خبرگزاری کار ایران

در بازدید از خانه سیمین و جلال مطرح شد:

سیمین و جلال جزو هویت فرهنگی ما هستند

روز جهانی توسعه فضاهای فرهنگی بهانه‌ای شد برای بازدید از چند خانه‌ی فرهنگی که تنها یادگاران فرهنگ و هنر ایران در سال‌های آینده خواهند بود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، صبح امروز (پنجشنبه 31 اردیبهشت) تعدادی از هنرمندان به دعوت موسسه توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران به بازدید از 4 پروژه شاخص این موسسه در عرصه فرهنگ و هنر پرداختند.

این بازدید با خانه موزه عزت الله انتظامی آغاز شد و هنرمندان با بخش‌های مختلف این مجموعه که شامل سالن نمایش و فضای موزه بود؛ آشنا شدند. خانه موزه عزت الله انتظامی قسمت‌های مختلفی ازجمله شهرفرنگ، تماشاخانه، اتاق آینه جادویی، گالری (که اکنون نمایشگاه عکس نمایش‌های قدیمی تئاتر  مربوط به سال های 60تا70 در آن برپاست) و مرکز اسناد را شامل می‌شود. در بخش مرکز اسناد؛ مراجعان با یک بانک اطلاعاتی تئاتری در تمام زمینه‌ها شامل پیش پرده‌خوانی و نمایش‌های آیینی سنتی به علاوه فیلم و عکس تمام تئاترهای اجرا شده از سال 57 تا معاصر روبرو می‌شوند. بازدید از این مکان برای دانشجویان تئاتر رایگان است و دیگر دانشجویان نیز هزینه ورود را نیم‌بها پرداخت می‌کنند.

مکان بعدی که برای بازدید انتخاب شده بود، خانه سیمین دانشور و جلال آل احمد بود. این خانه که جلال آل احمد خودش آن را در سال 1330 ساخته است، اکنون در اختیار موسسه توسعه فضاهای فرهنگی است تا فضایی هم برای گرامی‌داشت یاد و خاطره این هنرمندان فراهم شود و هم مجموعه خاطرات و وسایل و اتفاقاتی در این مکان رخ داده؛ در قالب موزه درمعرض دید نسل جوان گذاشته شود.

شکرخدا گودرزی؛ از هنرمندان حاضر در این بازدید پس از مشاهده‌ی شرایط موجود خانه‌ی اننظامی و سبک رنگ‌آمیزی دیوارها؛ با بیان اینکه اتفاقی که برای خانه انتظامی افتاده؛ هرگز خوشایند نیست، عنوان کرد: ما با اتفاقی که برای خانه استاد انتظامی رخ داده؛ بیگانه هستیم. این ساختمان می‌توانست در هرجای دیگری ساخته شود.

او سپس به یادگار سیمین و جلال اشاره کرد و گفت: آنچه برای ما مهم است؛ جلال و سیمین هستند. کسانی که تصور رویاپردازانه و خاصی از آنها درمیان جوانان وجود دارد. پس خانه‌ای که آنها در آن زندگی می‌کردند بیشتر از این نظر اهمیت دارد که مال آنهاست. پس ما نباید معماری‌اش را بهم بزنیم و معماری شتر گاو پلنگی دربیاوریم که هیچ ربطی به آنها ندارد.

وی از مهندس راحتی؛ مدیرعامل موسسه توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران درخواست کرد؛ معماری این بنا به دقت حفظ و مرمت شود و تمام نشانه‌های مرتبط با جلال دقیقا حفظ شده و در کنار آنها دیگر ایده‌های فرهنگی به درستی پیاده شود.

گودرزی گفت: مدرنیته‌ای که دارد می‌آید، همه چیز را می‌خورد. اما ما با سنت‌هایمان معنا پیدا می‌کنیم. اگر فضای تارخی سیمین و جلال به هم بخورد؛ من هویتم را از دست می‌دهم چون این‌ها ستون‌های محکم ما هستند.

سخنان گودرزی با تائید دیگر هنرمندان ازجمله جمشید جهانزاده و اصغر همت همرا شد و راحتی(مدیرعامل موسسه توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران) هم در ادامه؛ ایده‌های موجود برای تبدیل خانه به خانه-موزه را تشریح کرد و گفت: پیش از این موزه‌ها باستانی بودند. نسل جدید موزه‌های از حالت میراثی خارج کرد و خواست که موزه دائر باشد. ما نیز بسیار تلاش کردیم ملک کناری منزل استاد انتظامی را بخریم، اما از آنجا که مالکیت در جمهوری اسلامی ایران محفوظ است، قادر به خرید آن ملک نشدیم. پس ما برای ساخت و احیای آن خانه با مشکلات زیادی روبرو بودیم.

