خبرگزاری کار ایران

در نشست‌ راهبردی فرهنگ ایثار مطرح شد:

برخی ایثارگر را تنها برای زینت‌المجالس خود می‌خواهند / دفاع مقدس به صورت دولتی اداره نشود

نمایندگان رسانه‌های فعال در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در نشستی با معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به طرح دغدغه‌های خود پرداختند.

به گزارش ایلنا؛ ششمین نشست از سلسله نشست‌های راهبردی فرهنگ ایثار با موضوع «نقش رسانه‌ها در ترویج فرهنگ ایثار» با حضور حسین انتظامی معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش از ظهر امروز سه‌شنبه ۳۱ شهریورماه در محل دبیرخانه شورای عالی ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت برگزار شد.

در این نشست حسین انتظامی معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی گفت: ترویج فرهنگ ایثار و شهادت منهای طرح بحث‌های تشریفاتی است؛ چرا که این موضوع نقش بسیار اثربخشی در جامعه ما ایفا می‌کند؛ بنابراین نباید نسبت به مباحث مرتبط با دفاع مقدس نگاه مناسبتی داشته باشیم؛ چرا که محدود کردن دفاع مقدس در رسانه‌ها به یک هفته اساسا اثربخش نخواهد بود و باید به دنبال استمرار تبیین و تشریح موضوعات مرتبط با دوران دفاع مقدس در رسانه‌ها در طول سال باشیم.

وی تاکید کرد: حفظ فرهنگ مقاومت در کشور امری ضروری است؛ چرا که این فرهنگ موجب حفظ درون‌زایی نظام می‌شود و نقش بازدارنده‌ای در مقابل وسوسه‌های دشمن خواهد داشت. همچنین نباید دفاع مقدس به صورت دولتی اداره شود. اگرچه نقش دولت و سازمان‌های دولتی باید حمایتی و حضوری بسترساز باشد. اما آنچه که موجب ماندگاری دفاع مقدس است،‌ مدیریت مردمی آن خواهد بود. در دوران جنگ تحمیلی نیز دستگاه‌های دولتی فقط مسؤول سازمان‌دهی نیروها بودند و جبهه به صورت ملی و مردمی اداره می‌شد. حفظ اسناد دفاع مقدس و دسترسی آسان به این اسناد از نکاتی است که باید مورد توجه ما قرار بگیرد.

انتظامی با تاکید بر این موضوع که مواردی که مولد فرهنگ ایثار و شهادت هستند را باید حفظ کنیم‌، توضیح داد: وحدت، همدلی‌ و پرهیز از جهت‌گیری‌های سیاسی نیز از جمله مواردی بود که از دل فرهنگ ایثار و شهادت در دوران دفاع مقدس بیرون آمد. اکنون نیز دفاع مقدس در رسانه‌ها نباید دستمایه سوء‌استفاده سیاست ورزان شود؛ چرا که سیاست و رسانه هر یک قواعد جداگانه‌ خودشان را دارند. نکته دیگری که در رابطه با دفاع مقدس رسانه‌ها باید به آن توجه کنند پرهیز از انحصارطلبی است. اینکه بگوییم فقط من بلندگوی دفاع مقدس هستم پسندیده نیست. دفاع مقدس مفهومی عمومی و برای همه اقشار جامعه است.

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: پرداختن به مباحث مرتبط با دفاع مقدس باید همه جانبه و مطابق با اقتضای روز جامعه باشد و نباید محدود به خاطره گویی بشود؛ علاوه بر این باید از ظرفیت‌های شبکه‌های اجتماعی نیز بهره‌مند شویم.

انتظامی در بخش دیگر سخنان خود تاکید کرد: تربیت و آموزش خبرنگاران تخصصی حوزه ایثار و شهادت یک امر ضروری است اما متاسفانه در کشور خبرنگار تخصصی این حوزه وجود ندارد؛ البته سال‌ها پیش انجمن خبرنگاران و روزنامه نگاران دفاع مقدس فعالیت داشت می‌توان بار دیگر با تقویت این انجمن پیگیر تربیت و آموزش خبرنگاران تخصصی در حوزه دفاع مقدس بود. اخلاص یکی از خصوصیات خبرنگاران حوزه شهادت است چرا که این مولفه اخلاقی موجب می‌شود تا صبر و سعه صدر آنها افزایش یابد.

وی درباره صدور مجوز برای سایت‌ها و نشریات فعال در حوزه دفاع مقدس نیز توضیح داد: در رابطه با این مجوزها نیز باید بگویم پیگیر تسهیل و سرعت بخشی به صدور مجوزهای این گونه سایت‌ها و نشریات در هیات نظارت بر مطبوعات هستیم و مدت زمان صدور مجوزهای این سایت‌ها و نشریات پس از تکمیل پرونده حداکثر پنج ماه خواهد بود. برای ما هفت حوزه خبری دارای اولویت هستند که از جمله آنها نشریات و سایت‌های فعال در حوزه قرآن، احکام اسلامی و شعایر دینی‌، ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و دفاع مقدس و توجه به محورهای اقتصاد مقاومتی مانند تولید داخلی هستند.

