرهنگی برای اولین بار مجوز فعالیت شبکه ماهواره‌ای را داده درحالیکه این مطلب درست نیست، بلکه شورای عالی انقلاب فرهنگی اساسنامه یک مؤسسه به نام مؤسسه جهانی ولایت را تصویب کرده است.

وی با بیان اینکه آیت‌الله مکارم شیرازی به عنوان بنیانگذار و مؤسس واقعی شبکه جهانی ولایت اصرار داشتند اساسنامه آن تصویب شود، گفت: هدف ما از تدوین اساسنامه این بود که شبکه جهانی ولایت که یک شبکه موفقی است و در حال حاضر در پنج قاره پخش می‌شود، یک پشتوانه علمی داشته باشد.

حسینی قزوینی اضافه کرد: در اولین بند ماده ۵ اساسنامه مؤسسه جهانی ولایت که در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده، آمده است که تأسیس مراکز علمی، آموزشی و پژوهشی مورد توجه باشد. 

وی خاطرنشان کرد: خودمان می‌دانیم تأسیس شبکه ماهواره‌ای در ایران طبق قانون ممنوع است و به همین دلیل اسم این مجموعه را در داخل کشور، مؤسسه جهانی ولایت گذاشتیم، اما این موسسه تحت عنوان شبکه ماهواره‌ای در آمریکا و همینطور در انگلیس ثبت شده است.

رئیس شبکه جهانی ولایت گفت: اینکه رسانه‌های معاند و مخصوصا بی بی سی، بعد از تصویب اساسنامه مؤسسه جهانی ولایت در شورای عالی انقلاب فرهنگی، جوسازی می‌کنند که فعالیت این شبکه ماهواره‌ای خلاف قانون ایران است، هیچ جایی به عنوان شبکه ثبت نشده است و فقط در بند ۳ ماده ۵ اساسنامه ذکر شده که تأسیس و راه‌اندازی شبکه‌های ماهواره‌ای در خارج از کشور از کارکردهای مؤسسه است؛ یعنی چون در داخل کشور کار تأسیس شبکه تلویزیونی امکان‌پذیر نبود، اشاره شده که اگر بنا باشد یک روزی به فکر تأسیس شبکه‌ای باشیم این موضوع باید در خارج از کشور باشد؛ از این رو اینکه تبلیغات گسترده‌ای راه انداختند که مجوز شبکه ماهواره‌ای گرفتیم، دروغ و خلاف واقع است.

وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه اساسنامه مؤسسه جهانی ولایت پیشنهاد شخص آیت‌الله مکارم بوده و فقط کار مطرح کردن آن در شورای عالی انقلاب فرهنگی توسط آقای اعرافی رئیس جامعة المصطفی(ص) به عنوان عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی که عضو شورای سیاستگذاری شبکه جهانی ولایت هم هستند؛ انجام شده است، گفت: در شورای سیاستگذاری شبکه جهانی ولایت علاوه بر آیت‌الله مکارم شیرازی، شخصیت‌هایی چون آیت‌الله حسینی بوشهری مدیر حوزه‌های علمیه کشور، آیت‌الله اعرافی رئیس جامعة المصطفی(ص)، آقای احمد مبلغی رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی، آقای زمانی معاون بین‌الملل حوزه‌های علمیه کشور، آقای ملکی مدیر مرکز تخصصی تفسیر قرآن، آیت‌الله طبسی و خود بنده حضور داریم. 

حسینی قزوینی خاطرنشان کرد: حدود ۱۰ جلسه بند بند این اساسنامه بحث و تصویب شد و بعد حقوقدانان بررسی کردند که خلاف قانون جمهوری اسلامی نباشد؛ بعد که آماده شد به خدمت آقای اعرافی دادند که در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح کردند و فروردین ماه امسال نیز این موضوع تصویب شد و به ما ابلاغ کردند.

وی با بیان اینکه نماینده صداوسیما نیز در شورای سیاستگذاری شبکه جهانی ولایت حضور دارد، گفت: تأیید اعضای هیئت امنای این شبکه نیز باید با تأیید مؤسس که آیت‌الله مکارم شیرازی باشند، برسد.

رئیس شبکه جهانی ولایت در ادامه سخنانش یادآور شد: تمام برنامه‌ای شبکه ولایت در قم و تهران تولید و برای پاریس آپلود می‌شود؛ و در نهایت در ماهواره‌های هاتبرد، گالکسی ۱۹، یوتل ۱۶، اوپتوس و نایلست پخش می‌شود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر ۷ شبکه ماهواره‌ای را تحت اجاره خود داریم و ماهیانه فقط ۱۳۰ هزار دلار اجاره آنها را می‌پردازیم.

حسینی قزوینی با بیان اینکه در حال حاضر برنامه‌های شبکه جهانی ولایت به زبان‌های فارسی، عربی و هوسا پخش می‌شود، گفت: هوسا زبان برخی کشورهای آفریقایی است که تا حدود ۴۰۰ میلیون نفر به این زبان صحبت می‌کنند.