وی در ادامه افزود: یک سری خطاها در خانه استاد انتظامی رخ داده است، اما ما در آنجا اصلا تراکم ساختمانی نداریم و در همان مقیاس پیشین خانه؛ کار را جمع کردیم. در خانه سیمین و جلال هم هیچ تصمیمی به تغییر نما نداریم. تغییراتی که در خانه و بناهایی که وجود دارد؛ داده شده؛ توسط خود جلال انجام شده است. سبک جدید کارهای ما رعایت همین موارد است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: این پروژه بیش از  یک سال است که دراختیار ماست. اگر می‌خواستیم روال گذشته را پیش بگیریم الان کار تمام شده بود، اما به دلیل همین حساسیتی که ما هم داریم و دوست نداریم اتفاق ناخوشایندی بیفتد؛ همچنان درحال تحقیق و پژوهش هستیم و برای این کار؛ یک مسابقه ایده‌پردازی هم گذاشته‌ایم.

مکان سومی که هنرمندان و اهالی رسانه به بازدید از آن بازدید دعوت شدند؛ پروژه بزرگ پانورامای بیت‌المقدس و آزادسازی خرمشهر بود. راحتی در بازدید از این مجموعه با تاکید بر اینکه این شهر خرمشهر از مناطق استراتژیک ما بوده و تاکنون سه بار مورد تجاوز قرار گرفته؛ اضافه کرد: ما از هنرمندان می‌خواهیم که فضاهای ساخته و آماده را که ایده‌هایی برایش داریم؛ به دیده تبدیل کنند. این پروژه که در شمال اتوبان همت و در مجاورت باغ موزه دفاع مقدس در محوطه‌ای بالغ بر 10 هزار مترمربع بنا شده، دارای اثر هنری شگرفی است که برای خلق آن چندین سال زمان صرف شده و خوشبختانه تمام مهندسی و طراحی‌های آن در داخل انجام شده است.

مدیرعامل موسسه توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران ادامه داد: پانورامای بیت‌المقدس به موضوع این عملیات و آزادی خرمشهر تعلق دارد و بالغ بر 20 هزار قطعه عکس مرتبط با اشغال خرمشهر، مقاومت مردم و آزادی خرمشهر در این تصاویر روایت شده‌اند اما نکته قابل توجه این است که تمام تصاویر واقعی است حتی درخت و ماشینی که در عکس‌ها وجود دارد؛ از لابه‌لای تصاویر موجود درخصوص خرمشهر بیرون کشیده شده‌اند.

هنرمندان و اهالی رسانه در آخرین ایستگاه این بازدیدها به باغ کتاب تهران راهنمایی شدند. راحتی در زمان بازدید از باغ کتاب با ابراز خوشحالی از اینکه تمام قفسه‌ها و ملزومات مورد نیاز نمایشگاه دائمی کتاب تهران به جای واردات، توسط تولیدکننده داخلی آماده‌سازی شده است؛ از برگزاری نمایشگاه قرآن کریم در محوطه این مجموعه طی ماه مبارک رمضان امسال خبر داد.

بنا به گفته‌ی مدیرعامل موسسه توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران؛ این پروژه یکی از بزرگترین پروژه‌های احداث نمایشگاه دائمی کتاب است. او گفت: تنها طول قفسه‌ها در این پروژه به حدود 50 کیلومتر می‌رسد که خود نشان دهنده‌ی تعداد بالای کتابی است که قرار است در باغ کتاب درمعرض دید مراجعان قرار خواهد گرفت. انشاءالله نمایشگاه کتاب سال آینده را در همین محل برگزار خواهیم کرد.

تعدادی از هنرمندان سینما و تئاتر ازجمله جمشید جهانزاد؛ حسین محب اهری؛ پری صابری؛ آناهیتا همتی و اصغر همت به مناسب روز جهانی توسعه فضاهای فرهنگی با همراهی خبرنگاران از ۴ پروژه مهم شهرداری تهران برای توسعه‌ی فضاهای فرهنگی بازدید کردند.

کد خبر : ۲۷۸۶۶۷