خبرگزاری کار ایران

وزیر ارشاد در افتتاحیه نمایشگاه کتاب تهران:

پررنگ‌ شدن بعد فروشگاهی نمایشگاه نسبت به وجه نمایشگاهی مطلوب نیست

آیین افتتاحیه بیست و هشتمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب صبح امروز(15 اردیبهشت) با حضور رئیس‌جمهور با تاخیری یک ساعته آغاز شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ علی جنتی به عنوان اولین سخنران در باره نمایشگاه کتاب گفت: نمایشگاه کتاب تجلی‌گاه باشکوهی از اندیشمندان فعالان صنعت نشر و اهالی قلم را فراهم آورده تا به تعبیر قرآن تمام اندیشه‌ها را بشنویم و بخوانیم و بهترین‌ها را انتخاب کنیم. نمایشگاه کتاب در حقیقت یک اجتماع عظیم فرهنگی است که تمام فرهنیگان و فرهیختگان را به‌هم پیوند می‌دهد و از این طریق به سلامت فرهنگ کشور کمک می‌کند.

وزیر ارشاد گفت: بعداز گذشت 28 سال نمایشگاه کتاب تبدیل به رویداد فرهنگی بزرگی شده که دولت از همه امکانات برای برپایی و برگزاری آن استفاده می‌کند.

وی ادامه داد: نمایشگاه امسال با همکاری بیش از 70 سازمان اجرایی نظیر شهرداری، مصلی، وزارت بهداشت، وزارت امورخارجه و... و شرکت هزاران ناشر داخلی و خارجی برپا می‌شود. با افزایش20 درصدی عناوین کتاب‌های داخلی و 50 درصدی عناوین کتاب‌های غیرتکراری خارجی؛ امیدواریم فرصت مناسبی برای بازبینی به کتاب فراهم شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با اشاره به تلاش دولت برای کاهش تصدی‌گری در امور مختلف بیان کرد: یک مسئله خیلی مهم برای دولت ورود بیش از حد نهادهای مختلف دولتی به واسطه تصدی‌گری در برنامه‌ها و موضوعات مختلف بود که این مسئله به اصل ماموریت دولت لطمه می‌زد. در نمایشگاه امسال اولین گام‌ها برای واگذاری برپایی نمایشگاه کتاب به انجمن‌ها و تشکلات صنعت نشر صورت گرفت که مسلماً در سال‌های آینده پیگیری خواهد شد.

جنتی؛ پررنگ‌تر شدن بعد فروشگاهی نمایشگاه نسبت به وجه نمایشگاهی آن را امری مطلوب ندانست و اظهار داشت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معتقد است کتاب در درجه اول باید در کتابفروشی‌ها عرضه شود و در نمایشگاه کتاب نهایتاً کتاب‌های نوبت چاپ اول در دسترس قرار گیرند. از سویی حضور کتاب‌های خارجی در نمایشگاه کتاب به تنهایی بار بین‌المللی بودن این نمایشگاه را نشان می‌دهد که باید با مراوده‌های فرهنگی مطلوب با دیگر کشورها؛ وجه بین‌المللی نمایشگاه را افزایش دهیم. در همین راستا امسال کشور عمان به عنوان مهمان ویژه و چند وزیر فرهنگ، روسای نمایشگاه‌های مهم بین‌المللی کتاب در نقاط مختلف جهان و... در نمایشگاه حضور دارند و هر روز نیز به نام یک کشور نامگذاری شده تا برنامه‌هایی برای ارتباط فرهنگی با آن کشور برگزار شود.

وی اضافه کرد: شعار نمایشگاه امسال نیز خواندن، گفت‌وگو با جهان است که امیدواریم چنین شعاری به افزایش رایزنی‌های فرهنگی کمک کند.

جنتی در پایان سخنانش به لزوم بازنگری در کارکرد نمایشگاه اشاره کرد و گفت: بازنگری در کارکرد نمایشگاه امسال با واگذاری بخش اعظمی از کار به تشکل‌های صنعت نشر صورت گرفته و تلاش شده با حضور چشمگیرتر نمایندگان استانی و اقلیت‌های دینی و برپایی گفت‌وگوهای علمی و فرهنگی متعدد پویایی فرهنگی لازم به نمایشگاه داده شود.

در ادامه مراسم عبدالحمیدبن منصور حسنی(وزیر فرهنگ و اطلاع‌رسانی عمان) با ابراز خرسندی از حضور عمان به عنوان میهمان ویژه در این دوره از نمایشگاه گفت: از اینکه اینجا و درکنار شما برای افتتاح نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ایستاده‌ام؛ افتخار می‌کنم. دولت سلطنتی عمان بسیار خوشحال و خوشبخت است که مورد این استقبال قرار گرفته و ازسوی دولت جمهوری اسلامی ایران به عنوان میهمان ویژه دعوت شده است. به همین دلیل تشکر ویژه خود را اعلام می‌کنیم و امیدواریم مشارکت کشور عمان مشارکتی با مضمون و علمی باشد و انشالله در پایان مراجعان به نمایشگاه به نتایج خوبی در زمینه علمی و فرهنگی از کشور عمان دست یابند.

وی در ادامه با بیان اینکه روابط دوستانه عمان و کشور ایران زاییده‌ی امروز و دیروز نیست و قدمت تاریخی دارد؛ افزود: با تلاش و سعی دو مملکت برای برپایی ثبات و امنیت در منطقه هیچ شکی نیست روابط بین ما در آینده پربارتر هم خواهد شد. البته این روابط مختص به روابط بین‌المللی نیست و در زمینه‌های مختلف مثل انرژی، حمل و نقل دریایی و همکاری‌های رسانه‌ای مراودات خوبی با کشور ایران داریم که حضور در نمایشگاه کتاب گوشه‌ای از این دوستی و همکاری میان دو کشور است.

کد خبر : ۲۷۵۰۰۷