خبرگزاری کار ایران

ایران جان میوه شیرین سند تحول است/ حل مسئله‌های استان‌ها مهم‌ترین هدف این رویداد است

ایران جان میوه شیرین سند تحول است/ حل مسئله‌های استان‌ها مهم‌ترین هدف این رویداد است

نشست خبری «ایران جان ایلام ایران» صبح امروز یکشنبه ۵ مرداد در مرکز همایش‌های صداوسیما برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محسن شاکری‌نژاد، رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما در ابتدای این نشست اظهار کرد: قرار بود بعد از ایران جان خوزستان، ایران جان اصفهان را باشیم که حمله ناجوانمردانه رژیم کودک‌کش صهیونیستی فاصله‌ای انداخت و به ایام ماه محرم و صفر رسیدیم تا ایلام جان را که مرزی به نام مرز مهران در آن برای ورود و خروج زائران است برای این روزها انتخاب کنیم و اصفهان را در فرصتی مقتضی داشته باشیم.

شاکری‌نژاد خاطرنشان کرد: الان در حال انجام پیش‌آزمون ایلام هستیم، یک سری پرسش‌ها از مردم مطرح می‌کنیم و بعد از هفته مورد نظر دوباره سراغ همان مردم می‌رویم تا ببینیم آیا توانستیم نظراتشان را تغییر دهیم یا خیر. درباره خوزستان تفاوت خوبی در پیش‌آزمون و پس‌آزمون نظرات مردم دیدیم. امروز در سراسر کشور نظرسنجی انجام می‌شود و یک نظرسنجی هم از مردم همان استان داریم. ایلام استانی کوچک با ۶۵۰هزار نفر جمعیت چشم‌اندازها و ظرفیت‌هایی دارد که خیلی موقع‌ها ممکن است خود ما آنها را ندیده باشیم.

وی افزود: ما در سینما و نمایش خانگی عمدتا تهران محور هستیم و لهجه‌مان را به کل ایران تسری می‌دهیم. خوب نیست که تهرانی احساس برتری داشته باشد و ما در این رویداد متعهد هستیم که حق را ادا کنیم. نظرسنجی‌های مختلفی درباره دیدگاه‌های مردم نسبت به جنگ تحمیلی مطرح شد که دیدگاه‌های مردم واقعا غرورآفرین است و یکی از سوالهایی که مطرح شده بود بحث مرجعیت رسانه است و جاهای مختلفی که این نظرسنجی را داشتند هم همین سوال را پرسیده بودند و با فاصله رسانه ملی به عنوان مرجع اصلی مردم در کسب اخبار معرفی شده بود و شبکه خبر برای اولین بار در این دوره از سوی مردم به عنوان پربیننده‌ترین شبکه معرفی شد.

محمدعلی صائب مدیر شبکه خبر نیز طی اظهاراتی گفت: در شبکه خبر با کمک دوستانمان در خبرگزاری صداوسیما تلاش خواهیم کرد که مجاورت ذهنی مردم ایران را با ایلام و مسائلش بیشتر کنیم. تلاشی که خواهیم کرد در حوزه تولید و گزارش‌های خبری خواهد بود و نیز چالش‌ها و مطالبات مردم و ضریب دادن ایلام در عناوین را مدنظر داریم. با مرکز صداوسیمای ایلام پخش مشترک خواهیم داشت، رویدادهای زنده هم در شبکه خبر پخش خواهیم کرد، چند برنامه زنده از جمله میز اقتصاد، گفتگوی ویژه خبری و... با موضوع ایلام و مسائلش روی آنتن خواهد رفت.

در بخش دیگر این نشست علیرضا کیخا معاون امور استان‌های صداوسیما نیز اظهار کرد: ما از سال قبل به دستور ریاست سازمان صداوسیما ایده ایران جان را پیگیری کردیم و در سال قبل به دستور ایشان این ایده عملیاتی شد، سال ۱۴۰۴ با همکاری همه ارکان سازمان و همه معاونت‌ها استان خوزستان با موفقیت هفته اول را پشت سر گذاشت. ایده ایران جان ابتدا با طرح هفته‌های ایران تصویب شد و در مسیر عملیاتی شدن رویداد ملی ایران جان پیشنهاد و نهایی شد. در هفته اول خوزستان با موفقیت عملیات رسانه‌ای را پشت سر گذاشت.

