خبرگزاری کار ایران

معرفی اجراهای فستیوال موسیقی معاصر

نخستین دوره فستیوال بین المللی موسیقی معاصر تهران از تاریخ 3 الی 10 اردیبهشت در موزه هنرهای معاصر تهران، تالار رودکی، خانه هنرمندان ایران و گالری لاجوردی؛ در بخش‌های اجرای صحنه‌ای، ارائه مقالات و بداهه نوازی آزاد – تجربی برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ شورای هنری و علمی فستیوال بین المللی موسیقی معاصر تهران از میان 114 گروه؛ بیش از 20 گروه را برای بخش اجرای صحنه‌ای و ۲۰ نوازنده را برای برگزاری بخش بداهه‌نوازی آزاد/ تجربی انتخاب کرد. همچنین روزهای سوم و چهارم اردیبهشت ماه به بخش مقالات اختصاص دارد.

در ادامه معرفی گروه‌های حاضر در جشنواره و اجراهایشان را می‌خوانید.

callaertdddb710c1f2d42c63d63704ecbbf0729

کنسرت گیرت کالاارت

کنسرت گیرت کالاارت چهارشنبه ۰۸ اردیبهشت از ساعت ۱۷:۳۰ در تالار رودکی برگزار می‌شود. این ویرتوز پیانو، آموزش پیانو را با حضور در کلاس‌های ژان ورمولن در دانشکده لوسا آرتس موسسه لمن در لوون بلژیک آغاز نمود و توانست بالاترین مدرک را در نوازندگی پیانو، موسیقی مجلسی، آکومپانیمان، تحلیل پیشرفته موسیقی، آهنگسازی و رهبری(جایزه ویژه لمنتینل) را کسب کند.

گیرت طی دوران تکوینی‌اش در بسیاری از سمینارها ازجمله کلاس‌های اشتوکهاوزن، و سمینارهای ایرکام پاریس شرکت کرد. او بیشتر به دنبال تکنوازی و موسیقی تالاری در داخل و خارج از کشورش بود چراکه با ذوق هنری‌ای که او داشت می‌توانست از موسیقی کلاسیک تا مدرن را اجرا کند.

کالاارت همچنین آهنگساز و استاد موسیقی پیانو و مجلسی برای دانشجویانی است که قصد دارند در کارهای معاصر تخصص کسب کنند. او در دانشکده لوکا آرتس موسسه لمن و هنرستان کونینلژ در آنتورپن بلژیک به عنوان محقق در موسیقی و رهبری و آکومپانیمان مشغول به کار است. در حال حاضر وی استاد پیانو برای دانشجویان ارشد در دانشگاه فونتیس تیلبرگ هلند است. کالاارت عضو هیئت رئیسه هنری و یکی از بنیانگذاران و مجریان اصلی گروه هرمس است. در آغاز سال 2016 اتحادیه آهنگسازان بلژیکی به خاطر اجرای حیرت‌انگیز موسیقی هنری بلژیکی نشان "فوجی" را به وی اعطا کرد.

در سال 2012 او به کمک آکادمی لوکا آرتس به عنوان رهبر و نوازنده پیانو؛ سی دی صبح سحرآمیز را که فروش جهانی داشت و ساکسیفون آن حاصل ذوق هنری و معاصر تانادا، وورین، دکلارک، نایرینخو هورل بود را روانه بازار کرد.

برنامه‌ی اجرای این نوازنده پیانو به شرح زیر است:

Raoul C. De Smet, Etudes pour le piano

Nr. 0 "Schets in zwart-wit" - "En blanc et noir" (2003)

Nr. 1 "Réflexion sur les notes répétées" (2004

Nr. 2 "Prova di polso" (2005)

Nr. 3 "Manitas saltantes" (2005)

Nr. 4 "En se faufilant parmi les touches" (2005)

Nr. 5 "In a vibrant mood" (2006)

Nr. 6 "Frangancias del alma" (2006)

Nr. 7 "Muizenkoers" (2007)

Nr. 8 "Surfing Hands" (2008)

Nr. 9 "Ensimismamiento" (2008)

Nr. 10 "Les octaves farcies" (2008) - world premiere

Nr. 11 "La discordante" (2009) - world premiere

Nr. 12 "D'acoords ou pas d'accords?" (2009) - world premiere

Nr. 13 "La récalcitrante" (2009) - world premiere

Nr. 14 "Keep on trying" (2009) - world premiere

Nr. 15 "Review" (2014) - world premiere

1 to 6 dedicated to José Eduardo Martins

7 to 15 dedicated to Geert Callaert

.................زمان استراحت......................

