خبرگزاری کار ایران

قنادباشی در گفت‌وگو با ایلنا:

اعدام گروگان‌های مصری، راه را برای بهره‌برداری‌های السیسی هموار کرد

asdasd
کد خبر : ۲۵۲۷۶۶

السیسی به دنبال فرصتی برای مداخله در لیبی بود. رئیس‌جمهوری مصر از چندین نظر محتاج به چنین حادثه‌ای بود. اول آن‌که کشتن مسیحیان توسط داعش داخل مصر باعثبروز مشکلات میان قبطیان و مسلمانان می‌شود. مشغول شدن مردم مصر به یکدیگر و مسائل داخلی یک خط مشی صهیونیستی است. غرب و اسرائیل نمی‌خواهند توجه مصر به شرق و فلسطین اشغالی جلب شود.

اعدام گروگان‌های مصری در لیبی، یکی از مهم‌ترین اخبار هفته جاری بود. «جعفر قنادباشی»، کارشناس مسائل آفریقا در گفت‌وگو با ایلنا به بررسی برخی جوانب سیاسی این واقعه پرداخت.

قنادباشی در مورد دلیل تحرکات اخیر تروریست‌های تکفیری در شمال آفریقا گفت: لیبی مانند نیجریه و شمال عراق و سوریه منطقه‌ای نفت‌خیز است. هر جا که نفت وجود دارد، داعش نیز حضور دارد. برخی معتقدند که داعش گروهی ساخته و پرداخته شرکت‌های نفتی است. در حال حاضر مدتی است که در لیبی که یک کشور نفت‌خیز است، گروه‌های تروریستی فعال شده و این احتمال که چرخشی به سمت داعش داشته و داعیه تشکیل حکومت داشته باشند، دور از ذهن نیست. در مقابل این گروه‌ها نیز جریان سکولاریسم سعی در به دست گرفتن قدرت در این کشور دارد. تمام این مشکلات به دلیل وجود نداشتن یک دولت مستقل و متمرکز در لیبی یا به عبارتی بی‌دولتی است.

وی افزود: شرایط لیبی مشابه همان شرایطی است که در نیجریه و صحرای سینا نیز باعثفعالیت‌های تروریستی شده است. مناطقی به دور از دولت یا شرایطی که دولت‌ها توانایی برخورد با تروریست‌ها را نداشتند، راه را برای رشد اینگونه گروه‌ها هموار کرد. گروهک داعش زمانی به شرایط کنونی رسید که «بشار اسد» در سوریه ضعیف بود یا در شمال عراق نیروهای دولتی قدرت چندانی نداشتند.

این کارشناس مسائل آفریقا خاطرنشان کرد: اگر ما فرض را بر آن بگذاریم که کشورهای غربی و عربی اقدام به ایجاد و پرورش داعش کردند، می‌توانیم بگوییم که السیسی به دنبال فرصتی برای مداخله در لیبی بود. رئیس‌جمهوری مصر از چندین نظر محتاج به چنین حادثه‌ای بود. اول آن‌که کشتن مسیحیان توسط داعش داخل مصر باعثبروز مشکلات میان قبطیان و مسلمانان می‌شود. مشغول شدن مردم مصر به یکدیگر و مسائل داخلی یک خط مشی صهیونیستی است. غرب و اسرائیل نمی‌خواهند توجه مصر به شرق و فلسطین اشغالی جلب شود.

وی ادامه داد: دوم اینکه، السیسی با جریان سکولار در مصر و ژنرال «خلیفه حفتر» در لیبی روابط بسیار مستحکمی دارد. با اتفاق اخیر و قتل گروگان‌ها توسط داعش، بهانه خوبی برای ورود رسمی مصر به لیبی فراهم شده است و دیدیم که بمباران مواضع داعش صورت گرفت. هرچند که پیش از این نیز السیسی به طور مخفیانه به حفتر کمک می‌کرد و جنگنده‌های مصری اقدام به بمباران مواضع گروه انصارالشریعه در لیبی می‌کردند.

قنادباشی در پایان اضافه کرد: مساله آخر، بهره‌برداری سیاسی در انتخابات پارلمانی مصر است. در حال حاضر جنایاتی که داعش انجام می‌دهد، به دلیل اسلام‌گرایی اخوان‌المسلمین به این گروه نسبت داده شده و سرکوب می‌شود. در حالی که اخوان با دا‌عش که در صحرای سینا اعلام خلافت کرده، هیچ رابطه‌ای ندارد. جریان حاکم با استفاده از این ابزار سعی در کنار زدن جریان اسلام‌گرا در این کشور دارد. در هفت روز عزای عمومی که در مصر اعلام شده، فرصت مناسبی برای سرکوب نیروهای اسلام‌گرا وجود دارد. در نتیجه با ورود مصر به لیبی و اقدام برای تلافی اعدام گروگان‌های قبطی، جریان مخالف اسلام‌گرایان هشت میلیون رای قبطیان را از آن خود می‌کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز