خبرگزاری کار ایران

تعطیلی دو سالن تئا‌تر شهر/ فهرست نمایش‌های تالار سایه اعلام شد

تعطیلی دو سالن مجموعه تئاتر شهر، معرفی آثار نمایشی منتخب تالار سایه برای اجرای عمومی و حضور عضو شورای اسلامی شهر تهران در اجرای تالار چهارسو سه خبر از مجموعه است.

به گزارش ایلنا، یکشنبه ۲۹ شهریور ماه فقط نمایش «تکه‌های سنگین سرب» روی صحنه می‌رود. تالارهای اصلی و سایه مجموعه تئا‌تر شهر یکشنبه ۲۹ شهریور ماه به مناسبت سالروز شهادت امام محمد باقر (ع) اجرایی ندارند.

با توجه به تقارن سالروز شهادت امام محمد باقر (ع) نمایش‌های «مضحکه شبیه قتل» به کارگردانی حسین کیانی و «مجلس انتقام جویی هملت» به کارگردانی حسین جمالی یکشنبه ۲۹ شهریور روی صحنه نمی‌روند، این در حالی است که نمایش «تکه‌های سنگین سرب» به کارگردانی ایوب آقاخانی در تالار چهارسو در این تاریخ همچنان پذیرای علاقه مندان تئا‌تر خواهد بود.

معرفی آثار نمایشی منتخب تالار سایه برای اجرای عمومی

فهرست آثار نمایشی منتخب برای اجرای عمومی در تالار سایه مجموعه تئا‌تر شهر اعلام شد.

مدیر مجموعه تئا‌تر شهر درباره نحوه انتخاب این آثار نمایشی توسط شورای مشاوران هنری تالار سایه توضیح داد: نظر به رویکردهای موجود در ایجاد تنوعات بصری برای تماشاگران و نیاز به ساز و کارهای متعدد اجرایی در تالار «بِلَک باکس» سایه و توجه به معیارهایی از قبیل اثر گذاری برای مخاطب، شیوه‌های نوین فردی، طرح و ایده اجرایی در حوزه اقتباس اعم از نمایشنامه، فیلمنامه، شعر، رمان، داستان کوتاه، نسخه‌ها و کتاب‌های تاریخی و همچنین استفاده خلاقانه از فضای خالی و الزاما یک سویه ندیدن تالار با تاکید بر دکورهای پرتابل، فرم درخواست متقاضیان از سوی مشاوران هنری تالار بررسی و با توجه به ایام بازسازی و برنامه ریزی تئا‌تر شهر، تعدادی از آثار جهت اجرا در یک سال کاری این تالار معرفی شدند.

وی در معرفی این آثار گفت: «مجلس شبیه خوانی» به کارگردانی حسین جمالی، «سوسک می‌شود» به کارگردانی آزاده انصاری، «تماشاگران محترم» به کارگردانی افروز فروزند، «پولانسکی» به کارگردانی محمد میر علی اکبری، «کافه لاته» به کارگردانی عاطفه تهرانی، «اکتبر ۱۹۴۲، پاریس» به کارگردانی مسعود موسوی، «موش تو پیت حلبی» به کارگردانی علی هاشمی آثاری هستند که برای اجرای عمومی تالار سایه انتخاب شدند، این در حالی است که نمایش‌های «قلعه انسانات» به کارگردانی علی شمس و «شکاف در روشنایی» به کارگردانی جواد عاطفه در حوزه آثار بین الملل برای اجرای عمومی تصویب شدند.

رییس مجموعه تئا‌تر شهر به انتخاب تعدادی دیگر از آثار نمایشی به عنوان آثار رزرو» اشاره کرد و توضیح داد: نمایش‌های «کلید داران» به کارگردانی آشا محرابی، «کنار ستاره‌ها برمی گردم» به کارگردانی زهره بهروزی نیا، «نسل آخر» به کارگردانی سمانه زندی‌نژاد، «آرمنوش» لوون هفتوان به کارگردانی و «سه عاشقانه تنها و آرام» به کارگردانی روزبه حسینی هم جزو آثار رزرو انتخاب شده توسط شورای مشاوران هنری تالار سایه هستند که اگر گروههای اصلی اعلام شده به هر دلیل موفق به اجرا نشوند، به عنوان نمایش جایگزین در جدول اجرای عمومی نمایش‌های تالار سایه قرار می‌گیرند.

 حضور عضو شورای اسلامی شهر تهران در اجرای تالار چهارسو

بخش مجهول زندگی شهید چمران با نمایش «تکه‌های سنگین سرب» معلوم می‌شود.

ولی‌الله شجاع پوریان عضو شورای اسلامی شهر تهران بعد از تماشای نمایش «تکه‌های سنگین سرب» به نویسندگی و کارگردانی ایوب آقاخانی، این اثر نمایشی را یکی از فوق العاده‌ترین و جذاب‌ترین آثار نمایشی اخیر توصیف کرد.

وی بعد از پایان اجرا، در پشت صحنه این اثر نمایشی حضور پیدا کرد و ضمن دیدار با بازیگران و عوامل اجرایی نمایش گفت: امشب شاهد اجرای موفق و فوق العاده جذابی بودم که می‌تواند در ماه‌های اخیر به عنوان یکی از بهترین آثار نمایشی به صحنه رفته در تالارهای مختلف باشد. این در حالی است که اجرای چنین آثار نمایشی می‌تواند احساس نزدیک تری را از فضای امروز که فضای بریده از گذشته است به وجود آورد. به اعتقاد من نمایش «تکه‌های سنگین سرب» طی این سال‌ها می‌تواند تاثیر بسیار فراوانی در هویت فرهنگی، انقلابی، مذهبی و اجتماعی ما بگذارد.

