خبرگزاری کار ایران

جایزه داستان تهران به دغدغه‌های اجتماعی توجه دارد

دبیر دومین دوره‌ جایزه داستان تهران: برنامه تجلیل در اختتامیه جشنواره جایزه داستان تهران امسال به نویسنده و شاعر بزرگ کشورمان احمدرضا احمدی تعلق می‌گیرد. زیرا احمدرضا احمدی به خاطر تصاویری که از شهر تهران در آثار و اشعارشان ثبت کرده‌اند، اهمیت ویژه‌ای دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، دومین نشست خبری جایزه‌ی داستان تهران، امروز دوشنبه (30 آذر ماه) در موسسه همشهری برگزار شد.

مینا فرشید‌نیک « سردبیر ماهنامه‌ی داستان همشهری و دبیر جشنواره داستان تهران» در این نشست بیان کرد: جایزه «داستان تهران» دومین دوره خود را می‌گذراند و تا پایان این هفته یعنی سوم دی ماه اختتامیه این جشنواره برگزار خواهد شد. جشنواره امسال از ابتدای تیر‌ماه آغاز و تا پایان مهر ادامه داشت که در این دوره 1362 اثر به دبیرخانه جایزه «داستان تهران» ارسال شد. از مجموعه آثار طی داوری اولیه 90 اثر به دور دوم راه پیدا کرد و در اختیار هیأت داوران جشنواره همگی از نویسندگان مطرح کشور بوده‌اند، قرار گرفت.

وی با اشاره به اسامی داوران این جشنواره گفت: علی خدایی، محمد‌حسن شهسواری، علی مؤذنی، بلقیس سلیمانی، فرخنده آقایی از جمله داوران این جشنواره هستند. از مجموع نود اثر در روز بیست و چهارم آذر‌ماه در داوری نهایی چهل اثر برای دریافت جوایز معرفی شدند که هشت نفر از نویسندگان جوایز اصلی را دریافت می‌کنند. مبالغ جوایز آن‌ها عبارت‌اند از: نفر اول هفت میلیون تومان، نفر دوم پنج میلیون تومان، نفر سوم سه میلیون تومان و پنج نفر جایزه تقدیر که به هر کدام یک میلیون  تعلق خواهد گرفت و در نهایت 32 اثر دیگر جایزه جنبی را دریافت می‌کند.

فرشید‌نیک با بیان همکاری برخی نهاد‌ها با جایزه «داستان تهران» گفت: امسال جایزه زیبا‌سازی شهر تهران، دانشگاه تهران، منطقه دوازده، معاونت حمل و نقل ترافیک شهر تهران، اداره کل آموزش‌های شهروندی، برج میلاد و سازمان‌های فرهنگی و هنری شهر تهران کمک گرفت. از بین جوایز جنبی مربوط به دانشگاه تهران، بازار کتاب، خط سفید که مربوط به حمل و نقل است، تهران شهر همدلی که جوایزش از طرف مسئول سازمان فرهنگی و هنری و جایزه حقوق و تکالیف که جوایز این بخش نیز از طرف اداره کل آموزش‌های شهروندی اهداء می‌شود که البته برج میلاد هم جایزه خودش را خواهد داد. هر کدام از این‌ها جوایزی تعیین کردند که با توجه به افزایشی که در سطح کیفی آثار ملاحظه می‌شود، هیأت داوران تصمیم گرفتند این جوایز مبالغش جهت افزایش برگزیدگان تقسیم شود که مجموعه این‌ها به سی و دو جایزه برای 32 اثر در بخش‌های جنبی تعلق می‌گیرد.

دبیر دومین دوره‌ی جایزه داستان تهران با اشاره به بخش‌های جنبی این جایزه افزود: از بخش‌های جنبی که جشنواره داشته است، می‌توان به تهیه‌ و تدوین کتاب روایت‌های دانشگاه تهران اشاره کرد. این کتاب به سفارش دبیرخانه جایزه داستان تهران است که از نویسندگان برجسته خواسته شده تا خاطرات  خود را از دانشگاه تهران ثبت کنند. بخش دوم تولید نقشه ادبی منطقه دوازده است. از آنجا که منطقه دوازده از همکاران برگزاری جایزه داستان است. این نقشه ادبی با تکیه بر مکان و رویداد‌های ادبی و تاریخی در این منطقه تدوین می‌شود؛ زیرا منطقه دوازده در دوران معاصر ادبی در آن شکل گرفته است.

وی ادامه داد: از مجموع نود نفری که به دور دوم راه پیدا کردند، پنجاه و شش نفر ساکن تهران، سی و یک نفر از شهرستان، سه نفر از خارج از کشور هستند که مجموع دوستان غیر تهرانی میهمان دبیرخانه در یکی از هتل‌های تاریخی منطقه دوازده خواهند بود. همچنین روز بعد از برگزاری اختتامیه یک تور تهران‌گردی برای تمام شرکت‌کنندگان جهت آشنایی با یکدیگر همچنین شناخت بافت‌های تاریخی و مدرن تهران صورت خواهد گرفت.

