خبرگزاری کار ایران

جنجال چپ‌ها در تهران/ مارکس، لنین و استالین رتبه اول بازار

کتاب‌هایی مثل «در باغ حیوانات» از اریک لارسن با ترجمه احمد عزیزی، «بی‌نازنین» کیوان ارزاقی و «احمق‌های چلم و تاریخ‌شان»‌ نوشته‌ی آیزاک بشویتس سینگر لهستانی‌الاصل آمریکایی با ترجمه‌ی پروانه عروج‌نیا برخی از نام‌های جدید در لیست پرفروش‌های روزهای ابتدایی زمستان هستند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، لیست پرفروش‌های بازار کتاب تهران در دومین هفته‌ی دی ماه و با شروع فصل برف و سرما با  تغییراتی قابل توجه نسبت به چند ماه اخیر تکان اساسی خورده است. کتاب‌هایی مثل «در باغ حیوانات» از اریک لارسن با ترجمه احمد عزیزی، «بی نازنین» کیوان ارزاقی و «احمق‌های چلم و تاریخ‌شان»‌ نوشته‌ی آیزاک بشویتس سینگر لهستانی‌الاصل آمریکایی با ترجمه‌ی پروانه عروج‌نیا برخی از نام‌های جدید در لیست پرفروش‌های روزهای ابتدایی زمستان هستند. البته تعدادی از کتاب‌های پرمخاطب ماه‌های گذشته از جمله «ملت عشق»، «جزء از کل» و «هنر شفاف اندیشیدن» نیز همچنان در لیست پرفروش‌ها جا خوش کرده‌اند و ظاهرا خیال تکان خوردن ندارند.

کتابفروشی‌ها هم منتظرند تا با رسیدن کتاب‌های نوبرانه‌ی زمستانی و رنگ و لعاب گرفتن پیشخوان‌ها و قفسه‌هایشان، مردم هم به جای رفت ‌و آمد در شهری با هوای آلوده سرها را به جای گریبان در کتاب فروببرند تا هم خود اندوخته‌های فکری خود را بالا ببرند و هم با ماندن در منازل و مطالعه به جای دور دور با خودروس سرنشین کمی هوای همدیگر را در این بی‌هوایی داشته باشند.

«دفترهای فلسفی؛ دفترهای هگل» اثر ولادیمیر ایلیچ اولیانوف (لنین) به ترجمه حسن مرتضوی، «درک مارکس از بدیل سرمایه‌داری»‌ از پیتر هیودیس و کتابی که به ارزیابی تحول شخصیت مارکس درباره روسیه و نظریه‌پردازان و انقلابیون این کشور پرداخته و دیدگاه‌های او را درباره جوامع توسعه یافته یا پیرامونی بیان می‌کند با نام «مارکس متاخر و راه روسی» به قلم تئودور شانین هم آثار فلسفی-اقتصادی تازه‌وارد به لیست پرفروش‌ها‌ در دومین هفته‌ی دی‌ماه هستند.  

البته کتاب‌هایی مثل«از روزگار رفته (چهره به چهره با ابراهیم گلستان)» که گفت‌گوی حسن قباد با این شخصیت فرهنگی را شامل می‌شود به همراه سه‌ اثر «در باب بکت» آلن بدیو، «شب طاهره» و «لذتی که حرفش بود» هم برای چندمین هفته‌ی متوالی در لیست پرفروش‌ها دیده می‌شوند. همچنین کتاب‌های «عاشق‌تر از همیشه بخوان» سیمین بهبهانی، «بغل کردن دنیا» از جواد مجابی و «جادوی جاودانگی (نامه‌ها، مصاحبه‌ها، خاطرات و... فروغ)» مجموعه‌های شعر و آثار حوزه‌ی شعر هستند که این هفته مورد توجه کتابخوان‌ها قرار گرفتند و در لیست کتاب‌های پرفروش‌های اولین روزهای زمستان دیده می‌شوند.  

علاوه بر این‌ها کتاب‌ «ادبیات و اقتصاد آزادی/ نظم خودجوش فرهنگ» پل کانتو و استفن کاکس با ترجمه‌ی سلما رضوان‌جو به عنوان نخستین پژوهش سازمان‌یافته درباره‌ی نسبت اقتصاد با ادبیات جایگاه کتاب‌های تخصصی اقتصاد فرهنگ را در لیست پرفروش‌ها حفظ کرده و یکی از کتاب‌های پرمخاطب این هفته بوده است و «زندگی روزمره در سایه‌ی استالینیسم» نوشته‌ی شیلا فیتزپاتریک هم اثری با حال و هوای تاریخی- سیاسی است که در این لیست دیده می‌شود. البته آثاری مثل «ذهن سالم، بدن سالم» در حوزه‌ی روان‌شناسی مثبت نیز در لیست جدید پرفروش‌ها دیده می‌شود.

ناشرانی چون روزبهان، ثالث، بیدگل و چشمه بیشترین آثار را در فهرست این‌ هفته‌ی پرفروش‌‌ترین کتاب‌های کتابفروشی‌های تهران داشته‌اند.

این گزارش، آثار پرفروش‌ برخی کتابفروشی‌های معروف تهران از 5 دی‌ماه تا 10دی‌ماه را بررسی کرده است.

کتابفروشی نشر مروارید: استقبال مراجعان این فروشگاه از «چقدر خوبیم ما»ی ابراهیم رها همچنان ادامه دارد و این کتاب را در صدر فهرست پرفروش‌های این فروشگاه قرار داده است. یکی از آخرین مجموعه شعر‌های سیمین دانشور، تحت عنوان «عاشق‌تر از همیشه بخوان» در رتبه‌ی بعدی قرار دارد و مجموعه شعری از جواد مجابی با نام «بغل کردن دنیا» نیز رده سوم لیست فروش کتابفروشی مروارید را به خود اختصاص داده‌اند. «جادوی جاودانگی (نامه‌ها، مصاحبه‌ها، خاطرات و... فروغ)»، نیز دیگر کتاب پرفروش مروارید در حوزه‌ی شعر و شاعری معرفی شد. البته «در ستایش زندگی، آخرین زندگی»‌ از رندی پاش هم بدخواهان نداشته و پنجمین اثر مورد استقبال مخاطبان در این فروشگاه بود.

کتابفروشی نشر روزبهان: آثار سیاسی- اقتصادی «درک مارکس از بدیل سرمایه‌داری» از پیتر هیودیس و «مارکس متاخر و راه روسی» با عنوان فرعی «مارکس و جوامع پیرامونی سرمایه‌داری» نوشته‌ی تئودور شانین در جایگاه ابتدایی لیست پرفروش‌های کتابفروشی روزبهان ایستاده‌اند. «دفترهای فلسفی؛ دفترهای هگل» اثر ولادیمیر ایلیچ اولیانوف (لنین) به ترجمه حسن مرتضوی هم اثر دیگری از همین حوزه است که رده‌ی بعدی لیست فروش در دومین هفته‌ی دی‌ماه را از آن خود کرد. همچنین کتابی در باره‌ی زندگی‌نامه و فعالیت‌های عبدالرحیم جعفری (بنیانگذار فقید انتشارات امیرکبیر) با نام «در جستجوی صبح» نیز در این کتابفروشی‌ جزو پنچ کتاب اول مورد استقبال واقع شده قرار دارد و دو کتاب «جزء از کل» و «از روزگار رفته (چهره به چهره با ابراهیم گلستان)» نیز از جمله آثار مورد علاقه مشتری‌های این کتابفروشی در هفته‌ی دوم دی‌ماه معرفی شدند.

