خبرگزاری کار ایران

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی:

تضعیف سینما موجب تضعیف قدرت نرم ما می‌شود

ربیعی معتقد است؛ واردات و صادرات همتراز به کشور کمک زیادی می‌کند اما همانگونه که واردات قاچاق به کشور ضربه زد، واردات بی‌رویه در عرصه فرهنگ نیز به ما ضربه زد.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ علی ربیعی در دیدار نوروزی با هنرمندان گفت: ما در بخش‌هایی از جهان مزیت‌های بسیاری از از منظر فرهنگی داریم. فرهنگ ما ریشه تاریخی دارد و در فرهنگ معاصر نیز عناصر برگزیده‌ای داریم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی یادآور شد: در ادبیات موسیقی، هنرهای نمایشی و سینما که مهجور مانده، سابقه‌ای داریم که می‌تواند الهام بخش سابقه عظیم ما باشد.

وی اظهار کرد: سینما اگرچه دیر اما با تلاش بخش خصوصی به ایران آمد. سینما مزیت بسیاری دارد و در منطقه قطعا هنر ما مزیت ما است.

ربیعی با بیان اینکه رونق اقتصاد فرهنگ بسیار مهم است و رونق این مهم به رشد سرانه تولید ما کمک می‌کند؛ افزود: نسبت سرانه رشد سینمای ما با آنچه در دنیا رخ می‌دهد نسبتی ندارد و رشد این بخش به رونق اقتصادی می‌انجامد.

وی افزود: سینما می‌تواند حلقه پیوند بین هنرهای مختلف و صنعت و اقتصاد شود. این عناصر زنجیره‌ای را تشکیل می‌دهند که دغدغه ما که اشتغال زایی است را رفع می‌کند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: در یک نگاه دیگر، سینما و قدرت نرم را باید مورد توجه قرار داد. کشورهای صاحب سینما مولد قدرت نرم هستند و قوی‌ترین کشور در این زمینه صنعت سینمای آمریکا است و امروز ترکیه و هندوستان نیز از این امر استفاده می‌کنند.

ربیعی ادامه داد: تضعیف سینما موجب تضعیف قدرت نرم ما می‌شود و مزیت ما در افراد فرهنگی و تولید فرهنگی است و این اعتقاد ما و دولت است.

وی با اشاره به سریال‌های شبکه‌های فارسی زبان ماهواره‌ای گفت: این سریال‌ها ارزشی نداشته و تفریحی را نیز ایجاد نمی‌کند در صورتی که بسیاری از آثار ما به این سریال‌ها ارجحیت دارد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: واردات و صادرات در عرصه فرهنگ می‌تواند رخ دهد. واردات و صادرات همتراز به کشور کمک زیادی می‌کند اما همانگونه که واردات قاچاق به کشور ضربه زد، واردات بی‌رویه در عرصه فرهنگ نیز به ما ضربه زد.

ربیعی افزود: ما نیازمند به اقتصادی شدن فعالیت‌های فرهنگی و اجازه دادن به تنوع برای رقابت هستیم و راهی جز تنوع برای رقابت نداریم.

وی افزود: می‌توانیم صادرکننده موسیقی، ادبیات و سینما باشیم البته کسی به واردات دستاوردهای هنری بشری خرده نمی‌گیرد و منظور من واردات محصولات فرهنگی است که در اصل به کار ما نمی‌آید.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به همکاری وزارت کار و خانه سینما و سینماگران گفت: آسیب اجتماعی دلمشغولی ماست و هنر و سینما وجوه متعالی بسیاری دارد و باید به وجه تفریح و سرگرمی توجه کنیم. ما با جامعه‌ای سر و کار داریم که بخش قابل توجهی با اختلال‌های روانی سرو کار دارندو نیازمند ساخت آثاری برای افزایش نشاط در جامعه هستیم و با پاسخ دادن به نیاز تفریحی، می‌توان آسیب‌های اجتماعی را کم کرد.

ربیعی افزود: دنبال استفاده ابزاری و شعاری از سینما نباید باشیم، سینمای دستوری را نمی‌پسندیدم اما در یک همزبانی و همدلی درباره مسائل مشترک، می‌توان از سینما درباره کار و مسائل پیرامون آن صحبت کرد.

وی با اشاره به نقش خانه سینما افزود: حتی اگر خانه سینما کاری نکند همین که همدلی در خانه سینما به وجود می‌آید؛ اتفاق مهمی است.

در این مراسم امضای تفاهم‌نامه میان وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی و خانه سینما؛ علی  ربیعی به نمایندگی از وزارت کار و محمدمهدی عسگرپور به نمایندگی از خانه سینما قرارداد را منعقد کردند.

براساس این تفاهم‌نامه که مدت زمان آن سه سال است؛ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نسبت به کمک و مشارکت در ساخت آثار سینمایی متناسب با اهداف وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی، مشارکت در تشویق آثار سینمایی با اهدای جوایز به برگزیدگان جشن سینمای ایران و جشنواره فیلم فجر برای کارگردان آثار برتر مرتبط با اهداف و حمایت سالانه از فیلم‌های بلند، مستند و انیمیشن با هزینه ۲۰ درصد از یک اثر بلند، ۵۰ درصد از دو اثر سینمایی مستند و انیمیشن پس از نظرات کارشناسی متعهد شد.

خانه سینما نیز براساس این قرار داد متعهد به ایجاد انگیزه در فیلمسازان خلاق برای ورود به عرصه‌های نو و بدیع فراهم آوردن اهداف مورد نظر تفاهم نامه شد.

کد خبر : ۲۶۸۸۷۷