خبرگزاری کار ایران

تاکید دوباره جشنواره تئا‌تر فجر بر کیفیت و گروه‌گرایی در شورای عالی انقلاب فرهنگی

مدیرکل هنرهای نمایشی و دبیر سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئا‌تر فجر در جلسه کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی گزارشی از جشنواره تئا‌تر فجر ارائه کرد.

به گزارش ایلنا؛ محمدحسین ایمانی خوشخو (رییس کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی) در این جلسه با اشاره به پیشینه و سابقه جشنواره بین‌المللی تئا‌تر فجر گفت: جشنواره بین‌المللی تئا‌تر فجر از جشنواره‌های باسابقه است که در دوره‌های گوناگون کم و بیش جریان تئاتری سال را هدف‌گذاری کرده است و هنرمندان و گروه‌های تئاتری بسیاری بخصوص گروههای شهرستانی تمایل دارند در جشنواره حضور داشته باشند.

ایمانی خوشخو ادامه داد: انتظارات از هر مقوله‌ای می‌بایست براساس ساختار آن باشد و جشنواره تئا‌تر فجر هم متناسب با ساختار و امکانات می‌تواند پاسخگو باشد.

رییس کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: با توجه به اینکه حساسیت‌ها نسبت به هنر از جمله تئا‌تر در جشنواره تشدید می‌شود و می‌تواند جریان هنر و تئا‌تر را متاثر کند، ضرورت دارد که جشنواره تئا‌تر فجر با انسجام و هماهنگی برگزار شود. با توجه به انتظارتی که از حوزه فرهنگ و هنر دولت وجود دارد امیدواریم با همکاری دستگاه‌ها و نهادهای مسئول، سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئا‌تر فجر با کیفیت و قوت بیشتری برگزار شود.

مهدی شفیعی؛ مدیرکل هنرهای نمایشی در این جلسه با گزارشی از وضعیت تئا‌تر کشور گفت: امروز کمیت بالایی از فارغ التحصیلان تئا‌تر را داریم اما زیرساخت‌های لازم مانند سالن، اعتبار و حمایت‌ها متناسب با ان فراهم نشده است. بنابراین ضرورت دارد از ظرفیت‌های برنامه‌های توسعه و برنامه‌های کوتاه مدت و میان مدت برای همگن سازی در زمینه تئا‌تر استفاده شود و در سیاستگذاری و مدیریت بخش‌های حرفه‌ای و دانشگاهی و... در حوزه تئا‌تر همگرایی ایجاد شود.

مدیرکل هنرهای نمایشی با اشاره به اینکه به در حال حاضر به طور میانگین روزانه ۱۰۰ نمایش اجرا می‌شود و با راه‌اندازی تماشاخانه‌های خصوصی حدود دو هزار صندلی به صندلی‌های تئا‌تر افزوده شده و امروز تئا‌تر با اقبال مواجه می‌شود که این مایه خوشحالی است اما از نظر مدیریتی برای حمایت از تئا‌تر و نظارت بر این تعداد نمایش کارسخت‌تر شده است.

شفیعی با اشاره به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۱۳۷۹ برای صدور مجوز و نظارت بر تئا‌تر گفت: این مصوبه شرایط لازم و کافی را برای نظارت بر تئا‌تر ندارد که متناسب با نیاز‌ها و شرایط امروز تئا‌تر با نگاه کار‌شناسی تغییراتی را پیشنهاد کردیم تا به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه شود و مورد بررسی قرار گیرد.

مدیرکل هنرهای نمایشی به تولید نمونه‌های تئا‌تر حرفه‌ای در سال گذشته که با مخاطب هم ارتباط برقرار کرده‌اند اشاره کرد و گفت: تئا‌تر ظرفیت‌های اجتماعی فراوانی دارد و به مسایل اجتماعی واکنش نشان می‌دهد. تولید چند اثر نمایشی با مضامین ارزشی و فرهنگی نمونه‌هایی از واکنش مسئولانه تئا‌تر به مسایل اجتماعی است.

شفیعی ادامه داد: براساس مصوبه سال ۱۳۷۹ شورای عالی انقلاب فرهنگی در زمینه تئا‌تر، نهادهایی مانند آموزش و پرورش، فرهنگستان هنر و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز وظایف و مسئولیت‌هایی دارند که کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌تواند عملکرد و برنامه‌های این نهاد‌ها را در حوزه تئا‌تر بررسی کند.

