خبرگزاری کار ایران

یک کارشناس اقتصادی:

بررسی حساب ها با فرهنگ سازی قابلیت اجرا دارد

یک کارشناس اقتصادی گفت: اگر خواهان تغییر روند و نوع نگاه افراد نسبت به مسائل مختلف اجتماعی، اقتصادی و سیاسی هستیم، باید آن را از مجرای فرهنگ‌سازی در جامعه محقق کنیم

منصور کمال نیا کارشناس اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار ایلنا در خصوص بررسی حساب ها عموم مردم و فعالان اقتصادی در راستای دریافت مالیات، گفت: نکته قابل توجه که در خصوص این مسئله مطرح می‌شود این است که هر گونه کند و کاو و ورود به چهار چوب خصوصی افراد می‌تواند شرایطی را به وجود آورد که احساس عدم امنیت را در ذهن ایجاد کند.

وی گفت: اگر خواهان تغییر روند و نوع نگاه افراد نسبت به مسائل مختلف اجتماعی، اقتصادی و سیاسی هستیم، باید آن را از مجرای فرهنگ‌سازی در جامعه محقق کنیم تا به نتایج مطلوب و دلخواه دست‌ یابیم.

وی ادامه داد: لذا از متولیان و مسولین انتظار می رود که این موضوع را از این کانال سمت و سو دهند. بنابراین اگر قرار بر این است که تامین مسائل مالی و درآمدزایی دولت از مالیات صورت گیرد و مردم هم با این هدف دولت همسو باشند، این اتفاق باید از طریق فرهنگ سازی رخ دهد.

این کارشناس اقتصادی در پاسخ به این پرسش که آیا می توان از این طریق مالیات‌ را از فعالان بخش خصوصی و دیگران دریافت کرد، بیان داشت: در همین خصوص ذکر این نکته ضروری است که فعالین اقتصادی معمولا اظهارنامه مالیاتی پر کرده، برای کار خود شناسنامه دارند و به همین دلیل هم از آنها مالیات گرفته می شود اما باید برخی افراد که به طور پنهانی فعالیت اقتصادی در سطح کلان انجام می دهند را شناسایی و مالیات دقیق را از آنان گرفت.

وی افزود: بنابراین افرادی که بدون شناسنامه مشغول فعالیت اقتصادی هستند و مرتکب فرار مالیاتی می‌شوند، مشکلات موجود را پدید می‌آورند.

وی همچنین در ادامه خاطر نشان کرد: مردم باید بدانند که اگر بررسی حساب ها در دستور کار قرار گیرد کمتر شاهد اختلاس های میلیاردی و فساد خواهیم بود. البته ذکر این مهم نیز ضروری است که در بیشتر فساد ها بسیاری از افراد به راحتی سیستم بانکی و نظارتی را دور می زنند اما این حرکت موجبات کند شدن سرعت اختلاس ها خواهد شد.

کد خبر : ۳۲۵۹۶۵