کتابفروشی نشر بیدگل: مجموعه مقالات پژوهشی پل کانتو و استفن کاکس در باب رابطه‌ی اقتصاد با ادبیات تحت عنوان «ادبیات و اقتصاد آزادی/ نظم خودجوش فرهنگ» در جایگاه ابتدایی لیست پرفروش‌های کتابفروشی بیدگل ایستاده و داستانی از بلقیس سلیمانی که همچون دیگر آثار این نویسنده به سال‌های دهه 60 و دغدغه‌ها و التهاب آن روزها پرداخته است، یا همان «شب طاهره» رده دوم لیست فروش را به خود اختصاص داده است. همچنین دو کتاب «در باب بکت» از آلن بدیو و «زندگی روزمره در سایه‌ی استالینیسم» نوشته‌ی شیلا فیتزپاتریک نیز در این کتابفروشی‌ جزو پنچ کتاب اول مورد استقبال واقع شده قرار دارند.

کتابفروشی چتر: همچون چند هفته‌‌ی گذشته شش تک‌نگاری از پیمان هوشمندزاده درباره دیدن و زیستن تحت عنوان «لذتی که حرفش بود» در سر لیست پرفروش‌های کتابفروشی چتر دیده می‌شود. «دختر شینا»‌ی بهناز ضرابی‌زاده که روایتی از دوران جنگ است  هم رده دوم لیست فروش را به خود اختصاص داده است. البته فروش دو اثر داستانی «پس از تاریکی» از هاروکی موراکامی و «پایان شاد»‌ که داستان‌هایی از 3 نویسنده روس با هدف بررسی فروپاشی و تحول در آینه ادبیات معاصر روسیه را شامل می‌شود هم درخور توجه بوده و این دو کتاب در لیست فهرست پرفروش‌ها‌ی دومین هفته‌‌ی دی رتبه‌های خوبی دارند. همچنین «احمق‌های چلم و تاریخ‌شان»‌ نوشته‌ی آیزاک بشویتس سینگر هم از دیگر کتاب‌های محبوب این فروشگاه بود که در روزهای ابتدایی زمستان مورد توجه مخاطبان قرار گرفت. «برای یک روز دیگر» میچ آلبوم نیز یکی از کتاب‌های پرفروش چتر در این هفته بوده است.

کتابفروشی جیحون: در این فروشگاه کتاب‌های حوزه‌ی موفقیت و روان‌شناسی مثبت همچون «ماجراهای موفقیت مغناطیسی» از راجز کونپاسک، «زندگی با تمام وجود» نوشته‌ی برنه براون و «یافتن جوهر درون» کن رابینسون  و ولو آرونیکا، رتیه‌ی ابتدایی فروش را در اختیار دارند و بعد از آن‌‌ها  اثری درباره‌ی چگونگی و چیستی پدیده‌ی مرگ با نام «وقتی می‌میریم چه می‌شود» ایستاده است. همچنین «هنر عشق ورزیدن» اریک فروم که می‌خواهد خواننده را متقاعد سازد که تمام کوشش‌های او برای عشق ورزیدن محکوم به شکست است، مگرآنکه خود باجدّ تمام برای تکامل تمامی شخصیت خویش بکوشد، تا آنجا که به جهت بینی سازنده‌ای دست یابد؛ هم در لیست پرفروش‌های جیحون دیده می‌شود و رتبه‌ی پنجم لیست پرفروش‌ها در این فروشگاه را به خود اختصاص داده‌ است.

شهرکتاب الف: سه کتاب «بی‌شعوری»، «ملت عشق» و «هنر شفاف اندیشیدن» که در چند ماه اخیر مورد توجه کتابخوان‌ها قرار داشته‌ این هفته هم‌ جزو پرفروش‌ترین کتاب‌های این فروشگاه بوده‌‌اند. ترجمه‌ی گلی امامی از «جستارهایی در باب عشق» آلندوباتن نیز رتیه‌ها‌ی چهارم فروش هفته‌ی دوم دی در شهرکتاب الف را از آن خود کرد. «4 اثر ار فلورانس اسکاول شین» با ترجمه‌ی گیتی خوشدل که پای ثابت پرفرو‌ش‌های کتاب‌های روان‌شناسی در بسیاری از کتاب‌فروشی‌هاست نیز اینجا در جایگاه پنجم ایستاده و در لیست پرفروش‌ها دیده می‌شود.