Ivan Fernandez la Banca, Estudios Compositivos - world premiere

Dedicated to Geert Callaert

Nr. 1 Decidido, energico (2007)

Nr. 2 (2007)

Nr. 3 Tranquillo, distante, un poco rubato (2001)

Nr. 4 Martellato, tempo estricto (2007)

Nr. 5 Siempre agresivo y decidido (2007)

Nr. 6 Expresivo, un poco rubato (2013)

Nr. 7 Vivace, elevado (2013)

Nr. 8 Estatico, ausente, extremadamente ligado (2013)

Nr. 9 (2013)

Nr. 10 Crudo, estricto en tiempo (2014)

stocholmdddb710c1f2d42c63d63704ecbbf0729

کنسرت کوارتت اس اس کیو

کنسرت این گروه که متشکل از ماتیاس کارلسن، لین سوفی پرسن، لیف گُران و یورگن پترسن است؛ رئز یکشنبه (5 اردیبهشت) برگزار می‌شود.

اس اس کیو (کوارتت ساکسوفون استکهلم) با هدف اجرای آثار آهنگسازان داخلی و بین المللی معاصر برای ساز ساکسیوفون تاسیس شد. ساخت بیش از 500 قطعه تا کنون توسط آهنگسازان معاصر برای اعضای این گروه نشان از کیفیت و توانایی این گروه شناخته شده دارد. مهمترین ویژگی این گروه در همکاری صمیمی آنها با آهنگسازان خارجی و سوئدی، آهنگسازان جوان و بویژه آنهایی که در دانشگاه سلطنتی موسیقی استکهلم هستند، است.

رویکرد منحصربه فرد اعضای این گروه در انجام فعالیت‌های هنری باعث شده مهارت‎های تکنیکی و سبک شناختی آنان به سرعت پیشرفت کند و آنها را تبدیل به یکی از پیشروترین هنرمندان سوئدی کند. کوارتت ساکسیوفون استکهلم چنان با میل سرکشی رو به جلو در حال حرکت است که مرزهای ممکن در عالم هنری را می آزماید.

برنامه اجرای گروه به شرح زیر است:

1st Night (Sweden Meets Middle East)

Alper Maral: Common (Turkey) 2008

Idin Samimi Mofakham: Ludus Consonus IX (Iran) 2015

Reza Mortazavi: We will find tranquility (Iran) 2015

Ahmet Yürür: Non-linear continuum (Turkey)

----------استراحت کوتاه----------------------

Onur Nurcan: Lament (Turkey) 2015

Kaveh Jodat: New Piece (Iran) 2015

Arshia Samsaminia: 4our (Iran) 2015

Erman Özdemir: Movements for Saxophone Quartet (Turkey) 2012

کنسرت کوارتت اُ.ر.پ

کوارتت اُ.ر.پ متشکل از کیوان میرهادی (نوازنده گیتار)، متین لادانی (نوازنده پیانو), فرزام حسنی (نوازنده درامز) و فرشید پاتی تیان (نوازنده کنتر باس)؛ جمعه (دهم اردیبهشت) در تالار رودکی روی صحنه می‌رود.

فکر ایجاد کوارتت "اُرپ" از سال 1390 آغاز و بعد از آزمون و خطاهایی بالاخره در پاییز93 عملی شد. امروزه در موسیقی معاصر، استفاده از کلمه "جَز" در آنسامبل‌هایی از این دست سنخیتی ندارد چون با این نوع گروه می‌شود تقریبا همه سبک‌ها را کار کرد. به هر حال برای آشنایی هرجه بیشترلازم به ذکر است که سبک قطعات این کنسرت در قسمت اول فیوژن و در قسمت دوم اکسپریمنتال و استاندارد جَز است.

امین نیلی بخش متخصص آی تی است و از روی علاقه بخش اعظم  زندگی خویش را روی نوازندگی و تعمیرات کنترباس گذاشته. متین لادانی فارغ التحصیل پیانو کلاسیک است که گروه او را به سمت موسیقی جَز کشاند. او از استعدادهای درخشان و ناب موسیقی پیانو است. فرزام حسنی مهندسی خوانده و "تاچ" معتدل او در اکثر لحظات باعث می‌شود تا فراموش کنیم نوازنده ساز ضربی است.

