خبرگزاری کار ایران

پیام علی مرادخانی و مهدی شفیعی به جشنواره تئاتر مریوان

معاون امور هنری و مدیرکل هنرهای نمایشی به مناسبت آغاز جشنواره تئاتر خیابانی مریوان پیام‌های جداگانه‌ای منتشر کردند.

به گزارش ایلنا، مهدی شفیعی در این پیام جشنواره را محملی برای بیان پیام آزادگی در قالب تئاتر دانست. در این پیام آمده است:

«روزگار ما، روزگار سرآسیمگی خیابان‌ها است. روزگاری که باید، پیش از آن که مخاطب، تو را بجوید، به جستجوی مخاطب، قدم برداشت. تئاتر امروز با پیاده‌روی در خیابان‌ها، به مخاطبی می‌اندیشد که در ابتلای روزمرگی‌ها، دغدغه‌ چرا زیستن و چگونه زیستن دارد. جلوه خردمندانه این هنر کهن را در تئاتر خیابانی می‌توان به تماشا نشست. بهانه‌ای که بتواند دردها و درودهای مردم را در نزدیک‌ترین فاصله‌ها به اجرا بگذارد و در هم‌قدمی با مخاطبان، آفرینش‌گر بایدها و نکوهش‌گر نبایدها باشد.

«مریوان» به یُمن کوه‌ها و رودها و جنگل‌هایش، نمایشی از جلال و جمال پروردگار است. مردمانی که هم چون کوهسار کردستان، سربلندند و هم چون طبیعت کردستان، کریم.

خرسندم که به غنیمت برگزاری این جشنواره، پیام آزادگی و میهن دوستی این اقلیم کهن را به زبان تئاتر اعلام می‌کنیم. قدردان مردمان مهربان این سرزمین و اهالی کوشای این جشنواره هستم.

تاکید مرادخانی بر اهمیت تئاتر خیابانی در پیشیرد اهداف فرهنگی

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در جریان برگزارای دهمین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان به این جشنواره پیام ارسال کرد.

علی مرادخانی با برشمردن ارزش‌های والای تئاتر خیابانی در پیشبرد اهداف فرهنگی، بزرگی جشنواره تئاتر خیابانی مریوان را نشان‌دهنده ظرفیت عظیم این رویداد فرهنگی خواند. در این پیام آمده است:

«افزایش آگاهی اجتماعی مردم موجبتوسعه فرهنگی کشور و در زمرهبرنامه‌های اصلی دولت استو وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی حمایت از فعالیت‌های فرهنگی و هنری را به عنوان یک راهبرد اصولی و محوری همواره مدنظر داشته است. از میان رشته‌های مختلف هنری، هنر نمایش به دلیل وسعت و تنوع مخاطبان و بهره‌گیری از شیوه‌های داستان‌گویی، بیش از سایر موارد می تواند به تحقق این هدف یاری رساند وقدرت تحلیل عقلانی و منطقی تماشاگر را در قبال رویدادهای اجتماعی و حتی زندگی فردی بالا برد.

در میان گونه‌های مختلف هنرهای نمایشی نیز تئاتر خیابانی به مقتضای وضع و حال خود، بخصوص عدم وابستگی به ملزومات، سادگی و قابلیت اجرا در اماکن عمومی، در دسترس‌ترین و به لحاظ اقتصادی، کم هزینه‌ترین هنربرای آموزش غیر مستقیم مفاهیم و مقولات فرهنگی و اجتماعی است.

اجرای نمایش‌های خیابانی، با توجه به تنوع فرهنگی و قومی ایران اسلامی، در وحدت و انسجام اجتماعی، همدلی و همزبانی ملی و نیز تقویت امید به آینده، نقش و امکانات ویژه‌ای دارد و به دلیل تنوع مضمونی و موضوعی و توان بازتاب مسائل و معضلات اجتماعی، مردم و مسئولین را در بازشناسی ناهنجاری‌ها و کژی‌های اجتماعیو یافتن راهکارهای اصلاحی مساعدت می‌نماید.از این منظر نقش جشنواره تئاتر خیابانی مریوان، به عنوان بزرگترین جشنواره نمایش‌های خیابانی کشور،  در تقویم فرهنگی و هنری کشور، ممتاز و برگزاری شایسته آن در همه ادوار مورد تأکید است.نمایش‌های ارائه شده در این جشنواره به عنوان بهترین آثار در عرصه تئاتر خیابانی و نشانگر ظرفیت‌های این حوزه تلقی می‌شوند و با حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در طول سال و سراسر کشور اجرا می‌شوند.توسعه و تعالی فعالیت‌ها در این زمینه، سیاست معاونت امور هنری در حمایت از تئاتر کشور در سال جاری و سال‌های آتی است و این رویکرد با تلاش و تعالی مسئولین اجرایی، حضور و مشارکت فعال هنرمندان و مردم هنردوست استان کردستان و شهر مریوان میسر و پشتیبانی می‌شود.

این‌جانب از همه دست‌اندرکاران برگزاری دهمین جشنواره تئاتر خیابانی کشور، به ویژه هنرمندان ارجمند و مسئولین محترم استان کردستان قدردانی و از خداوند متعال توفیق ارائه آثار ارزشمند را برای هنرمندان حاضر در جشنواره مسألت می‌نمایم.

کد خبر : ۳۰۹۳۵۹