خبرگزاری کار ایران

در گفتگو با ایلنا مطرح شد:

تداوم برنامه‌های دبیر جشنواره یک ضرورت است

حمید پورآذری می‌گوید: نباید اینطور باشد که امسال بعد از برگزاری جشنواره کار را تا دور آینده رها کنیم و یک سال بعد با فراخوان جشنواره سی‌وپنجم بازگردیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حمید پورآذری که به همراه اصغر همت و حسن معجونی؛ انتخاب نمایش‌های بخش خیابانی سی‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر را برعهده داشت؛‌ درباره ویژگی‌هایی که منجر به انتخاب و قرار گرفتن نام این نمایش‌ها در فهرست اجراها شد، توضیح داد: انتخاب هشت نمایشی که برای اجرا در جدول قرار گرفته‌اند با وسواس بسیاری انجام شد و به جرات می‌توان گفت اینها از باقی نمایش‌های مورد بررسی بهتر بودند. از طرفی تلاش کردیم با دقت در اجرا، گروه‌هایی را انتخاب کنیم که مرحله تمرین برایشان جدی‌تر به نظر می‌رسید.

او «برقراری تناسب میان ایده یا طرح اولیه و اجرای نهایی» را یکی دیگر از ویژگی‌های موردنظر هیات انتخاب نمایش‌های خیابانی برشمرد و گفت: باید به این نکته اشاره کنم که یکی دیگر از اولویت‌های ما؛ آثار بدون طرح مشخص اولیه بود. نمایش‌هایی که شکل اصلی خود را در جریان تمرین‌ بدست می‌آورند و بخشی از نمایش‌ها هم برپایه معرفی آیین‌های بومی ایران مانند مازندران و هرمزگان انتخاب شده‌اند.

عضو هیات انتخاب بخش خیابانی سی‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با تاکید بر اهمیت کیفیت و چشم‌پوشی از کمیت‌گرایی در جشنواره ادامه داد: اساسا در تعریف تئاتر خیابانی به تجدیدنظر نیازمندیم و باید به‌سوی کار در محیط‌های گوناگون حرکت کنیم. برگزاری بخش خیابانی در جشنواره‌ها و اصولا تئاتر خیابانی به آسیب‌شناسی جدی نیاز دارد و نباید اینطور باشد که امسال بعد از برگزاری جشنواره کار را تا دور آینده رها کنیم و یک سال بعد با فراخوان جشنواره سی‌وپنجم بازگردیم.

پورآذری تصریح کرد: دبیر جشنواره کار خود را با ایده‌هایی آغاز کرد که در پایان اگر موفق شود 30 درصد از آنها را اجرایی کند به نظرم اتفاق خوبی رخ می‌دهد. این مورد باید پس از برگزاری جشنواره مورد بررسی قرار بگیرد که چه اندازه در اجرایی کردن اهداف موفق عمل کرده‌ایم.

سرپرست گروه تئاتر «پاپتی‌ها» در همین رابطه توضیح داد: تداوم نگاه دبیر جشنواره در دوره‌های آینده موجب افزایش این درصدها می‌شود و در صورت تداوم، قطعا درصد موردنظر سال بعد افزایش خواهد داشت. ثبات در برنامه‌ها موجب می‌شود شاهد هدایت درست تغییرات باشیم و به همین دلیل نیاز است دبیر را برای دوره‌ای طولانی‌تر از یک سال و دو سال به عنوان دبیری جشنواره انتخاب کنیم.

پورآذری در پاسخ به پرسشی درباره نقش کاستی‌های مالی بیان کرد: قطعا کمبودهای مالی بی‌تاثیر نبوده و خزانه دولت آن‌چنان برای عرصه فرهنگ گشوده نیست. اما بهتر شدن اوضاع در سال آینده و تداوم مدیریت‌ها می‌تواند تاثیر مثبتی بر امور داشته باشد.

او خاطرنشان کرد: ابتدا وقتی قوانین تازه وضع می‌شود مقاومت‌هایی وجود دارد اما ایستادگی‌ها به مرور کاهش می‌یابد و هرچه زمان می‌گذرد شاهد به ثمر نشستن نتایج حاصل از تداوم برنامه‌ریزی با ثبات خواهیم بود.

کد خبر : ۳۳۷۰۸۷