کیخا خاطرنشان کرد: در نشست هفته اول تقویمی را ارائه کردیم که در آن اصفهان برای هفته دوم پیش‌بینی شده بود که به دلیل وقوع جنگ این رویداد در اصفهان برگزار نشد و هفته سوم طبق تقویم و پیشنهاد قرار بود از سوم تا دهم مرداد در خدمت عزیزانمان باشیم و به همین نسبت کردستان پیشنهاد شده بود و تا آخر سال قرار بود طرح نه استان برگزار و عملیاتی شود. با توجه به شرایط کشور تصمیم بر این شد که در این ایام ایلام را در خدمت دوستان باشیم. قرار بود از چهارم تا دهم مرداد این رویداد را برگزار کنیم ولی چون شبکه‌ها در حال روایت پیروزی در جنگ تحمیلی اخیر هستند قرار شد شبکه‌های رادیو و استانی از چهارم مرداد و شبکه‌های سراسری از هفتم مرداد بر ایلام متمرکز شوند. یک احتمال هم وجود دارد که اصفهان را با یکی از استان‌ها جابجا کنیم.

کیخا در بخش دیگر نشست اظهار کرد: در هدفگذاری ایران جان یک هدف مردم خود استان است، هدف دوم اصلاح ذهنیت مردم ایران نسبت به آن استان و از هر دو هدف مهم‌تر حل مسئله‌های استان است که ناظر بر یک کار نخبگانی از خود استان مشخص می‌شود. اما در یک هفته آیا ما می‌توانیم مسائل را حل کنیم، طبیعتا ما می‌توانیم آن مسئله را ضریب دهیم و سعی داریم در برنامه‌هایی مثل ثریا و گفتگوی ویژه خبری تا پایان سال آن مسئله پیگیری شود و وظیفه پاسخگو بودن بر عهده دوستان در دولت است.

وی افزود: شکل‌گیری رویداد ایران جان در نشست مفصلی با دوستان در هیات دولت و همه استانداران صورت گرفت و وزارت کشور گفت که با تمام توان برای حل مسائل استانها پای کار هستیم.  اگر قرار باشد رویداد ایران جان تبدیل به یک اتفاق کلی شود باید همه پای کار بیایند. یکی از اتفاقات که دولت وعده کرده بود این است که ما در هر استانی بسترهای سرمایه‌گذاری برای تولید را مشخص کرده‌ایم تا رویداد رسانه‌ای به اضافه رویدادهای میدانی با هم بتوانند عملیاتی رسانه‌ای میدانی طراحی کنند. در خوزستان توقع این بود که چنین اتفاقی رخ دهد ولی به دلایلی اینگونه نشد، پس دولت بخشی از رویداد ملی ایران جان است و مشخصا وزارت کشور ایران جان را در استانها نمایندگی می‌کند و در هر استان تفاهم‌نامه‌ای با استاندار در حضور شورای اداری استانها امضا می‌شود و اینکه مطالبات چقدر در میدان محقق شود بخشی به ما مربوط است و بخشی هم مربوط به دوستان است.

کیخا تأکید کرد: تمام دستگاه‌هایی که تصور می‌کردیم در این رویداد می‌توانند نقش‌آفرینی کنند را سراغشان رفتیم و ماموریت‌ها را پیشنهاد دادیم و در نشست قبلی هم عرض کردم که ما مجموعه رسانه‌ها را بخش عظیمی از این رویداد می‌بینیم.

وی افزود: وقتی بین ۶۳ تا ۶۷ درصد از مخاطبان استانی اعلام می‌کنند که ما خود را در قاب رسانه‌ ملی نمی‌بینیم، باید بپذیریم شبکه‌های سراسری اثری دارند که شبکه‌های استانی ندارد و رویداد ایران جان سعی می‌کند برای استان‌ها کاری کند که در شبکه‌های سراسری دیده شوند و یک استان را به استان‌های دیگر معرفی کند. اثر شبکه ملی بیشتر است و حتی در شبکه‌های برون‌مرزی هم ایران جان پرداخته می‌شود.

مدیر امور استان‌های صداوسیما در بخش دیگر اظهاراتش گفت: توجه به روستا در برنامه‌های مختلف پر رنگ است و جزو اولویت‌های ما است و موضوع روستانشینی جزو اولویت‌های همه استانهاست. در دو یا سه برنامه اختصاصا مسائل ایلام و به طور خاص به جنگلهای زاگرس پرداخته خواهد شد.