وی افزود: شاید بعد از ماه رمضان، برنامه‌هایی به زبان فرانسه هم پخش شود که این برنامه‌ها، روی ماهواره یوتل ۱۶ که برنامه‌های شبکه را به زبان هوسا پخش می‌کند، پخش خواهد شد، یعنی هر روز ۴ ساعت برنامه‌هایی به زبان هوسا و ۴ ساعت به زبان فرانسه پخش شود.

رئیس شبکه جهانی ولایت گفت: برنامه‌های شبکه به زبان هوسا توسط ۲۵نفر طلبه آفریقایی که خودشان داوطلب کار شدند، انجام می‌شود و ما فقط شبکه در اختیارشان گذاشته‌ایم.

وی گفت: برنامه‌های تفسیر قرآن آیت‌الله زکزاکی از علمای نیجریه را در شبکه پخش کردیم و بعد از فجایع نیجریه یک هفته تمام هر شب دوساعت ویژه‌برنامه‌ای در این خصوص پخش شد.

حسینی قزوینی گفت: در کشورهای نیجریه، نیجر، مالی و غنا بالای ۲۰ میلیون نفر مخاطب داریم البته تا ۵۰ میلیون نفر هم احتمال می‌دهند.

وی با بیان اینکه آیت‌الله مکارم شیرای تأکید دارند برنامه‌های شبکه جهانی ولایت به زبان انگلیسی هم پخش شود، گفت: فعلا آرشیوی تهیه کردیم که برنامه انگلیسی را توسط ماهواره گالکسی ۱۹ در آمریکا و کانادا شروع کنیم و بعد در سایر شبکه‌ها به صورت جهانی پخش شود.

رئیس شبکه جهانی ولایت در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر اینکه بیانیه روز گذشته دفتر آیت‌الله مکارم شیرازی درخصوص شبکه جهانی ولایت، دقیقا خواسته چه شبهه‌ای را پاسخ دهد؟ گفت: آقایانی پس از تصویب اساسنامه مؤسسه جهانی ولایت در شورای عالی انقلاب فرهنگی آمده‌اند و شبهه می‌کنند که شبکه ولایت مجوز فعالیت گرفته و این کار خلاف قانون اساسی است و چرا آقای کروبی که فلان سال می‌خواست شبکه تأسیس کند؛ با او مخالفت شد و چرا الان موافقت می‌شود؟ بله در کمیسیون فرهنگی مجلس ۴ سال قبل بحث شد که ما بیاییم و طرحی ارائه دهیم که شبکه ماهواره‌ای تحت اشراف صداوسیما فعالیت کند؛ برای مثال شبکه افق در حال حاضر یک شبکه کاملا شخصی است و ارتباطی با صداوسیما ندارد اما تحت اشراف صداوسیما پخش می‌شود.

وی گفت: قائم مقام آقای ضرغامی در صداوسیما می‌گفت شبکه جهانی ولایت بدون داشتن هزینه برای نظام، برنامه‌های خوب پخش می‌کند، و اگر در کشور شبکه‌هایی مشابه داشته باشیم اشکالی ندارد.

حسینی قزوینی خاطرنشان کرد: در ماده ۹ اساسنامه مؤسسه جهانی ولایت ذکر شده که یکی از اعضای حقوقی شورای سیاستگذاری شبکه جهانی ولایت باید نماینده رسمی صداوسیما در این مؤسسه است، که اگر پشتوانه علمی داریم، منفک از صداوسیما هم نیست، حتی ما درنظر داریم علاوه بر شورای سیاستگذاری، در شورای برنامه‌ریزی هم یک نماینده صداوسیما وجود داشته باشد.

وی گفت: اگر شبکه جهانی ولایت را در یکی از مراکز قانونی خارج از کشور ثبت نکنیم، اصلا مجوز پخش از ماهواره‌ها را نداریم و از این روست که این ثبت در خارج از کشور انجام شده است؛ علاوه بر آن ما تنها شبکه ماهواره‌ای شخصی در داخل کشور هستیم که عضو مؤسسه بین‌المللی آفکام نیز شده‌ایم، که مسائل حقوقی شبکه‌های ماهواره‌ای را مورد بررسی قرار می‌دهد. 

رئیس شبکه جهانی ولایت یادآور شد: شبکه ولایت از نظر اشتغالزایی نزدیک به ۱۸۰ نفر نیرو در قم و مشهد مشغول کار شبانه‌روزی دارد که غالب آنان نیز افرادی بودند که قبلا شغل نداشتند؛ در خارج از کشور هم کارمند نداریم و فقط در فرانسه ۱۲ نفر مشغول به کار هستند.