همچنین در این حوزه خبری سیاست ما پرداخت یارانه مستقیم به سایت‌های دفاع مقدسی نیست. اما پیگیر رسیدگی به مباحثی همچون بیمه های آنها و تسهیل در بخشی از امور مطبوعاتی این سایت‌ها و نشریات خواهیم بود با این وجود این طرح قابل مطالعه خواهد بود.

وی با اشاره به نمایشگاه مطبوعات نیز گفت: در نمایشگاه مطبوعات رسانه‌هایی که دارای مجوز باشند اجازه فعالیت خواهند داشت و به سایت‌های خبری نیز اعلام کردیم که باید ماده 18 قانون مطبوعات را که به ثبتِ نام مدیرعامل، صاحب امتیاز و آدرس محل فعالیت است را درج کنند؛ چرا که موجب شفافیت فعالیت آنها خواهد بود و کمک می‌کند تا از حالت شبنامه الکترنیکی فاصله بگیرد.

در ادامه نشست حجت‌الاسلام سیدمهدی فقیهی به تأکید رئیس جمهور در زمینه ترویج فرهنگ ایثار اشاره و به نقل از وی وعده داد که پس از بازگشت از سفر آمریکا جلسات شروایعالی ترویج فرهنگ ایثار و شهادت به صورت مستمر با حضور دکتر حسن روحانی برگزار خواهد شد.

بهروز ساقی مدیرمسئول سایت خبری «فاش نیوز» با گلایه از معطل ماندن لایحه فرهنگ ایثار و شهادت و نیز ابراز امیدواری برای آینده شورایعالی و تأثیرگذاری آن برفعالیت‌های حوزه ایثار و شهادت گفت: ما برای ورود به این حوزه احساس دغدغه اعتقادی کردیم اما چون مستقل بودیم و حتی از انتقاد از بنیاد شهید هم ابایی نداشتیم ایثارگران به ما اعتماد کردند و امروز به یکی ازموثرترین رسانه‌ها در حوزه ایثار و شهادت تبدیل شده‌ایم.

ساقی ادامه داد: حتی ارشاد هم که وظیف حمایت از فعالیت‌هایی از این جنس را دارد در این زمینه هیچ حمایتی از ما نکرد و ما به صورت کاملا مستقل توانسته‌ایم به تأثیرگذاری امروز برسیم.

این فعال رسانه‌ای در ادامه به گلایه از برخی سوءاستفاده‌ها از رسانه‌های فعال در حوزه دفاع مقدس گفت: متأسفم برای کسانی که از این حوزه سوءاستفاده می‌کنند و این عزیزان ایثارگر را تنها برای زینت‌المجالس خود می‌خواهند.

حسن عبدی از جمعیت فرزندان شاهد دیگر فعال رسانه‌ای حاضر در نشست بود که با اشاره به فعالیت‌های رسانه‌ای این جمعیت درخواست حمایت مضاعف ارشاد از رسانه‌های ارزشی در برابر برخی سنگ‌اندازی‌ها را مطرح کرد.

تسهیل فرآیند صدور مجور فعالیت‌ برای سایت‌های مرتبط با حوزه فرهنگ ایثار و دفاع مقدس از دیگری سرفصل‌های مورد اشاره از سوی عبدی بود.

حسین‌زاده مدیر سایت «شهید نیوز» هم در این نشیت ضمن تشکر از پاسخگویی معاون مطبوعاتی در شبکه‌های اجتماعی و در دسترس بودن او گفت: در حوزه فعالیت ما خطرات بسیاری وجود دارد که تنها رسانه‌ها با عملکرد درست می‌توانند مقابل آن را بگیرند.

وی به عنوان نمونه به بحث وصیت‌نامه‌سازی و جعل خاطرات از برخی شهیدان سرشناس اشاره کرد و گفت: چند وقت پیش در یکی از شبکه‌های اجتماعی به نقل از شهید کاظمی مطرح شده بود که خطاب به دختر خود گفته‌اند از مبایل دوری کن که ابزار شیطان است. طرح چنین ادعایی در حالی است که زمان شهید کاظمی اساسا استفاده از تلفن همراه به این شکل فراگیر نبوده‌است و این یک جعل است.

این فعال رسانه‌ای به خبر نادرست یکی از خبرگزاری‌های رسمی درباره شرایط نامساعد زندگی یک پدرومادر شهید هم اشاره کرد و گفت: وقتی این خبر را پیگیری کردیم دیدیم از اساس غلط است و این برای یک رسانه رسمی یک گاف مهم است.

حسین‌زاده در ادامه خواستار تربیت خبرنگار تخصصی در حوزه فرهنگ ایثار و شهادت شد و از معاون مطبوعاتی در این زمینه تفاضای همراهی و مساعدت کرد.

در بخش دیگری از این نشست نمایندگانی از سه موسسه فعال در حوزه نرم‌افزار‌های مرتبط با فرهنگ ایثار و شهادت به طرح دیدگاه‌های خود پرداختند.

کد خبر : ۳۰۷۱۹۴