در بخش دیگر این نشست ناصر بهرام مدیرکل صداوسیمای استان ایلام که به صورت آنلاین در نشست حضور داشت، اظهار کرد: این رویداد میوه شیرین سند تحول برای ایران جان است. ما در طرح ایران جان پیگیر مطالبات مردم هستیم و می‌خواهیم زیبایی‌های طبیعی و فرهنگی و داشته‌های استان را نشان دهیم. استان ایلام ایران کوچکی در ظرفیت‌های بومی، جغرافیایی و طبیعی است ولی یک استان ناشناخته است که قرار است در این رویداد ملی دستگاه‌های مختلف پای کار بیایند و راوی خوبی برای استان‌های کشورمان باشند. ما از نگاه مهمان‌نوازی و خادمی مردم می‌خواهیم اربعین را روایت کنیم.

وی افزود: استان ایلام دومین استان نفت و گاز کشور است اما خیلی‌ها این مسئله را نمیدانند و در حوزه جنگ هشت ساله دفاع مقدس سوژه‌های خیلی زیادی در این استان وجود دارد و آن جانفشانی متاسفانه چندان دیده نشده است. استان ایلام یک قطب گردشگری نوظهور است.

در ادامه، کوروش مفاخری، رئیس مرکز طرح، برنامه و ارزیابی معاونت سیما اظهار کرد: از هفتم مرداد با بیش از ۱۰ برنامه زنده، ۳۰ مستند، ۲۸ میان برنامه و... به معرفی ایلام می‌پردازیم. در هفته «ایلام ایران» از شبکه یک برنامه‌های «ایران دوست‌داشتنی»، «سیمای خانواده»، «صبح بخیر ایران»، «ورزش و مردم» و مستندهای «ایران از بالا» و همچنین برنامه‌های «پایش» و «ثریا» به ایلام می‌روند.وی افزود: از شبکه دو نیز برنامه‌های «صبحانه ایرانی»، «عصر خانواده»، «نَقل و نُقل»، «زمانه» و از شبکه سه «صبح و نشاط»، «طبیب»، «در آستانه خورشید» و... راهی ایلام می‌شوند. شبکه نسیم نیز با برنامه‌های «هموطنز»، «دمتون گرم»، «نسیم آوا» و «نسیما» در هفته «ایلام ایران» حاضر می‌شود. همچنین برنامه‌های «هنرستان»، «چرخ»، «گنجینه»، «محفل قرآنی» و «آرمان» نیز به ایلام می‌روند.مفاخری بیان کرد: از شبکه تهران «به خانه برمی‌گردیم» و «سلام تهران» و از شبکه آموزش برنامه‌های «پرسشگر»، «مثبت آموزش»، «رویش» و از شبکه قرآن نیز برنامه‌های مختلف و مستندهای گوناگونی در ایلام روی آنتن می‌روند. از شبکه افق هم برنامه «عصر جهاد»، «کافه مستند» و «ملازمان حرم» به «ایلام ایران» می‌پردازند. در این هفته ویژه‌برنامه میدانی حوزه کودک هم خواهیم داشت و «ماجراهای نوید» و «ململ» به این استان می‌روند. رئیس مرکز طرح، برنامه و ارزیابی معاونت سیما ادامه داد: سرفصل‌های حمل‌ونقل، بهداشت، آموزش و ... در استان ایلام در این هفته موردتوجه است. ما باید طرح بحث درست کنیم و روی نقاطی دست بگذاریم که باتوجه‌به شرایط کشور قابل حل باشد و برای کشور آورده داشته باشد.

در ادامه علی محمدی، قائم‌مقام معاونت فضای مجازی نیز در مورد هفته «ایلام ایران» بیان کرد: تولیدات رویداد «ایلام ایران» متناسب با فضای مجازی تقطیع و طراحی خواهد شد. در این هفته فعالان مردمی حوزه تولید محتوا مختص ایلام برای شبکه‌های سراسری، استانی و مجازی تولید محتوا خواهند کرد.وی تأکید کرد: پویشی برای مردم ایلام در نظر گرفته‌ایم که با کنش ایلامی‌ها رقم می‌خورد. یک پویش ملی نیز در نظر گرفته‌ایم و آثار و روایت‌های مورد تأیید داوران روی شبکه‌های ملی و استانی پخش خواهد شد. محمدی ادامه داد: بلاگرها و خبرنگارهای مختلف نیز قرار است در معرفی صنایع و دستاوردهای استان به کشورهای دیگر همکاری داشته باشند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز