خبرگزاری کار ایران

وزیر ارشاد در افتتاحیه بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران:

163 هزار کتاب عربی و لاتین در نمایشگاه/ از کتاب‌های خارجی حمایت می‌کنیم

علی جنتی گفت: شکی نیست که به عنوان سال اول ممکن است کاستی‌ها و مشکلات احتمالی نیز وجود داشته باشد که در ابتدای هر کاری طبیعی است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم افتتاحیه بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب که صبح امروز 14 اردیبهشت با حضور رئیس‌جمهور در شهر آفتاب برگزار شد؛ با تاکید بر اینکه نمایشگاه کتاب تهران بزرگترین رویداد فرهنگی کشور به‌شمار می‌آید؛ گفت: امیدواریم در بیست و نهمین دوره برگزاری نمایشگاه کتاب که با تغییرات اساسی همراه بوده، روند اجرایی پربارتر از همیشه و منظم‌تر از سال‌های گذشته برگزار شود.

علی جنتی سپس تغییر مکان نمایشگاه از مصلی به شهر آفتاب را بزرگترین تغییر صورت گرفته در روند اجرای این دوره از نمایشگاه کتاب خواند و گفت: انتقال مکان نمایشگاه کتاب از مصلی به شهر آفتاب به لحاظ اجرایی کار دشواری بود که با اهتمام همکاران ما در معاونت فرهنگی و شهرداری تهران مسجل شد. سال گذشته در مراسم افتتاحیه نمایشگاه دوره قبل از آقای قالیباف قول یک مکان درخور و در شأن برای نمایشگاه کتاب گرفتیم که امروز با افتخار اعلام می‌کنیم شهردار محترم و همکارانشان در شهرداری به عهد خود وفا کردند.

وی اضافه کرد: آماده‌سازی مجموعه نمایشگاهی به این وسعت باتوجه به کارهای عمرانی و زیرساخت‌های مورد نیاز اصلا ساده نبود اما تلاش جدی و اهتمام همه جانبه دست‌اندرکاران شهرداری و همین‌طور دوستان ما در معاونت فرهنگی کمک کرد تا امروز شاهد برگزاری نمایشگاه در شهر آفتاب باشیم. البته شکی نیست که به عنوان سال اول ممکن است کاستی‌ها و مشکلات احتمالی نیز وجود داشته باشد که در ابتدای هر کاری طبیعی است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین به رویکردهای جدید این وزارتخانه در قبال واسپاری امور اجرایی نمایشگاه به تشکل‌ها اشاره و بیان کرد: تلاش برای واسپاری امور اجرایی تشکل‌ها که از سال پیش به صورت جدی‌تر دنبال می‌شد امسال ابعاد تازه‌ای به خود گرفت و شاهد حضور پررنگ‌تر تشکل‌های نشر در برگزاری این رویداد فرهنگی که خود صاحب آن هستند؛ بودیم. همچنین شاهد گسترش فضای فرهنگی و تسهیلات فرهنگی بیشتری در این دوره از نمایشگاه هستیم که با دعوت از اساتید و نویسندگان معتبر جهان بعد علمی قابل قبولی نیز یافته است.

وی ادامه داد: امسال سعی شده فعالیت‌های غیرفرهنگی که هر سال در دوره نمایشگاه شاهد آن بودیم؛ کاهش داشته باشد و با افزایش گروه‌هایی که یارانه و بن کتاب دریافت می‌کنند و همچنین بالا بردن سقف یارانه‌ها به رونق نمایشگاه و  کتابخوانی کمک کنیم. در نمایشگاه امسال 2400 ناشر داخلی، 300 ناشر خارجی در 2500 غرفه کتاب‌های خود را به بازدیدکنندگان عرضه می‌‌کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در یکی از مهمترین بخش‌های سخنان خود ضرورت حضور ناشران و کتاب‌های خارجی در یک نمایشگاه بین‌المللی را یادآور شد و گفت: حضور ناشران خارجی و عرضه کتاب‌های دستِ اول و با کیفیت سایر کشورها برای نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران یک ضرورت است. گاهی سخنانی می‌شنویم که به دلیل کم اطلاعی از ابعاد مختلف مدیریت فرهنگی و سیاست‌های اتخاذ شده در این مهم حضور ناشران خارجی را مخل ارزش‌های ما می‌دانند.

جنتی اضافه کرد: حضور ناشران و کتاب‌های خارجی بدین صورت نیست که هر کتاب و هر ناشری؛ امکان عرضه در نمایشگاه کتاب تهران را داشته باشد. همانطور که در حوزه کتاب‌های داخلی نیز نظارت‌های لازم صورت می‌گیرد. می‌توان گفت نظارت‌های لایه‌ای و چند مرحله‌ای که در عرضه کتاب‌های خارجی مدنظر داریم؛ تنها راه را برای کتاب‌های با کیفیت که از نظر علمی نیاز جامعه دانشگاهی کشور است؛ باز می‌کند. یکی از راه‌های استمرار ارتباط در سطح جهانی همین حضور ناشران و کتاب‌های معتبر از کشورهای مختلف است. پس نه تنها عرضه کتاب‌های خارجی در نمایشگاه کتاب ضرورت دارد بلکه باید مورد حمایت نیز قرار بگیرد. صراحتا باید تاکید کرد جایگاه جهانی نمایشگاه کتاب تهران مرهون بخش بین‌الملل این نمایشگاه است که بسیاری از ناشران معتبر را ترغیب به حضور در تهران می‌کند.

او آماری نیز از کتاب‌های خارجی عرضه شده در بیست و نهمین دوره نمایشگاه کتاب تهران ارائه داد و گفت: در این دوره از نمایشگاه کتاب 42 هزار عنوان کتاب عربی و 118 هزار عنوان کتاب به زبان‌های انگلیسی، فرانسه، آلمانی و روسی که همگی در سه سال اخیر منتشر شده‌اند؛ به بازدیدکنندگان عرضه می‌شود. همچنین در دعوت از کشورهای خارجی نمایشگاه سعی شده کشورهای صاحب‌نام در صنعت نشر و کتاب حتما در نمایشگاه کتاب تهران حضور داشته باشند. در همین رابطه سال گذشته کشور عمان میهمان ویژه نمایشگاه بود. امسال کشور روسیه میهمان ویژه ماست و در سی‌امین دوره نمایشگاه نیز ایتالیا به عنوان میهمان ویژه حضور پیدا می‌کند. به باور من نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران موتور محرکه صنعت چاپ و نشر کشور است که هر دوره باید بیش از پیش تقویت شود.

کد خبر : ۳۶۷۴۱۲