شهرکتاب ابن‌سینا: 6 تک‌نگاری پیمان هوشمندزاده یا «لذتی که حرفش بود» که تنها دو هفته پس از انتشار به چاپ دوم رسید و در این چند هفته‌ی اخیر حسابی روی بورس است در شهر کتاب این‌سینا هم‌ جزو پرفروش‌ترین کتاب‌ها بود. دو اثر داستانی خارجی «من پیش از تو» نوشته‌ی جوجو مویز و «در باغ حیوانات» از اریک لارسن با ترجمه احمد عزیزی هم تازه واردهای لیست آثار پرمخاطب این فروشگاه معرفی شدند. علاوه بر این‌ها آخرین داستان کیوان ارزاقی با نام «بی نازنین» هم جایگاه خوبی را در لیست پرفروش‌های شهر کتاب ابن‌سینا داشته و چهارمین کتاب پرفروش این کتابفروشی شناخته شد. خودآموز روان‌شناسی مثبت «ذهن سالم و بدن سالم» با ترجمه‌ی فرید قاهری هم پنجمین کتاب پرفروش شهر کتاب این‌سینا در اوایل دی بود.

کتاب‌های پرفروش دومین هفته‌ی دی‌ماه

ردیف عنوان کتاب نام نویسنده/ مترجم ناشر قیمت (تومان) درباره‌ی کتاب
1 در باغ حیوانات اریک لارسن/ احمد عزیزی هرمس 20000 یک تریلر جذاب و پرحادثه تاریخی سیاسی مرتبط با دوران آلمان هیتلری پیش از جنگ جهانی دوم
2 بی نازنین کیوان ارزاقی افق 9500 داستانی درباره‌ی چگونگی شکل‌گیری یک رابطه‌ی اینترنتی
3 احمق‌های چلم و تاریخشان آیزاک بشویتس سینگر/ پروانه عروج‌نیا آسمان خیال 2800 سرگذشت خیالی و طنزآمیز شهر یا کشورهایی است که حاکمان‌شان دچار توهم رسیدن به قدرت و وسعت یک امپراتوری و جهانی شدن هستند
4 دفترهای فلسفی؛ دفترهای هگل ولادیمیر ایلیچ اولیانوف (لنین)/ حسن مرتضوی روزبهان 37500 عمده‌ترین بخش «دفترهای فلسفی» لنین را یادداشت‌های وی در باره منطق هگل تشکیل می‌دهد.
5 درک مارکس از بدیل سرمایه‌داری پیتر هیودیس/ فریدا آفاری روزبهان 32500 نگاهی به نظریات مارکس درباره‌ی سرمایه‌داری
6 مارکس متاخر و راه روسی تئودور شانین/ حسن مرتضوی روزبهان 14900 ارزیابی تحول شخصیت مارکس درباره روسیه و نظریه‌پردازان و انقلابیون این کشور
7 ادبیات و اقتصاد آزادی، نظم خودجوش فرهنگ پل کانتو و استفن کاکس/ سلما رضوان‌جو دنیای اقتصاد 40000 نخستین پژوهش سازمان‌یافته درباره‌ی نسبت اقتصاد با ادبیات
8 زندگی روزمره در سایه‌ی استالینیسم شیلا فیتزپاتریک/ امید صبا 35000  زندگی شهری روسیه
9 ذهن سالم و بدن سالم دیوید سوبل و رابرت اورنشتاین/ فرید قاهری آمه 19000 این کتاب به خواننده کمک می‌کند که مهارت‌های سلامتی‌بخش را در خود تقویت کند و موفق باشد.
10 پایان شاد ترجمه و گردآوری زهرا محمدی جیحون 5200 داستان‌هایی از 3 نویسنده روس با هدف بررسی فروپاشی و تحول در آینه ادبیات معاصر روسیه

 

کد خبر : ۳۳۴۱۴۰