برنامه اجرا به شرح زیر است:

Claude Bolling – Concerto for Classic Guitar and Jazz Piano                

Hispanic          

Mexicaine      

Invention      

Serenade          

Rhapsodic      

Africaine          

Finale                 

--------------------استراحت کوتاه-------------------

Hoagland Carmichael :"Georgia in my mind" – Solo Guitar

Kayvan Mirhadi : "Gate 222" (from album LIKOO)                                    

Pat Metheny : "Our Spanish Love song"(from album Under the Missouri sky)

Andrew York : "California Breeze

navaeidddb710c1f2d42c63d63704ecbbf0729

کنسرت دوئت پیانو و فلوت

این کنسرت پنجشنبه (9 اردیبهشت) برگزار می‌شود و در آن فیروزه نوایی (فلوت) و داینا آداما (پیانو) به اجرای برنامه می‌پردازند.

فیروزه نوائی در سال 1333 در اهواز متولد شد. پس از اتمام تحصیلات در هنرستان عالی موسیقی تهران با اخذ بورس تحصیلی وارد دانشگاه موسیقی وین شد و تحت نظر پروفسور هانس رزنیچک (Hans Reznicek) مدرک کارشناسی ارشد را با رتبه ممتاز در سال 1357 اخذ کرد و موفق به دریافت جایزه ویژه وزارت فرهنگ و هنر کشور اتریش در همان سال شد.

وی پس از اتمام تحصیلات خود به ایران بازگشت و فعالیت‌هایی نظیر نوازندگی فلوت با ارکسترهای رادیو و تلویزیون، ضبط آثار و همکاری با آنسامبل‌ها داشت. وی به عنوان اولین بانوی فلوتیست با سمت فلوت اول وارد ارکستر سمفونیک تهران شد و به استخدام رسمی آن درآمد. هم زمان نوائی به عنوان استاد یار در هنرستان عالی موسیقی و مدرسه ایران و آلمان به تدریس مشغول شد.

برنامه اجرا به شرح زیر است:

Katherina Hoover: Two for Two

- What goes Around – For Alto Flute & Piano

-Tango – For Bass Flute & Piano

Hossein Alizade: Drem for Flute & Piano

Behzad Ranjbaran: Elegy for Flute & Piano

helbertdddb710c1f2d42c63d63704ecbbf0729

کنسرت برت هلسن

این کنسرت پنجشنبه (9 اردیبهشت) برگزار می‌شود و در این کنسرت برت هلسن فاگوت می‌نوازند و  گیرت کالاارت نوازندگی پیانو ر برعهده دارد.

هلسن متولد آنتورب بلژیک است. وی فارغ‌التحصیل مقطع کارشناسی رشته نوازندگی ساز فاگوت در سال 2004 از موسسه لمن در شهر لوون است. او در سال 2004 مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته نوازندگی ساز فاگوت از موسسه لمن در لوون و تحت تعلیم Dirk Noyen اخذ کرد. وی همچنین تخصص  خود را در IMEP در نامن تحت راهنمایی‌های گازینو مورتو دنبال کرد. وی به مدت 5 سال به رهبری ارکستر سمفونیک فلاندرز منصوب شد و از سال 2010  به عنوان سولیست فاگوت به همکاری با ارکستر ملی بلژیک تحت رهبری آندری بوریکو پرداخت.

برت هلسن تجربیات فراوانی را در طول سال‌های همکاری خود با ارکسترها و گروه‌هایی همچون اپرای ملی سلطنتی، اپرای دوالون، اپرای فلمیش، ارکستر فیلارمونیک بروکسل، فیلارمونیک فلمیش، فیلارمونیک هلند جنوبی و ارکستر ملی جوانان هلند کسب نموده است. هسلن همچنین علاقه فراوانی به کسب تجربه در حوزه‌های جدیدی از تکنیک و صدادهی در نوازندگی خود دارد. به همین دلیل گروه Haftcraft را در سال 2014 تاسیس نمود.

این گروه با ساختاریک کوارتت زهی با همراهی فاگوت و کنترفاگوت به فعالیت پرداخت. اگرچه این گروه برنامه‌های معاصری را با نوازندگی پیانو گیرت کالرت اجرا می‌کند، اما هداف اولیه آن درپی خلق سبک موسیقی ترکیبی جدیدی مابین موسیقی سنتی ایرانی و موسیقی کلاسیک اروپایی بود. از دیگر فعالیت‌های برت هلسن تدریس فاگوت در دبیرستان موسیقی بروکسل و برگزاری کلاس‌های تخصصی به صورت دوره‌ای است.

برنامه اجرا به شرح زیر است:

Piano: Geert Callaert

Mahdis Golzar Kashani : A flight of a captive

Frederik Neyrinck :  Processus 5

Wilfried Westerlinck : Hidden from all

Idin Samimi Mofakham : Ludus Consonus 4

Marc Yeats : A Pathology of line

Martyna Kosecka : Sial

nilperdddb710c1f2d42c63d63704ecbbf0729

کنسرت ارکستر نیلپر

این ارکستر یکشنبه (5 اردیبهشت) از ساعت 9 در تالار رودکی برگزار می‌شود.

