خبرگزاری کار ایران

رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ:

شرایط برای رقابت صنعت چاپ در بازارهای جهانی فراهم نیست/خودتحریمی در انتظار چاپ

رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ معتقد است؛ صنعت چاپ برای استفاده بهینه از فرصت و توسعه‌ی ناوگان موردنیازش تنها به اتفاقی مثل برجام وابسته نیست بلکه باید با درنظر گرفتن تسهیلات بانکی مناسب و حل عوارض وارد بر مواد اولیه‌ی ملزوم؛ به نتیجه‌ دادن بهتر برجام برای صنعت چاپ کمک کنیم.

بابک عابدین (رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره‌ی شرایط پیش روی صنعت چاپ در دروان پساتحریم گفت: به فرجام رسیدن برجام مسلما اتفاق مبارکی برای کشور بوده است و اقتصاد جامعه مطمئنا با تغییرات رو جلویی همراه خواهد شد. 100درصد هم این اتفاق روی تولید، صادرات و صنایع مختلف کشور ازجمله صنعت چاپ تاثیر می‌گذارد. البته نباید انتظار نمود روشن و محسوس از برجام و رفع تحریم‌ها را در کوتاه‌مدت داشت. صنعت چاپ هم برای استفاده بهینه از این فرصت و توسعه‌ی ناوگان موردنیاز تنها به اتفاقی مثل برجام ندارد و باید با درنظر گرفتن تسهیلات بانکی مناسب و حلِ عوارض وارد بر مواد اولیه‌ی ملزوم به نتیجه دادن بهتر برجام برای صنعت چاپ کمک کنیم.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ اضافه کرد: نهایی شدن برجام و رفع تحریم‌ها درصورتی‌که از آن به درستی استفاده نشود؛ منجر به خودتحریمی و تهدیدی برای صنایع ازجمله صنعت چاپ خواهد شد. در بحث واردات مواد اولیه مثل کاغذ، مرکب و ماشین‌آلات باید تعرفه‌های گمرکی را متعادل کرد یا در صورت امکان از پیش رو برداشت. صنعت چاپ کشور برای توسعه همچنین نیازمند یک زیرساخت بانکی منسجم و باثبات است تا خرید ماشین‌آلات، مواد اولیه و دیگر ملزومات این صنعت با مشکل عوارض و گمرک و ... متوقف نشود.

عابدین همچنین یادآور شد: اگر می‌خواهیم بازارهای منطقه‌ای را در اختیار ایران نگه داریم و در بازارهای جهانی هم سهمی داشته باشیم؛ تنها باز شدن روابط مالی با دیگر کشورها کافی نیست. ارائه‌ی سفارش در شرایط تجارت آزاد و بازار جهانی منوط به فاکتورهای متعددی است که قیمت تمام شده، زمان انجام کار درخواستی درکنار کیفیت نهایی محصول برخی از آن‌ها هستند. اگر مواردی مثل تعرفه‌ی گمرک و تسهیلات بانکی حل و فصل نشود؛ در شرایط پساتحریم و باز شدن درهای بازارهای جهانی رو به ایران نه تنها صادرکنندگان بلکه تولیدکنندگان داخلی هم در هر صنعتی ازجمله صنعت چاپ با مشکل مواجه می‌شوند.

این فعال صنعت چاپ در توضیح تهدیداتی که ممکن شرایط پساتحریم برای صنایع کشور ازجمله صنعت چاپ رقم بزند نیز گفت: وقتی به واسطه رفع تحریم‌ها بانکی و پولی؛ اقتصاد ایران آزاد شود؛ مسلما سرمایه‌گذاری‌ها از سایر کشورها افزایش می‌یابد و رقبای خارجی نیز می‌توانند در بازارهای تولیدی و خدماتی ایران حضور داشته باشند. این یعنی درصورت نداشتن زیرساخت بانکی مناسب، نبود امکان واردات کالاهای موردنیاز تولید؛ رقبای خارجی می‌توانند بسیاری از سفارش‌ها را از آن خود کنند یعنی رقابت دیگر تنها میان تولیدکنندگان داخلی نیست و صادرات خارجی هم به ایران راحت‌تر شده است. در زمینه‌ی چاپ و بسته‌بندی هم اگر امکانات موردنیاز برای داخلی فراهم نشود تا بتوانند در زمینه‌ی قیمت تمام شده و کیفیت با همتایان خارجی رقابت کنند؛ برجام نهایتا به تهدید این صنعت تبدیل می‌شود.

وی سپس به شرایط موردنیاز برای استفاده از برجام به‌عنوان دوران توسعه‌ی صنعت چاپ اشاره و بیان کرد: تسهیلات بانکی مناسب برای خرید ماشین‌آلات جدید، فراهم کردن سرمایه در گردش با نرخ پایین، برنامه‌ریزی برای کاهش قیمت تمام شده، کمک به پایین آوردن قیمت تمام شده، کاهش عوارض کالاهای موردنیاز چاپ و .... مهمترین اقداماتی است که باید برای استفاده‌ی صنعت چاپ از برجام و اقتصاد پساتحریم درنظر گرفته شود.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ در پایان نقش مادر صنعت چاپ را متذکر شد و گفت: توسعه‌ی صنعت چاپ می‌تواند حتی به صادرات دیگر تولیدات داخلی از دارو تا لبنیات گرفته کمک کند. بسته‌بندی، جعبه‌سازی . ... همه از زیرشاخه‌های صنعت چاپ به حساب می‌آیند که در تمامی صنایع کاربرد دارند و استفاده می‌شوند. برای همین است که می‌گوییم اگر صنعت چاپ به خوبی به کار گرفته شود؛ می‌تواند زمینه‌ی رشد و توسعه‌ی دیگر صنایع را نیز فراهم کند.

کد خبر : ۳۳۹۵۲۶