فرشید‌نیک با اشاره به برنامه تجلیل در اختتامیه امسال گفت: برنامه تجلیل در اختتامیه جشنواره جایزه داستان تهران امسال به نویسنده و شاعر بزرگ کشورمان احمدرضا احمدی تعلق می‌گیرد. زیرا احمدرضا احمدی به خاطر تصاویری که از شهر تهران در آثار و اشعارشان ثبت کرده‌اند، اهمیت ویژه‌ای دارد.

او همچنین با بیان اینکه ما در جایزه داستان تهران تجلیل از چهره برتر را به یکی از ادیبان حاضر اختصاص می‌دهیم گفت: دوستانی که درگذشته‌اند به هر حال نامشان گرامی است و قطعاً قدر کارهایشان برای ما پابرجاست. اما  آنچه در جایزه داستان تهران اتفاق می‌افتد این است که یکی از نویسندگان و شاعران حاضر و زنده که تصویرهایی از تهران را در آثار و نوشته‌هایش ارایه داده، جایزه می‌گیرد.

فرشید نیک افزود: ما می‌خواهیم حساسیت داستان‌نویسان را درباره جایزه داستان تهران بالا ببریم. می‌خواهیم این دغدغه‌های اجتماعی در داستان‌هایشان ماندگار شوند. به همین دلیل تقسیم شدن جوایز سیاستی بود که در هیأت داوران رخ داد تا آثار متعددی جایزه بگیرند.

او با اشاره به خدماتی که به برگزیدگان ارائه می‌شود افزود: گفت: از برخی از برگزیدگان تقاضا خواهیم کرد که به تحریریه ماهنامه داستان همشهری اضافه شوند. این اتفاق سال گذشته هم رخ داد. برخی از نویسندگان که جایزه برتر را از آن خود کرده بودند، نویسندگان جوان و تازه‌کاری بودند که بعد از جایزه شناخته شدند. از آن‌ها دعوت شد که به تحریریه مجله اضافه شوند.

دبیر جشنواره داستان تهران با اشاره به کارگاه‌های مجازی داستان گفت: در کارگاه مجازی ما از دو طریق ورود داریم. یکی نویسندگانی که به مرحله دوم داوری راه می‌یابند و مرحله دیگر نویسندگانی هستند که با مجله ارتباط مجازی دارند و داستان می‌فرستند و داستان‌هایشان بررسی می‌شود. نکته مثبتی که در کارگاه مجازی وجود دارد این است که چون آموزش داستان‌نویسی به شکل مجازی صورت می‌گیرد، اعضای این کارگاه ساکنان شهرستان هستند و باعث شده که ما قدمی هم در جهت محرومیت زدایی برداریم. کسانی که استعداد نویسندگی دارند ولی ساکن شهر تهران نیستند و دسترسی به کلاس‌های داستان‌نویسی و آموزشی ندارند با مجله داستان همشهری همراه شده‌اند و آثارشان پیشرفت قابل توجهی خواهد داشت و به خیل نویسندگان حرفه‌ای اضافه خواهند شد.

او با بیان اینکه سیاست مجله داستان این است که همواره از نویسندگان جوان استفاده کند، اظهار داشت: این نیروهای جوان باید تقویت شوند. امسال هم قطعاً همین اتفاق رخ می‌دهد. از همه 90 نفری که به مرحله دوم داوری راه یافته‌اند دعوت می‌شود که در کارگاه مجازی داستان عضو شوند. این کارگاه با اعضای وبسایت رسمی مجله داستان اداره می‌شود و افرادی که در آن عضو می‌شوند هر هفته یک یا دو اثر در کارگاه قرار می‌دهند. این فعالیت زیر نظر اعضای شوراست و شرکت کنندگان آثار را نقد و بررسی می‌کند.

وی توضیح داد: آثار بازنویسی شده که در حد چاپ باشند در مجله داستان انتشار می‌یابند. در سال گذشته هم دو سه مورد اتفاق افتاد و آثار برتر جایزه داستان تهران در مجله چاپ شد. برخی از این افراد راه یافتگان به دور دوم جایزه داستان تهران بودند. به همین دلیل مجله داستان رویکرد حمایتی خودش را نسبت به همه شرکت کنندگان ادامه خواهد داد و امیدواریم با این هدایت‌ها، نویسندگانی که نخستین داستان خود را نوشته‌اند و حرفه‌ای نیستند بتوانند به نویسندگان حرفه‌ای تبدیل شوند.ما طی 5 سال گذشته، حدود 40 نفر را به بازار نشر معرفی کردیم. منظورم نویسندگانی است که پیش از این کتابی نداشتند و پس از آن‌که داستانشان منتشر شد، مجموعه داستان یا کتابشان در بازار نشر ارایه شده است. این رویکرد همچنان ادامه خواهد داشت.

دبیر جشنواره «داستان تهران» در خصوص اختتامیه گفت: اختتامیه امسال روز سوم دی ماه در تالار فردوسی واقع در دانشگاه تهران برگزار می‌شودجزئیات بیشتر را می‌توانید در سایت dastanetehran.dastanmag.com  مشاهده کنید.

کد خبر : ۳۳۱۸۱۵