اعضای این ارکستر به این شرح است: مدیر هنری و رهبر ارکستر: نوید گوهری/ مدیر ارکستر: احسان تارخ / سولیست پیانو: مارتینا کوسسکا (لهستان) / سولیست ویلنسل: الکساندرا پیکاژ (لهستان)/ سولیست فلوت: کلاریز کشاورز / کنسرت مایستر: مازیار ظهیرالدینی / ویلن یک: پندار پارسی / علیرضا چهره قانی / آرش اسدنژاد / آنیتا واحدی / آناهیتا خانزاده / ویلن دو: نیما زاهدی / فرمهر بیگلو / روناک معماری / مهتاب جعفرزاده / فرشید محمد زاده / فرید / ویلن آلتو: کاوه تسعیری / نیلوفر سهی هادی / پگاه فاضلی / نسیم دارا / ویلنسل: نرگس فلاح پسند / علی آقاجانی / هستی سپاسی / کنترباس: فرشید پاتی نیان / هادی اسماعیلی

ارکستر نیلپر که در سال 1383 به همت کاوه دانشمند، فرهاد قاضی زاده و نوید گوهری تاسیس شد، یک ارکستر خصوصی است و قریب به ده سال است که مشغول به فعالیت در عرصه موسیقی جدی است.

ارکستر نیلپر در سال‌های اخیر به صورت متمرکز به اجرای رپرتوار موسیقی معاصر پرداخته است و سعی دارد در برنامه‌های آینده خود علاوه بر اجرای رپرتوارهای استاندارد کلاسیک و رومانتیک، به بخشی از رپرتوار موسیقی معاصر در دیگر نقاط دنیا بپردازد. ارکستر نیلپر با پرداختن به موسیقی معاصر در این سال‌ها توانسته است خود را به فضای کاری آهنگسازان ایرانی نیز نزدیکتر کند و رابطه تنگاتنگی را با آهنگسازان ایرانی برقرار کند. در همین راستا اجرای آثار آهنگسازان ایرانی بصورت متمرکز نیز بخش مهمی از فعالیت‌های این ارکستر را تشکیل خواهد داد.

"نیلپر در زبان ایران باستان به معنای گل نیلوفرآبی نمادی از صلح و دوستی ایرانیان نزد سایر کشورهای جهان است. "

برنامه اجرا به شرح زیر است:

Idin Samimi-Mofakham: Holography “World Premier”

Peteris Vasks: Musica Dolorosa for String Orchestra

Hooshyar Khayam: Concerto for Violincello & String Orchestra “Region Premier”

Arvo Part: Trisagion

Kambiz Roshan Ravan: Flute Concerto

Wojciek Killar: Orawa

Opiadddb710c1f2d42c63d63704ecbbf0729

کنسرت آنسامبل اوپیا

این کنسرت سه شنبه (7 اردیبهشت) از ساعت 5 و نیم عصر برگزار می‌شود. الکساندرا پیکاژ (ویولنسل) و یوآنا مَندِرِسکُو (پیانو) در این آنسامبل ساز می‌زنند.

گروه اوپیا در سال 2014 توسط الکساندرا پیکاژ(نوازنده ویلنسل از لهستان) و یوآنا ماندرسکو(نوازنده پیانو از رومانی) که هر دو در هنرستان کونینکلیک بروکسل تحصیل کرده‌اند؛ تاسیس شد. اگرچه  آنها در ابتدا بر موسیقی کلاسیک و رومانتیک تمرکز داشتند اما خیلی زود به سبکهای دیگر موسیقی روی آوردند. آنها به گروه همه کاره و منعطفی تبدیل شدند که بر بسیاری از ژانرها از کلاسیک گرفته تا جز، موسیقی الکترونیک و موسیقی معاصر متمرکز شدند. آنها نه تنها با دیگر موسیقی دانان همکاری داشتند بلکه با هنرمندانی از دیگر رشته ها مانند هنرهای تجسمی و معماری نیز همکاری به عمل آورده‌اند. صرفنظر از اینکه این دو هنرمند، ملیت متفاوتی دارند و در بروکسل - جهانی‌ترین شهر اروپا- با همدیگر آشنا شده اند، موسیقی این دو هنرمند تنوع علایقشان را منعکس می‌کند.

گروه اوپیا کنسرت‌هایی را در بلژیک، هلند، پرتغال و لهستان از جمله تالار کنسرت خانه موسیقی در پورتو اجرا نموده‌اند. اخیرا آنها به جشنواره کوراندایر در بروکسل که در آوریل 2016 برگزار خواهد شد، دعوت شده‌اند. آنها پروژه خود را با عنوان "سایه‌ها" - آثاری از ارکی سون تور، جان کیج، تورو تاکمیتسو و مورتون فلدمن - به کمک طراحی نور، سایه‌های هنرمندان موسیقی را به نمایش درآورند.

گروه اوپیا همچنین به اجرای آثار جدید برای پیانو و ویلنسل به منظور حمایت از آهنگسازان جوان ملیت‌های مختلف علاقمند است.

برنامه اجرا به شرح زیر است:

Witold Lutosławski : Grave

Zbigniew Bujarski : Orniphania

Marek Stachowski : Recitativo e la preghiera

Marta Ptaszynska: Moon Flowers

Szymon Brzoska : Miniatures

Bartosz Smorągiewicz : Bagatelle

Sabina ulubeanu : Sonata for cello and piano

Doina Rotaru : Umbre III

Dan Dediu : Paesagsio Concacciatori

Ştefan Niculescu  : Duplum

Dan Dediu : Levantiques Op.64

arvanddddb710c1f2d42c63d63704ecbbf0729

کنسرت کوارتت زهی اروند

این کنسرت دوشنبه ۰۶ اردیبهشت از ساعت پنج و نیم در تالار رودکی برگزار می‌شود.

اعضای گروه را امیر باورچی، آوا شادمانی، بابک کوهستانی و نرگس فلاح پسند تشکیل می‌دهند.

کوارتت زهی اروند در سال 1390 با مشارکت چهار نفر ازعلاقمندان به موسیقی مجلسی شامل امیرباورچی، نگار افاضل، بابک کوهستانی و آیدین احمدی نژاد آغاز به کار کرد و تاکنون کنسرت‌های متعددی را در شهرهای تهران، رشت، اهواز و اراک از ادبیات موسیقی مجلسی ایران و جهان به اجرا گذاشته است.

ازجمله نوازندگان میهمان که تاکنون با کوارتت اروند همکاری داشته‌اند می‌توان رافائل میناسکانیان و ستاره بهشتی را نام برد و از جمله آهنگسازان ایرانی که کوارتت اروند به اجرا و ضبط آثار آنان پرداخته است می‌توان به هرمز فرهت، محمدرضا درویشی، محمدرضا تفضلی، فرزاد فضلی، نگین زمردی و رسول پورسنگری اشاره کرد. کوارتت زهی اروند درحال حاضر با همکاری امیر باورچی، آوا شادمانی، بابک کوهستانی و نرگسی فلاح پسند به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

برنامه اجا به شرح زیر است:

Mohammadreza Darvishi : String Quartet

Hamid Moradian: String Quartet

tehranpercussiondddb710c1f2d42c63d63704ecbbf0729

کنسرت آنسامبل پرکاشن معاصر تهران

این کنسرت سه‌شنبه ۰۷ اردیبهشت ساعت  ۲۱:۰۰ در تالار رودکی برگزار می‌شود.

روشنک رفانی / ماهان ببری / سالار محمد اصغری / حسین محمد حسینی / علیرضا ارجمند / سینا فتح العلومی / عرفان فرشی زاده / همایون آرام فر نوازندگان این ارکستر هستند.

آنسامبل پرکاشن معاصر تهران در سال ١٣٩٤ برای اولین بار به بهانه نخستین فستیوال بین المللی موسیقی معاصر تهران و به منظور اجرای آثار ساخته شده برای سازهای کوبه‌ای با هدف معرفی ظرفیت‌های سازهای کوبه‌ای و تغییر نگرش رایج درباره‌ی این سازها تأسیس شد.

این آنسامبل که متشکل از نوازندگان جوان ایرانی است، سعی دارد در روند فعالیت حرفه ای خود با تمرکز بر اجرای آثار معاصر به اجرای آثاری از دوره های دیگر موسیقی نیز بپردازد و با تکیه بر توانایی‌های فردی و گروهی علاوه بر اجرای آثار موجود آثار جدیدی نیز تهیه کند. همکاری با آهنگسازان معاصر ایرانی و خارجی جزو برنامه این آنسامبل بوده و در اولین اجرا دو اثر از آهنگسازان ایرانی و دو اثر از آهنگسازان خارجی را اجرا خواهند کرد.

برنامه اجرا به شرح زیر است:

Armin Kheyrdan: Variation on Chromatic Theme

Alfred Schnittke: Quartet for Four Percussionists

Steve Reich: Music for Pieces of Wood

Maziar Younesi: Dynamism

کد خبر : ۳۶۲۱۱۷