خبرگزاری کار ایران

جایزه بسطامی برگزیدگان خود را شناخت

asdasd
کد خبر : ۲۷۹۲۰۶

دومین دوره جشنواره موسیقی ایرج بسطامی با معرفی نفرات برگزیده در تالار وحدت به کار خود پایان داد.

به گزارش ایلنا؛ مراسم اختتامیه دومین جشنواره موسیقی ایرج بسطامی شب گذشته(2 خرداد) با حضور علی مرادخانی(معاون هنری ارشاد)، پیروز ارجمند (مدیرکل دفتر موسیقی ارشاد)، شهرام ناظری، صدیق تعریف، مجید درخشانی، نادر گلچین، حسن ناهید، کیخسرو پورناظری، ایران درودی، هنگامه اخوان، بهزاد فراهانی، فرزاد ادیبی، محمدرضا درویشی، بردیا صدر نوری،حسام الدین سراج ، فریدون شهبازیان و ... در تالار وحدت برگزار شد.

در ابتدای این مراسم نماهنگی برای معرفی بنیاد فرهنگی هنری بسطامی پخش شد و سپس فاطمه بسطامی در جملاتی کوتاه از حضور شرکت کنندگان به منظور زنده نگه داشتن یاد و خاطره ایرج بسطامی قدردانی کرد.

در ادامه این مراسم پس از پخش نماهنگی از اولین دوره این جشنواره و داوری بخش آلبوم سنتی سال، فریدون شهبازیان به‌عنوان نماینده هیات داوران بخش آلبوم سنتی سال؛ گفت: زنده یاد بسطامی که نام او زینت‌بخش این جشنواره است هنرمندی بود که بسیار غریب زندگی کرد و غریبانه هم مرد. او در طول زندگی‌اش هیچ گاه مورد توجه هنرمندان و جامعه موسیقی قرار نگرفت که این خود جای بسیار تاسف داشت. به قول محمدرضا درویشی؛ ایرج بسطامی با مرگش به هنرش زندگی بخشید.

این آهنگساز ادامه داد: جنس صدای او شبیه به هیچ کس نبود در واقع صدای او در مقایسه با خوانندگان هم‌نسلش بسیار متفاوت بود.بسطامی هنرمندی با دو ویژگی بارز بود یک اینکه شاگرد شجریان بود و بواسطه این شاگردی ظرایف آواز او را خوب می‌دانست و دیگر اینکه همنشین پرویز مشکاتیان بود و و با او به ممارست می‌پرداخت.

عضو هیات داوران بخش آلبوم‌های سنتی سال در ادامه؛ به گزارش آماری آثار رسیده به دبیرخانه اشاره و بیان کرد: در این دوره از جشنواره 36 آلبوم به دبیرخانه جشنواره رسید که آثار موسیقی‌دانان جوان چشمگیرتر بود . هیات داوران در دو مرحله این آثار را داوری کردند و نهایتا داوران پس از شنیدن تمام آثار 6 اثر را به عنوان نامزد انتخاب کردند.

شهبازیان در پایان خاطرنشان کرد: امید داریم با حمایت جامعه موسیقی و نهادهای مرتبط جشنواره موسیقی بسطامی طی سال‌های آینده تداوم داشته باشد.

در بخش آلبوم سنتی سال، آلبوم سحرخوانی؛ کاری از گروه همنوازان خاموش رتبه سوم، از روزگار رنگ‌آمیز؛ کاری از گروه سپید و سیاه رتبه دوم و آلبوم یار مست؛ به آهنگسازی مجید مولانیا رتبه اول را کسب کردند.

در بخش دیگری از این مراسم با  تجلیل از فعالیت‌های هنری فاضل جمشیدی، حسام‌الدین سراج(دبیر هنری این جشنواره) گفت: آواز سنتی ایران ازجمله هنرهایی است که بخش پررنگی از میراث هنری ایران را شامل می‌شود. بنیاد بسطامی بر همین اساس تصمیم گرفت تا از میان استعدادهای جوان در آواز ایرانی ظرفیتی را به وجود آورد تا به این هنر دوباره توجه شود.

این خواننده موسیقی سنتی با اشاره به روند داوری این جشنواره گفت: داوری این جشنواره در سه بخش غربالگری کلی، نیمه‌نهایی و نهایی انجام شد که مواردی چون جنس صدا و وسعت صدا، تناسب در اجرای تحلیل و کشش، ملودی کلام، تلفیق شعر و موسیقی، تسلط بر ردیف، دقت در کوک، ریتم در اجرای تصنیف و هماهنگی با ساز ازجمله معیارهای داوری ما بود.

پس از سخنان حسام‌الدین سراج؛ برگزیدگان بخش رده سنی آزاد معرفی شدند. در این بخش که کسی به عنوان رتبه اول معرفی نشد، مهدی محمدی و علیرضا آذر مشترکا رتبه سوم و وحید حقیقی یار رتبه دوم را کسب کردند. همچنین رضوان نباتی رتبه برگزیده بخش بانوان را کسب کرد.

در بخش رده سنی جوانان نیز سلیمان رضایی رتبه سوم، حسین رستمی رتبه دوم و امید آزاد رتبه اول را کسب کردند. در این مراسم همچنین از احمد شهیدصدر؛ هنرمند افغانی و بهار صادقی؛ هنرمند نوجوان تجلیل شد.

در ادامه مراسم اختتامیه دومین جشنواره موسیقی بسطامی، گروه سور متشکل از مجید حسین خوانی (خواننده)، مجید مولانیا (تار)، حمید قنبری (تنبک)، علیرضا دریایی (کمانچه)، بهزاد حسن زاده (کمانچه)، امین دادوری (دف)، صابر سوری (عود) و جمشید صفرزاده (سنتور) به اجرای برنامه پرداختند.

مراسم اختتامیه دومین جشواره موسیقی ایرج بسطامی با تقدیر از فرهنگ شریف بود به کار خود پایان داد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز