خبرگزاری کار ایران

حمله گرگ‌ها به یک گالری

گالری شکوه این روزها میزبان نمایشگاهی‌ست که دوگونه آثار متفاوت را پیش روی مخاطب قرار می‌دهد؛ نقاشی‌های هایپررئالیستی هومن بیات و سوررئالیستی احد وطنی.

به گزارش ایلنا، مجموعه «طبیعت بی‌جان برندهای جاندار» بیات که دنیای اطراف امروزمان را جور دیگری نشانمان می‌دهد و «زنانی که با گرگ‌ها می‌رقصند» وطنی که زاویه نگاهی روانشناسانه و اساطیری به زنان دارد، هر دو  از قدرت نقاشانه بالایی برخوردارند و فصل مشترکشان انسان است.

طبقه همکف گالری شکوه به نمایش 9 نقاشی بیات اختصاص دارد که نقش‌های عکس‌گونه او با تصویری از «بهروز فروتن» کارآفرین نمونه، آغاز می‌شود، در ادامه پرتره یک فانوس، یک قفل کتابی دوچرخه و سپس روایت اصلی هنرمند شیشه‌های نوشیدنی‌های روزمره مردم که این روزها گوشه گوشه خیابان‌ها صف کشیده‌اند؛ بزرگی برخی از این آثار چنان است که وقتی از جلویشان می‌گذری انگار واقعاً از کنار خیابان درحال عبور هستید؛ طبقه فوقانی 5 نقاشی وطنی در تلفیق انسان، طبیعت و گرگ‌ها جنسی از دنیای انتزاعی ساخته که وهم آلود و روانشناختی است، این مجموعه با نقاشی جالب یک کتاب بزرگ آغاز می‌شود که یک زن و چند گرگ از آن برخاسته و درحال دویدن هستند. 

هومن بیات درباره آثار تازه‌اش در این نمایشگاه گفت: ایده اولیه آثار «طبیعت بی‌جان برندهای جاندار» به صورت اتفاقی شکل گرفت. من در خیابان صحنه‌هایی از کنار هم قرار داشتن بطری‌ها، شیشه‌های نوشابه، آبمیوه و دلستر را دیدم و از آنها عکس گرفتم و سپس آن را به تصویر کشیدم. به نظرم  قرار گرفتن  این بطری‌ها در گوشه و کنار خیابان ترکیب‌بندی جذابی داشت، به همین دلیل کاملاً اتفاقی از آنها عکس گرفتم و وقتی دیدم طبیعت بی‌جان اطراف ما اینگونه اشیا هستند به ذهنم رسید که یک مجموعه طبیعت بی‌جان امروزی کار کنم.

اشیایی که بیات روی بوم خلق می‌کند، همانهایی‌ست که هر روز در گوشه و کنار خیابان آنها را می‌بینیم و بی‌تفاوت از کنار آن می‌گذریم، نقاش در این باره گفت: اینکه بطری‌ها و شیشه‌ها را با ارزش بدانید یا مانند تکه‌ای آشغال آن را بشمارید و از کنارشان بی‌تفاوت بگذرید بستگی به نوع نگاه هر فرد دارد، اغلب افراد به عناصری که من در این آثار به تصویر کشیده‌ام به شکل تکه‌ای آشغال نگاه می‌کنند و از کنارش می‌گذرند اما اگر همین را از زاویه دیگر نگاه کنید می‌توان ارزش هنری برای آن قائل شد. بزرگ بودن و زنده بودن برندها در این آثار مدنظرم بوده است، در واقع قصد داشتم در آثارم نشان دهم که این برندها در کنار ما زنده هستند و حتی از آدم‌هایی که در "بک‌راند" آثار درحال حرکت‌اند زنده‌ترند. در اصل می‌توان گفت که طبیعت بی‌جان در پس‌زمینه کار قرار دارد و این برندها به نوعی جاندارند.

احد وطنی دیگر هنرمند این نمایشگاه است، او با پنج اثر سورئال رنگ روغن روی بوم در این نمایشگاه حضور دارد، وی در این آثار زنان و گرگ‌هایی را در حالات مختلف و فضای متفاوتی در آتش و برف به تصویر کشیده است. وطنی در مورد کارهایش گفت: عنوان مجموعه آثارم در این نمایشگاه «زنانی که با گرگ‌ها می‌دوند» است. این تابلوها در واقع  متأثر از کتابی با همین عنوان است. این نویسنده و محقق که اغلب داستان های اساطیری را در کتابهایش بازگو می‌کند در این کتاب در مورد شباهت‌های زنان و گرگ‌ها می‌گوید. او که نویسنده‌ای فمنیست است ویژگی‌های روحی مشابه زنان و گرگ‌ها را به لحاظ هوشیاری، سرزندگی، توانایی عظیم برای ایثار، اجتماعی بودن، ظرفیت تحمل و قدرت بالا، علاقه زیاد به خانواده و تجربه فراوانی در تطبیق دادن خود با وضعیت دائما متغیر زندگی مطرح می‌کند.

او در نقاشی‌هایش تم‌های مختلف و تکنیک‌های متفاوت را تجربه می‌کند و معتقد است: براساس موضوع و معنایی که می‌خواهد مطرح کند از تکنیک‌ها و رنگ‌های گوناگون بهره می‌گیرد. در آثارش از تمامی رنگها براساس نیاز و معنای موردنظر استفاده می‌کند و دوست ندارد او را  با یک سبک، دست خط و یک تم رنگی بشناسند، از نظر وی یک هنرمند باید در لحظه احساسی که دارد را در آثارش بروز دهد و بتواند آن را از وجودش بیرون کشد نه اینکه همه چیز از قبل مشخص شده و براساس کلیشه‌ها آماده باشد و یک رنگ و یک شکل کار کند.

نمایشگاه نقاشی‌های هومن بیات و احد وطنی تا 27 بهمن ماه 94 در گالری شکوه دایر است و علاقمندان می‌توانند همه روزه به جز پنجشنبه‌ها و تعطیلات رسمی از این آثار از ساعت 16 الی 20 در گالری شکوه واقع در فرمانیه، بلوار اندرزگو، خیابان سلیمی شمالی، کوچه امیر نوری پلاک ١٩ دیدن کنند.

کد خبر : ۳۴۴۸۰۵