مدیرکل هنرهای نمایشی با اشاره به جشنواره بین المللی تئا‌تر فجر گفت: در سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئا‌تر فجر کیفیت گرایی و توجه به گروههای نمایشی مورد تاکید است. برگزاری جشنواره تئا‌تر فجر امسال محدود به ۱۰ روز نیست و جشنواره در واقع با برگزاری هفته تئا‌تر لهستان آغاز شد و با کارگاه‌های آموزشی ادامه پیدا کرد. در این دوره هنرمندانی که در سال جاری تولیداتی داشته‌اند حضور دارند و امیدواریم مخاطبان آیینه تمام نمایی از تئا‌تر را در جشنواره ببینند.

سعید اسدی (دبیر سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئا‌تر فجر) در ادامه این جلسه گفت: با توجه به شرایط فعلی، تنگناهای مالی و عدم تناسب فارغ التحصیلان تئا‌تر با امکانات و منابع برگزاری جشنواره تئا‌تر فجر دشوار است و با توجه به اینکه مشکلات تئا‌تر در جشنواره خودش را نشان می‌دهد ضرورت دارد در طول سال به تئا‌تر توجه جدی شود.

اسدی یادآور شد: تئا‌تر به ساماندهی درونی نیاز دارد و بر همین اساس در جشنواره امسال گروه گرایی و توجه به ماهیت گروه به صورت نمادی و عملی مورد توجه قرار گرفته است و با برگزاری سمیناری در جشنواره به نقش گروه‌ها در توسعه تئا‌تر پرداخته می‌شود.

دبیر سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئا‌تر فجر ادامه داد: در جشنواره امسال توجه به تولیداتی است که در طول سال اجرا شده است و بخش‌های نسل نو با تاکید بر تولیدات جشنواره تئا‌تر دانشگاهی و جشنواره‌های درون دانشگاهی و اجراهای عمومی نسل جوان، تازه‌های تولید تئا‌تر ایران، مرور تئا‌تر و بخش بی‌الملل در جشنواره در نظر گرفته شده است. در بخش فجر استانی نیز آثاری در هفت استان اجرا خواهد شد.

اسدی با تاکید بر توجه به ژانرهای مختلف در جشنواره امسال افزود: در بخش بین الملل آثاری مورد بررسی قرار گرفته و آثار خارجی حاضر در جشنواره هنوز قطعی و نهایی نشده است که البته در این بخش در کنار اجرای تئا‌تر برنامه‌هایی مانند نشست و سخنرانی، هفته تئا‌تر لهستان، کارگاه‌ها نیز مورد نظر است و نگاه به تکنولوژی‌های جدید و شیوه‌های جدید اجرای تئا‌تر نیز از برنامه‌های بخش بین الملل جشنواره است.

او با اشاره به بخش‌های عکس و پوس‌تر تئا‌تر گفت: در بخش تولید نمایشنامه ۱۰ اثر انتخاب و نمایشنامه خوانی شده و در زمینه پژوهشی علاوه بر انتشار مقالات سمینار، چند کتاب نیز منتشر خواهد شد و انتشار نمایشنامه‌های برگزیده و آثار عکس و پوس‌تر تئا‌تر نیز از برنامه‌های جشنواره است.

اسدی با اشاره به ظرفیت‌های ایجاد شده از سوی بخش خصوصی و تماشاخانه‌های خصوصی گفت: این ظرفیت اتفاق خوشایندی است اما نیاز به پایش نیز دارد و جشنواره تئا‌تر فجر امسال در بخشی از مشارکت و همراهی تماشاخانه‌های خصوصی استفاده می‌کند.

دبیر سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئا‌تر فجر با اشاره به تدارک زیرساخت‌هایی برای توجه به مخاطب و استفاده از نرم افزارهای کاربردی برای دریافت اخبار و خرید بلیت توسط مخاطبان خبر داد و گفت: جدول نهایی اجراهای و برنامه‌های جشنواره در حال تهیه است.

اعضای کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه جلسه نظرات خود را درباره سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئا‌تر فجر بیان کردند.

کد خبر : ۳۳۳۶۵۸