وی در خصوص کمک‌های دولتی به شبکه ماهواره‌ای ولایت نیز گفت: دولت در شش سال گذشته یک برگ کاغذ هم به ما نداده است اما همین که مانع فعالیت ما نشدند بالاترین کمک ما محسوب می‌شود؛ اما آقای ضرغامی آنچه توانستند کمک کردند و آقای علی عسگری و معاون‌شان دکتر عسگری نیز از نظر مشاورت فنی و از نظر تجهیزات نهایت کمک را کردند؛ یعنی در سال اول فعالیت اگر کمک آقایان ضرغامی و علی عسگری شاید نمی‌توانستیم ادامه کار دهیم.

حسینی قزوینی با بیان اینکه به گفته برخی مسئولان ازجمله آقای لاریجانی رئیس مجلس کارهایی که ما می‌کنیم از دست صداوسیما هم برنمی‌آید، گفت: بعد از فاجعه منا مستندی توسط شبکه ولایت با نام معمای خیابان ۲۰۴ درست شد که همه ۴۲ دقیقه آن مستند در شبکه‌های یک، دو و سه تلویزیون ایران پخش شد و این نشان می‌دهد برنامه‌های ما منطبق با سیاست‌های صداوسیما است.

وی افزود: رهبری گفتند باید کاری کنیم جنایات حج فراموش نشود و خوشبختانه ما ۴۸ ساعت بعد از فرمایش رهبری مستندی درست کردیم که در این رابطه بود.

رئیس شبکه جهانی ولایت درخصوص تصویب اساسنامه مؤسسه جهانی ولایت برای فعالیت شبکه ماهواره‌ای ولایت به خبرنگار ایلنا گفت: راهی که ما رفتیم، همه می‌توانند بروند و شبکه های خود را در این راستا قرار دهند؛ شبکه‌های دیگر هم همین راه ما را بروند؛ مؤسسه خود را در شورای عالی انقلاب فرهنگی، یا وزارت ارشاد و یا در ثبت شرکت‌ها ثبت کنند. البته شاخصه‌هایی در شورای عالی انقلاب فرهنگی هست که هر چیزی تصویب نمی‌شود و اینجا چون مرجعیت رأس شبکه جهانی ولایت بود، از این باب رفت و تصویب شد.

حسینی قزوینی در ادامه سخنانش گفت: شبکه‌های ملی ما یکسری محذوراتی دارند و خیلی برنامه‌ها را با توجه به بافت کشور نمی‌توانند بسازند. یکبار آقای ضرغامی زنگ زد گفت تشکر کنم یکسری کارها که برعهده ماست را شما انجام می‌دهید؛ البته خطوط قرمز ما از صداوسیما بیشتر است و اهانت به مقدسات اهل سنت از نظر ما گناه نابخشودنی است؛ ما گفته‌ایم اگر کسی یک مورد از ما اهانت به اهل سنت بگیرد جایزه می‌دهیم و از همه اهل سنت پوزش می‌طلبیم.

وی افزود: نکته دیگری که برای ما حائز اهمیت هست، اینکه بالای ۲۵۰ نفر از شخصیت‌های اهل سنت در داخل و خارج از کشور را آوردیم و تریبون شبکه ولایت را به‌صورت زنده در اختیارشان گذاشتیم؛ از این رو شبکه ولایت به عنوان شبکه اعتدال و احترام به دیگران مطرح است به گونه‌ای که حتی دورترین روستاهای مصر شبکه ولایت را پیگیری می‌کنند؛ کلا اهل سنت به یکدیگر توصیه می‌کنند شبکه ولایت را ببینید.

رئیس شبکه جهانی ولایت گفت: حتی با حضور مسیحی‌های لبنان هم برنامه‌های زنده و تولیدی داشتیم؛ کاری که شاید برای رسانه ملی ما امکان‌پذیر نباشد.

وی با بیان اینکه مثل شبکه جهانی ولایت حتی اگر ۴۰ شبکه هم باشد کم است، خاطرنشان کرد: ویژگی مهم شبکه ولایت این است که تنها شبکه‌ای است که در برابر شبکه‌های وهابی ایستاده است؛ درحال حاضر وهابیون با حمایت عربستان، ۳۰۰ شبکه به زبان‌های مختلف عربی، فارسی، انگلیسی و اردو دارند و به زبان فارسی نیز ۴ شبکه دائما شبهه‌افکنی کرده و تبلیغ داعش را انجام می‌دهند؛ شبکه جهانی ولایت محکم و قاطع جواب این‌ها را می‌دهد. 

حسینی قزوینی با بیان اینکه اگر اطلاع‌رسانی شبکه جهانی ولایت نبود شاید ایرانیان هم به داعش می‌پیوستند، گفت: ما جنایات داعش مثل سر بریدن‌ها را بی‌پروا پخش می‌کنیم، کاری که از طریق رسانه‌های داخلی شاید برنیاید.

وی در پایان گفت: در پخش اینترنتی و موبایلی شبکه جهانی ولایت نیز موفق بوده‌ایم و از این نظر از صداوسیما نیز جلو افتاده‌ایم.

کد خبر : ۳۸۰۰۵۳