خبرگزاری کار ایران

مسعود مددی از بدشانسی‌های «گیتا» گفت

مسعود مددی از بدشانسی‌های «گیتا» گفت

مسعود مددی؛ انتخاب فیلم «گیتا» به عنوان آغازکننده اکران آثار جشنواره فجر را «پرنده بدشانسی» روی شانه‌هایش توصیف کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست مطبوعاتی فیلم "گیتا" ساخته مسعود مددی، صبح امروز سه‌شنبه، ۱۳ بهمن با حضور کارگردان، مریلا زارعی (بازیگر)، میترا تیموریان (نویسنده)، سعید شهرام (آهنگساز) و مجید شیخ انصاری (تهیه‌کننده) در برج میلاد برگزار شد.

مددی درباره ابهامات موجود در فیلم که باعث سردرگمی مخاطب شد؛ توضیح داد: من مطمئنا نیاز به بازنگری دارم و می‌توانم از بازخوردهای جشنواره برای بهتر شدن فیلم کمک بگیرم؛ نظر شما می‌تواند به من در این راه کمک کند؟ بخشی از مبهم بودن فیلم به دلیل مشکلات فنی بود که شب گذشته هنگام نمایش فیلم شاهد بودیم زیرا لحظه‌هایی که می‌توانست گره داستانی را باز کند؛ دچار مشکل صدا شد.

او با بیان این‌که شخصیت پدر در داستان درست باز نشد؛ گفت: ما قصد داشتیم در سکانسی که عکس را نشان می‌دهیم این مسئله را مطرح کنیم و در دو سه سکانس بعدی این مسئله را رمزگشایی کنیم. اگر این اطلاعات کامل نبوده باید بازنگری کنم.

سعید شهرام درباره آهنگسازی فیلم توضیح داد: در اردیبهشت ماه سال جاری فیلم‌نامه به دستم رسید که با وجود فیلم‌نامه‌های دیگری که وجود داشت گیتا را به دلیل بکر بودن قصه ترجیح دادم. بخش عمده آهنگسازی این فیلم خارج از ایران انجام شد و بخش کوچکی نیز در کشور صورت گرفته است. گیتا ترجمان احساس موسیقایی یک فیلم مادرانه و زنانه است.

منتقد حاضر در نشست نیز با اشاره به اینکه موسیقی از متن جداست و این دو با هم آمیخته نشده‌اند؛ گفت: این جدایی گاهی خوب است اما برای گیتا ضربه زننده بود. البته ایرادی به موسیقی فیلم نیست اما این دو در آمیخته شدن ناتوان ماندند.

انتقاد دیگری که وی مطرح کرد به طراحی صحنه و لباس بود که برای توضیحات بیشتر به صحنه گورستان و درختچه‌ای که گویی توسط گروه فیلمبرداری در آن‌جا گذاشته شده بود؛ اشاره کرد و ادامه داد: مثال‌های این چنین در فیلم بسیار وجود داشت. و عدم توجه به جزییات ساختاری را در فیلم شاهد بودیم که فیلم را به شدت تحت تاثیر قرار می‌داد.

مددی درباره این انتقادات گفت: من تلاشی برای پاسخگویی به انتقادها ندارم و هرچه می‌گویم برای روشن‌تر شدن موضوع است که شاید ما در انتقال چیزی که در ذهن داشتیم؛ ناکام بودیم. گذاشتن درختچه تلاشی برای بیان جدا نبودن مفهوم مرگ و زندگی بود. و آشفتگی باد در درخت می‌توانست آشفتگی گیتا را بیان کند.

شیخ انصاری در توضیح حاشیه‌های به وجود آمده برای فیلم در شب گذشته اظهار کرد: جشنواره قایقی‌ست که اگر ما بخواهیم قسمت خودمان را سوراخ کینم همه غرق می‌شوند. برای پخش فیلم باید بگویم که هنگام انتقال اطلاعات روی دستگاه پخش با مشکلاتی مواجه شدیم و این انتقال قفل شد. ظاهرا دستگاهی که در برج میلاد مستقر است مخصوص این سالن نیست و برای انتقال از طریق یو اس بی به حافظه‌های قوی نیاز است. نسخه دی‌سی‌پی فیلم ساعت 6 آماده بود و تحویل مسئولان شد که باوجود تلاش‌های فراوان باز هم با مشکل نمایش داده شد. به نظر می‌آید مشکل پیش آمده لزوما به دلیل مشکل دی‌سی‌پی و سیستم بخش نبوده و مشکل انتقال اطلاعات وجود داشت.

وی ادامه داد: درباره صدای فیلم که حین پخش دچار مشکل شد نیز باید بگویم در بیست دقیقه اول مشکلی وجود نداشت و بعد از آن هم قطع فیلم بی‌احترامی به مخاطبان حاضر در سالن بود که بسیار معطل شده بودند؛ باوجود اینکه معتقدم فیلم باید با ساختار صحیح پخش شود. به دلیل اتفاق شب گذشته عذرخواهی می‌کنم.

کارگردان فیلم گفت: از این‌که گیتا به عنوان فیلم اول نمایش داده شد گلایه‌ای ندارم. این قرعه از میان چند فیلم دیگر به نام فیلم ما افتاد اما مسئولان می‌توانستند فیلم‌های آماده‌ موجود را در روز اول نمایش دهند و این مشکل هم پیش نمی‌آمد.

وی افزود: پرنده بدشانسی روی شانه من نشست و از بدشانسی گیتا برای اولین فیلم انتخاب شد.

وی در توضیح حضورش روی سن بیان کرد: در حالی تیتراژ فیلم پخش شد که عوامل پشت در بودند و تماشاگران به‌طور کامل در سالن استقرار نداشتند؛ من خواهش کردم اجازه دهند شرایط آماده شود و بعد فیلم روی پرده برود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز