خبرگزاری کار ایران

قادر باستانی، مدرس علوم ارتباطات:

مدیریت بر صداوسیما از این پس سخت‏‌تر خواهد شد

در روز‌ها و هفته‌‏های اخیر، اخبار ضد و نقیضی درباره برکناری یا استعفای محمد سرافراز (رییس سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی) در رسانه‏‌ها انتشار می‌‏یابد. طرفداران رییس رسانه ملی، این شایعات را ساخته و پرداخته کسانی می‌‏دانند که در اصلاحات سازمانی آقای سرافراز، آسیب دیده‏‌اند و دل خوشی از او ندارند. در مقابل، منتقدان، عملکرد ضعیف و حواشی زیاد پیرامون این سازمان را دلیل احتمالی بروز این تغییرات عنوان می‌‏کنند.

قادر باستانی (نویسنده و مدرس علوم ارتباطات اجتماعی) به خبرنگار ایلنا گفت: سازمان صداوسیما به خاطر گستردگی و جنس فعالیت خود، در همه دوره‏‌های مدیریتی، با چالش‏‌های مختلف سیاسی مواجه بوده، اما در دوره مدیریت آقای دکتر سرافراز، حجم و نوع این چالش‏‌ها و حاشیه‏‌ها، زیاد شده و عرصه را برگردانندگان جام‌جم تنگ کرده است، به نوعی که بخش مهمی از انرژی آن‌ها صرف مقابله با این حاشیه‏‌ها می‌‏شود.

وی خاطرنشان کرد: تحولات عمیق در فناوری ارتباطات و اطلاعات باعث شده بعد از این مدیریت بر سازمان بزرگ صداوسیما، به مراتب سخت‏‌تر شود و چالش‏‌های سیاسی و اجتماعی دامنه بیشتری بیابد. به نحوی که از این پس، کنترل عنان امور با دشواری روزافزون مواجه خواهد شد و اختلافات درون‌ و برون‌سازمانی در صورت عدم توجه به اصلاح ساختاری، رسانه ملی را به مرز تلاشی پیش خواهد برد.

باستانی دلیل این امر را بافت سازمانی رسانه‏ ملی و توقعات فزاینده از آن عنوان کرد و اظهار داشت: بخش مهمی از منابع انسانی سازمان صداوسیما، در مرحله‏‌ای از امنیت شغلی هستند که دیگر محافظه‏‌کاری نمی‌‏کنند و دربرابر تغییرات و اصلاحات ناگزیر سازمان، نه تنها مقاومت بلکه کارشکنی می‌‏کنند و منازعات درونی را به سطح عمومی می‌‏کشانند و مدیریت سازمان را دچار فرسایش می‌‏کنند به نحوی که تغییرات، پُرهزینه و کم‏‌تأثیر بشود و مشکلات به‌جای مرتفع شدن، پیچیده‏‌تر و عمیق‏‌تر شود.

وی راه‌حل اساسی برای گذار از بحران در رسانه ملی را اتخاذ روش حرفه‏‌ای در اداره سازمان عنوان کرد و گفت: در دنیای امروز، رسانه دولتی و حکومتی، دیگر کاربرد خود را از دست داده است و حکومت‏‌ها، از رسانه‏‌های حرفه‏‌ای سازگار و تحت نظارت، بیشتر و بهتر بهره می‌‏برند. بزرگی صداوسیما یک معضل است و هر نوع اصلاحی را با شکست مواجه می‌‏کند، بنابراین بهتر است شبکه‏‌های رادیویی و تلویزیونی، به گروه‏‌های حرفه‏‌ای مورد اعتماد در درونِ سازمان، به نحوی واگذار شود و هسته مرکزی سازمان، در حد پانصد نفر باقی بماند که صرفاً کار سیاستگذاری کلی و نظارت را انجام دهد. این شبکه‏‌ها می‌‏توانند سلایق بیشتری از جامعه را پوشش دهند و از گروه‏‌های فیلمساز حرفه‏‌ای که اکنون راه به صداوسیما ندارند، استفاده کنند. ضمن اینکه با این کار، درآمد شبکه‏‌ها به رضایت‌مندی مخاطبان گره می‌‏خورد و باعث بروز خلاقیت‏‌ها و مخاطب‏‌محوری در رسانه ملی می‌‏شود.

این استاد دانشگاه به انتقاد اخیر رهبر معظم انقلاب از برنامه‏‌سازی برای کودکان و نوجوانان در رسانه ملی اشاره کرد و گفت: این انتقاد کاملاً وارد است، چراکه مسیر اشتباه صداوسیما و ضعف مفرط در رقابت رسانه‏‌ای، باعث بروز بحران هویت در نسل جدید شده است و اکنون تغییر ذائقه آنان، توان بسیاری را می‌‏طلبد که در شرایط فعلی، از عهده این سازمان عریض و طویل خارج است.

وی افزود: آقای سرافراز در صداوسیما بماند یا هر شخص دیگری عهده‌دار این مسئولیت شود، ناگزیر است این مسیر دشوار را پیش برود، اما بهتر است متولیان و تصمیم‏‌گیران، جبر فناوری و پیشرفت روزافزون رسانه‏‌های شخصی و اسمارت‏فون‏‌ها را مدنظر قرار دهند، واقعیت روز را بپذیرند و بیش از این سازمان را تحت فشار قرار ندهند، چراکه بازگرداندن مخاطب، بسیار دشوار‌تر از نگه‏داشتن مخاطب است. ایده‏‌آل‏‌ها باید با شرایط روز دنیا تنظیم شود و واقعیت‏‌های دنیای رسانه، در سیاستگذاری‏‌های کلان مورد توجه قرار گیرد. امروز اگر مخاطب، یک شبکه منتقد تحت نظارت داخلی را تماشا کند، بهتر از این است که به مشتری روزانه شبکه‏‌های معاند حرفه‏‌ای خارج از کشور تبدیل شود.

باستانی در پایان از کنشگران عرصه رسانه‏‌ای و سیاسی خواست از دامن زدن به مشکلات سازمان صداوسیما پرهیز کنند و به یاری رسانه ملی بشتابند، چراکه همه سوار یک کشتی هستیم و از تضعیف رسانه ملی، همه متضرر خواهیم شد.

کد خبر : ۳۶۹۲۱۸