خبرگزاری کار ایران

ویژه‌ برنامه‌‌های دهمین بزرگداشت فردوسی اعلام شد

asdasd
کد خبر : ۲۷۵۷۰۲

با همکاری بنیاد فردوسی، فدراسیون پهلوانی و نهادهای فرهنگی سراسر کشور از ۱۹ تا ۳۰ اردی بهشت ۱۳۹۴ دهمین بزرگداشت سراسری حکیم ابوالقاسم فردوسی با حضور شاهنامه پژوهان و هنرمندان بنام برگزار می‌‌شود.

به گزارش ایلنا؛ معرفی آلبوم «درفش کاویانی» اثر شهرام ناظری با آهنگسازی فرید الهامی و اجرای گروه فردوسی و برپایی کارگاه آموزشی فوق تخصصی شاهنامه پژوهی از سوی جلال خالقی مطلق از ۱۴ تا ۲۴ اردی بهشت در دفتر بنیاد فردوسی شاخه توس از برنامه‌های شاخص دهمین بزرگداشت فردوسی است.

در گام نخست، دهمین کنگره جهانی بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی در دانشگاه فرهنگیان باهنر کرمان ۱۹ اردیبهشت از ساعت ۱۷ با سخنرانی میرجلال الدین کزازی، جلال خالقی مطلق، محمود مدبری، رضا اشرف‌زاده، عباس دبستانی، ناصر فرهادی و یاسر موحدفرد با اجرای گروه موسیقی سماع و تنبورنوازان با همکاری اداره کل‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی و آموزش و پرورش کرمان و انجمن کرمانی‌های مقیم تهران برگزار می‌شود.

در گام دوم جشنواره ادبی هنری ستایش خرد و نمایشگاه و کارگاه نقاشی و خوشنویسی برپایه شاهنامه فردوسی ۲۰ اردی بهشت از ساعت ۹ به همراه آیین پایانی مسابقه دانش آموزی نقالی و شاهنامه خوانی به میزبانی مرکز استعدادهای درخشان ایلام و با همکاری انجمن هنرهای تجسمی و اداره کل‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی و آموزش و پرورش ایلام برپا می‌شود.

در گام سوم بزرگداشت سخنور فرزانه حکیم فردوسی توسی در تالار فردوسی دانشکده ادبیات دانشگاه تهران ۲۱ اردی بهشت از ساعت ۱۴ با سخنرانی مهدی حجت، احمد تمیم داری، آذرتاش آذرنوش و میرجلال الدین کزازی و با اجرای ویژه شهرام ناظری و همنوایی مرشدان بر‌تر زورخانه، سیروان نوروزی و مهدی زرشکیان با اجرای تیم دانشجویی آیین‌های پهلوانی و برپایی نمایشگاه کالاهای فرهنگی ازجمله نرم افزارهای چندرسانه‌ای حافظ، مثنوی مولوی و شاهنامه فردوسی موسسه نور و نمایشگاه نگاره‌های شاهنامه بایسنقری با همکاری انجمن‌های علمی دانشجویان تاریخ و باستان‌شناسی دانشگاه تهران برگزار می‌شود.

همچنین در ۲۱ اردیبهشت از ساعت ۱۰ سخنرانی قدمعلی سرامی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد آزادشهر در استان گلستان از دیگر برنامه‌های بزرگداشت فردوسی است.

در گام چهارم بزرگداشت حکیم فردوسی در برج میلاد تهران ۲۲ اردی بهشت از ساعت ۱۷ با سخنرانی پیروز مجتهدزاده و علی رواقی با اجرای ضرب و نقل با نوای مرشد بر‌تر زورخانه مهدی تمولی و نقالی شاهو صالحی با همکاری باشگاه شاهنامه پژوهان برگزار می‌شود.

در گام پنجم جشنواره آیین‌های پهلوانی و شاهنامه خوانی در زورخانه اراک ۲۴ اردی بهشت از ساعت ۲۰: ۳۰ با سخنرانی یاسر موحدفرد با همکاری هیات پهلوانی و اداره کل‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی، ورزش و جوانان و میراث فرهنگی استان مرکزی برگزار و در گام ششم سرای اهل قلم نمایشگاه بین المللی کتاب تهران میزبان شاهنامه پژوهان در ۲۵ اردی بهشت از ساعت ۱۳: ۳۰ خواهد بود. نشست‌های مبانی فرهنگ پهلوانی و جلوه‌های هنر در شاهنامه فردوسی با سخنرانی سید احمد حسینی کازرونی، قدمعلی سرامی، سید جعفر حمیدی و کلثوم غضنفری با شاهنامه خوانی منصور وفایی و احمدمعین سلوکی برپا می‌شود.

در گام هفتم و هشتم، هم زمان دو آیین بزرگداشت فردوسی در ۲۵ اردی بهشت در تالار اتاق بازرگانی شهر اصفهان از ساعت ۱۷: ۳۰ با سخنرانی محمود امیدسالار، سجاد آیدنلو و مظفر احمدی با همکاری انجمن دوستداران فردوسی و از ساعت ۱۸: ۳۰ در تالار اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد با سخنرانی اصغر دادبه و مهدی مدرسی با همکاری انجمن شاهنامه فردوسی یزد برگزار می‌شود.

 ۲۹ اردیبهشت از ساعت ۱۷ در موزه خلیج فارس در شهر بندرعباس با سخنرانی یاسر موحدفرد و اجرای آیین‌های پهلوانی و نوای مرشد حماسی خوان زورخانه‌ای با همکاری اداره کل میراث فرهنگی استان هرمزگان بزرگداشت حکیم توس برپا می‌شود.

 ۳۰ اردیبهشت از ساعت ۱۶ به میزبانی دانشگاه پیام نور بجنورد با سخنرانی جلیل مسعودی فرد، محمد ریحانی، محمدجواد عرفانی و یاسر موحدفرد با اجرای مرشد زورخانه و تیم پهلوانی با همکاری استانداری و اداره کل‌های ورزش و میراث فرهنگی خراسان شمالی، ویژه برنامه‌های بزرگداشت فردوسی برگزار می‌شود.

از دیگر برنامه‌های بزرگداشت فردوسی ۲۲ اردیبهشت از ساعت ۱۲ اجرای می‌دانی نقالی و آیین‌های پهلوانی به میزبانی جهاد دانشگاهی دانشگاه صنعتی اصفهان است و آیین نکوداشت زنده یاد محمدحسین توسی وند، رییس پیشین بنیاد فردوسی ۲۵ اردی بهشت از ساعت ۹ در روستای پاژ و شهر توس، زادگاه و آرامگاه فردوسی برپا داشته می‌شود.

 از جمله ویژه برنامه‌های دهمین بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی، نشست‌های تخصصی و همایش‌های ملی و جهانی و برپایی نمایشگاه کالاهای فرهنگی و هنرهای سنتی، همراه با اجرای آیین‌های پهلوانی، نقالی، شاهنامه خوانی و موسیقی سنتی است که با پشتیبانی اداره فرهنگی بانک سپه انجام می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز