خبرگزاری کار ایران

تجهیز 100 مجتمع فرهنگی برای نمایش فیلم حضرت محمد(ص)

رییس سازمان سینمایی از تجهیز 100 مجتمع فرهنگی در استان‌ها همزمان با اکران فیلم "محمد (ص)"به کارگردانی مجید مجیدی خبر داد.

به گزارش ایلنا، دیدار رییس سازمان سینمایی و مدیران سینمایی با مدیران کل ارشاد وزارت ارشاد صبح شنبه 2 مرداد در سالن کوچک سازمان سینمایی برگزار شد.

حجت الله ایوبی در این دیدار اظهار کرد: مدیران کل ارشاد فرهنگ و ارشاد اسلامی را نمایندگان وزارت ارشاد می‌دانیم و همه امید ما برای انجام برنامه‌های فرهنگی و سینمایی شما هستید.

وی یادآور شد: سینما خیلی در دستور کار کشور نیست و مدیران کل هم گرفتار امور دیگری هستند. بخشی از فعالیتهای ما استانی است و کارهای ما بیشتر در تهران تولید می‌شود و باید به سمت تمرکززدایی برویم.

رییس سازمان سینمایی افزود: در کنار تولید فیلم‌های بلند سینمایی و مسائل پیرامون این مهم، در تلاش برای افزایش سالنهای سینمایی هستیم؛ ایران با این تولیدات خوب سینمایی در خیلی شهرستان‌ها سینما ندارد و باید اراده ملی در این زمینه وجود داشته باشد.

ایوبی ادامه داد: انجمن سینمای جوان مهم‌ترین حلقه وصل ما با شماست و از روز نخست نیز سیاست وزارت ارشاد و شخص دکتر علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تمرکززدایی و تقویت شاخه‌های شهرستانی است.

وی با بیان اینکه سینما به سمت تمرکزگرایی رفته بود توضیح داد: تلاش شد به انجمنهای سینمای جوان در استانهای مختلف اختیارات بیشتری داده شود و از این تمرکزگرایی جلوگیری شود.

رییس سازمان سینمایی گفت: جشنواره‌های شهرستانی و استانی که برگزار شد انگیزه ما برای بردن کارها به شهرستان‌ها را بیشتر کرد استقبال هنرمندان و مردم انگیزه بود و دریافتیم در این راه اشتباه نکردیم.

ایوبی ادامه داد: در دوران مدیریت آقای حبیب ایل بیگی و دوران کنونی مدیریت آقای فرید فرخنده کیش در انجمن سینمای جوانان ایران اصرار به تمرکززدایی و برگزاری جشنوارههای سینمایی در شهرستانهای مختلف داریم.

وی اظهار کرد: برگزاری این جشنواره‌ها شور و شوقی را ایجاد و ارادههای استانی را بیدار می‌کند. با برگزاری جشنوارههای ملی در استان‌ها، همه دیدند که یک اتفاق سینمایی می‌تواند در شهرهای مختلف، شور و شعف وشادمانی ایجاد کند.

رییس سازمان سینمایی یادآور شد: برگزاری جشنوارههای بزرگ در استان‌ها را در دستور کار داریم؛ باید مزیت نسبی هر استان را پیدا کنیم و هر جشنواره‌ای که در تهران است و زاید است حذف و در استان‌ها برگزار کنیم.

ایوبی با اشاره به برپایی جشنواره یاس در مازنداران و دیگر جشنواره‌های سینمایی در آبادان و دیگر استان‌ها عنوان کرد: از جهت زیرساخت‌ها، در تعامل با برخی استان‌ها وارد شدیم و 15 تا 20 سالن در استان‌ها ایجاد شده است. در شهر نیشابور سه سالن خوب ایجاد شده و همین اتفاق در شهرهای دیگر در حال رخ دادن است.

وی ادامه داد: فیلم "محمد (ص)" بهانهای شد تا بودجه‌ای فراهم شود و 100 مجتمع فرهنگی شناسایی و تجهیز شود. این مجتمع‌ها در شهرهای مهم یا شهرهایی که جمعیت بیشتر و قابلیت تبدیل به سینما شدن را دارند؛ تجهیز خواهند شد.

رییس سازمان سینمایی تصریح کرد: 100 مجتمع که قابلیت تبدیل به سینما را دارند با آغاز اکران فیلم "محمد (ص)" تجهیز می‌کنیم.

ایوبی تاکید کرد: نگرانی عمده ما این است که این مجتمع‌ها پس از فعالیت و تجهیز فعال نباشند و مهم‌ترین دغدغه ما سینما ماندن این مجتمع‌هاست و این کوتاه‌ترین راه برای حل بحران سینما در شهرهای مختلف است.

به گفته وی، در کشورما که امروز تعداد سالنهای آن 350 عدد است افزوده شدن 100 سالن می‌تواند کمک کند.

رییس سازمان سینمایی همچنین گفت: استان‌هایی که می‌توانند شورای پروانه ساخت داشته باشند شناسایی و آن‌ها را تأیید و اختیارات را به آنها برای صدور پروانه ساخت فیلم‌های ویدیویی می‌دهیم. این امر به استان‌ها کمک می‌کند که فرصتی برای ساخت فیلمهای ویدیویی برای جوانان شهرستانی ایجاد کنند.

ایوبی ادامه داد: این اقدام بسیار خوب است و در سازمان سینمایی بنای ما واگذاری امور به اصناف و بخش خصوصی است.

وی تصریح کرد: انتظار ما این است که مدیران کل ارشاد در شهرهای مختلف، برای گرفتن و در اختیار گذاشتن امکانات استانی به سینما تلاش کنند. اگر قرار باشد به بودجه اندک وزارت ارشاد بسنده کنیم؛ راهی پیش نمی‌بریم و اتفاقی رخ نمی‌دهد.

رییس سازمان سینمایی با بیان اینکه اگر فرهنگ و سینما به اولویت سوم و چهارم استان‌ها تبدیل شود اتفاق خوبی رخ می‌دهد؛ یادآور شد: همکاران ما نگاه استانی و تمرکززدایی دارند و واگذای اکثر اختیارات قابل واگذاری به استان‌ها در دستور کار قرار دارد.

کد خبر : ۲۹۲۵۹۲