عضو کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران توضیح داد: هم نسل گذشته و هم نسل امروزی جامعه ایرانی نیازمند شناخت بیشتر روی شخصیت‌های بزرگی چون شهید مصطفی چمران است. اغلب ما این شهید بزرگوار را به عنوان یک چریک می‌شناسیم اما اجرای نمایش «تکه‌های سنگین سرب» این موضوع را به ما نشان داد که شهید چمران تا چه میزان زیادی از روحیات لطیف انسانی و عاطفی برخوردار بود. به اعتقاد من فضای جدیدی که نویسنده و کارگردان نمایش از مصطفی چمران به مخاطب نشان داده شده، فضای بسیار تازه و جدیدی بود که کار را تبدیل به یک اثر فوق العاده می‌کند.

عضو هیات علمی دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه شهید چمران اهواز در بخش دیگری از صحبت‌های خود تصریح کرد: روایت نمایشی بخشی از زندگی شهید چمران در نمایش «تکه‌های سنگین سرب» در ذهن من از بخش‌های مجهول زندگانی این شهید بزرگوار بو که امشب با هنرنمایی فوق العاده تیم اجرایی نمایش تا حدود بسیار زیادی این بخش‌های مجهول برایم معلوم شد. به هر ترتیب من به گروه اجرایی نمایش یک خسته نباشید ویژه می‌گویم و امیدوارم شرایطی فراهم شود که این اثر نمایشی غیر از تهران در استان خوزستان و چند شهرستان دیگر نیز اجرای عمومی داشته باشد.

پیام دهکردی بازیگر نقش مصطفی چمران نمایش «تکه‌های سنگین سرب» هم پس از صحبت‌های شجاع پوریان گفت: امیدوارم حضور مدیران و مسوولان نهادهای مختلف اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و حتی اقتصادی در تالارهای نمایشی تبدیل به یک ضرورت شود. چرا که من اعتقاد دارم به مدد تئا‌تر می‌توانیم کارهایی را انجام دهیم که تا کنون برای پیشبرد آن از طریق ابزار دیگر موفق عمل نکرده‌ایم.

وی افزود: در این نمایش کوشش شده تا به نسلی که از مصطفی چمران فقط یک اتوبان و چند خیابان می‌شناسد، بیشتر این شخصیت را بشناسانیم و با دست گذاشتن روی نقاط ملموس زندگی این شهید بزرگوار، ارزش‌های انسانی او را نیز به مردم بیشتر معرفی کنیم. به اعتقاد من عظمت بزرگوارانی چون شهید چمران در این بود که پا‌هایشان در زمین بود اما سر در آسمان داشتند. اما بسیاری از ما به قدری به این عزیزان غلو شده و سنگین نگاه کردیم که گویی پدیده‌های غیر قابل دسترسی هستند. به همین جهت ما در این نمایش تلاش کردیم تا بگوییم پای عزیزانی چون شهید چمران روی زمین است که بهتر است ارزش آن‌ها را جور دیگری ببنیم.

ولی الله شجاع پوریان بعد از دیدار با عوامل اجرایی نمایش «تکه‌های سنگین سرب» با پریسا مقتدی رییس مجموعه تئا‌تر شهر نیز دیدار و گفتگو کرد و از نزدیک در جریان تازه‌ترین فعالیت این مجموعه قرار گرفت.

پریسا مقتدی هم ضمن تقدیر از حضور عضو شورای اسلامی شهر تهران برای تماشای نمایش «تکه‌های سنگین سرب» خاطر نشان کرد: نمایش «تکه‌های سنگین سرب» از جمله آثار نمایشی متفاوت در ارتباط با شهیدان والا مقام دوران هشت ساله دفاع مقدس است که توانسته با نگاهی جدید به بخشی از زندگی پربار شهید دکتر مصطفی چمران، مخاطبان نسل سوم انقلاب را که دوران دفاع مقدس، دلیری‌های این اسطوره‌ها را ندیده‌اند هرچه با شکوه‌تر تصویر کند و معنای واقعی عشق و خانواده دوستی را به بهترین شکل ممکن نشان دهد. و مخاطبانی که خود دوران دفاع مقدس را تجربه کرده‌اند را با زوایای جدیدی از شخصیت (این شهید بزرگ) بیشتر آشنا شوند.

وی ادامه داد: امیدوارم در روزهای اینده نیز شاهد حضور دیگر اعضای شورای اسلامی شهر تهران و مدیران نهادهای مختلف دیگر در اجرای نمایش «تکه‌های سنگین سرب» باشیم. چرا که معتقدیم این اثر دارای ارزش‌ها و ویژگی‌هایی است که می‌تواند هم برای مخاطبان و هم برای مسوولان دارای تازگی‌ها و جذابیت‌هایی باشد که تا به امروز پیرامون شخصیت شهید چمران با آن مواجه نبوده‌اند.

نمایش «تکه‌های سنگین سرب» به نویسندگی و کارگردانی ایوب آقاخانی هر روز غیر از شنبه‌ها ساعت ۲۰ با بازی پیام دهکردی و عارفه لک در تالار چهارسو مجموعه تئا‌تر شهر میزبان علاقه مندان تئا‌تر خواهد بود.

کد خبر : ۳۰۶۳۱۴