خبرگزاری کار ایران

جنتی برای دومین سال متوالی وعده داد:

سازمان نظام رسانه‌ای تشکیل می‌شود/ راه مبارزه با فساد شفافیت در اطلاعات است نه افشاگری خیابانی

نمایشگاه مطبوعات صبح امروز در حالی با حضور حسن روحانی و علی جنتی افتتاح شد که وزیر ارشاد بار دیگر اعلام کرد خبرنگاران و روزنامه‌نگاران جزو مظلوم‌ترین اقشار جامعه هستند و امیدواریم با تشکیل سازمان رسانه‌ای بخش زیادی از مشکلات آنها حل شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به سیاست‌های اعلام شده رئیس جمهور و دولت یازدهم در حوزه رسانه‌ای گفت: هدف اول ما ایجاد فضای آرام و کم تنش در حوزه مطبوعات و رسانه‌ها بود ما به آزادی مطبوعات و فعالیت آنها در چارچوب قانون اعتقاد قلبی و عملی داریم و با سختگیری‌های نابجا و برخورد تحت تاثیر فضای غوغاسالارانه مخالفیم و دولت هرگز تحت این فضا قرار نمی‌گیرد.

جنتی با اشاره به اینکه توقیف نشریه آخرین راه‌حل است، گفت: امروز تکلیف ما با هیات نظارت روشن است و دیگر شاهد تفکر سلیقه‌ای نیستیم.

وی ادامه داد: ما حمایت از بخش‌خصوصی را وظیفه خود می‌دانیم و دولت هر گز خود را رقیب بخش ‌خصوصی نمی‌داند به همین دلیل در دو سال گذشته هیچ مجوزی برای بخش‌های دولتی برای انتشار نشریه  دو تاسیس رسانه داده نشده و یارانه رسانه‌های دولتی نیز کلا قطع شده است.

وی ادامه داد:  همچنین رسیدگی به تقاضاهای صدور مجوز تسریع شده و درحالی که تا سال‌های گذشته صدور مجوز 5 سال به طول می‌انجامید؛ در دولت جدید این امر به 5 ماه کاهش یافته و ما در دولت جدید 3 هزار و 757 مجوز صادر کرده‌ایم که 40 درصد کل مجوزهای بعد از انقلاب است. البته براساس ماده 16 پروانه نشریات غیرفعال را لغو می‌کنیم.

وی ادامه داد: تدوین قانون رسانه‌های همگانی،‌اصلاح قانون مطبوعات، نظام‌مند کردن پرداخت یارانه‌ها و برنامه‌های دیگر از جمله کارهایی است که با همکاری صنوف مطبوعاتی و نمایندگان رسانه‌ها قصد انجام آن را داریم.

وی بر اصل شفافیت تاکید کرد و افزود: دبیرخانه قانون دسترسی آزاد به اطلاعات و انتشار آن در وزارت ارشاد است و ما معتقدیم راه مبارزه با فساد شفافیت در اطلاعات و عملکردهاست و نه افشاگری خیابانی. همچنین با شفافیت اطلاعات می‌توان درجه پاسخگویی مسئولان را بالا برد.

وی بر تحقق دولت الکترونیک تاکید کرد و افزود: تکریم واقعی ارباب‌رجوع بر بستر دولت الکترونیک تحقق پیدا می‌کند و ما به این امر تاکید داریم همچنین سامانه جامع مطبوعات کشور آخرین اطلاعات را منتشر می‌‌کند.

وی بر توجه دولت به رسالت مطبوعات تاکید  کرد و افزود: ترویج معارف دینی، فرهنگ ایثار، اقتصاد مقاومتی، سبک زندگی اسلامی ایرانی، دانش‌افزایی، ازجمله گروه‌های که ما مورد حمایت قرار می‌دهیم.

وی به موضوع رتبه‌بندی جداگانه برای مطبوعات و خبرگزاری‌ها نیز اشاره کرد و افزود: باید به نیازهای مادی و معنوی خبرنگاران و روزنامه‌نگاران توجه جدی شود زیرا این حرفه جزو مظلوم‌ترین افراددر جامعه هستند و ما امیدواریم با تاسیس سازمان نظام رسانه‌ای مشکلات آنها حل شود.

جنتی افزود: هم اکنون بیشتر خبرنگارانی که به صورت دائم در این حرفه مشغول به کار هستند بیمه تامین اجتماعی شده‌اند.

وی به کمک برای تشکیل موسسات رسانه‌ای اشاره کرد و افزود: یکی از طرح‌های ما اجرای اشتراک نیم‌بهای مطبوعات است که تاکنون 200 نشریه در این طرح شرکت‌کرده‌اند و 150 هزار مشترک در این طرح حضور دارند.

جنتی؛ توجه به دیپلماسی رسانه‌ای را از دیگر برنامه‌های وزارت ارشاد دانست و افزود: حضور و تردد خبرنگاران خارجی در کشور مانع از شکل‌گیری تصاویر غلط از کشور می‌شود و هم‌اکنون 141 دفتر از رسانه‌های خارجی در کشور فعال هستند و صدها خبرنگار نیز هر ساله به کشور رفت و آمد می‌کنند و فعالیت دارند.

کد خبر : ۳۲۰۰۵۷