خبرگزاری کار ایران

محمدرضا فرزادمهر در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد؛

راه‌اندازی پویش ضریب نفوذ «بچه مرشد ۲» را افزایش داده است/ کاراکتر محوری قهرمان و رویاپرداز

راه‌اندازی پویش ضریب نفوذ «بچه مرشد ۲» را افزایش داده است/ کاراکتر محوری قهرمان و رویاپرداز

تهیه‌کننده مجموعه پویانمایی «ماجراهای نوید» که قسمت دوم آن همزمان با پویش «بچه مرشد۲» در شبکه نهال پخش شده است، گفت: کاراکتر نوید یک نونهال فعال، رویاپرداز، مساله‌مند و عاشق قهرمانی است و همین مولفه‌ها او را میان مخاطبان نونهال محبوب کرده است.

محمدرضا فرزادمهر تهیه‌کننده مجموعه پویانمایی «ماجراهای نوید» که قسمت دوم آن با عنوان «بچه مرشد ۲» از شبکه نهال سیما در حال پخش است، در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره علت راه‌اندازی یک پویش همزمان با پخش این اثر و تاثیر آن بیان کرد: فلسفه شکل‌گیری پویش در کنار پخش پویانمایی این بود که به نوعی بذر تاثیر کاشته شده در ماموریت را توسعه و ضریب بدهیم و نفوذ اثر را بین مخاطبان بیشتر کنیم. به دلیل اینکه ساخت انیمیشن امری هزینه‌بر و زمان‌بر است نیاز است از سایر مدیوم‌ها برای افزایش تاثیر پیام استفاده کرد. فرمول ما در مجموعه پویانمایی ماجراهای نوید این است که همزمان با پخش یک قسمت با موضوعی مشخص از سایر قالب‌های نمایشی نیز بهره بگیریم تا مفهوم را به زبان چند اثر دیگر با فرم‌های متفاوت ارائه دهیم. برای مثال اگر برای شاهنامه فردوسی و تحکیم نفوذ زبان فارسی بین نسل جدید و همینطور آشنایی با پیشینه غنی فرهنگی، «بچه مرشد ۲» را ساخته‌ایم، از موشن‌گرافیک، سرود و دیگر برنامه‌های نمایشی استفاده می‌کنیم.

او در ادامه خاطرنشان کرد: از سویی دیگر بعد از تولید چند قسمت به این نتیجه رسیدیم که کاراکتر مرجعیت زیادی بین مخاطبان گروه نهال (۷ تا ۱۲ سال) پیدا کرده است. از همین حوزه نفوذ برای کنش گرفتن از مخاطبان استفاده کردیم. هدف پویش این است که تعاملی با مخاطب داشته باشیم و برای درگیری او با اثر نیز کنشی تعریف می‌کنیم تا این ارتباط دوسویه شود. برای اینکه بیننده صرفا مصرف‌کننده نبوده و تعامل بهتری با مجموعه داشته باشد، در هر پویش فعالیتی از زبان نوید برای مخاطب تعریف می‌کنیم. برای مثال در «بچه مرشد ۲» هدف این است که برای بچه‌ها اهمیت زبان فارسی را تشریح کنیم و تا نیمی درصد از مسیر را از زبان نوید جلو می‌رویم، در ادامه مخاطب را به انجام یک کنش دعوت می‌کنیم و این باعث می‌شود او خود را در تولید محتوا سهیم بداند.

فرزادمهر عنوان کرد: دریافت بازخوردها نیز به ما درکی از میزان موفقیت در مسیرمان می‌دهد.

این تهیه‌کننده درباره مخاطب هدف پویانمایی «ماجراهای نوید» توضیح داد: گروه سنی هدف ما ۷ تا ۱۲ سال است اما به جهت تعدد پخش و جذابیت‌های دیداری و شنیداری گروه سنی خردسال نیز کار را می‌بیند و هر دو گروه در شبکه کودک مخاطبان ماجراهای نوید هستند. همچنین به دلیل سبک روایت و به فراخور موضوع این اثر در مواردی از شبکه امید و نوجوان نیز پخش می‌شود.

وی با اشاره مولفه‌های قهرمان داستان ادامه داد: نوید یک نونهال فعال، رویاپرداز، مساله‌مند و عاشق قهرمانی است البته این مساله‌محوری‌اش باعث می‌شود دقت او نسبت به همسالانش در ارتباط با محیط اطراف بیشتر باشد و فرمول قهرمانی او هم الهام گرفته از یک قهرمان است. این آیتم‌ها مناسب با گروهی سنی نونهال است. به همین واسطه دیدن دنیا از دریچه‌ای دیگر، تماشای روحیات قهرمانی و کنش‌مندی مولفه‌هایی است که به واسطه آن همذات پنداری بچه‌ها با نوید زیاد است.

فرزادمهر در پایان اظهاراتش درباره نیازسنجی صورت گرفته در شبکه نهال برای تولید این مجموعه گفت: نیازسنجی در شبکه برای گروه سنی نهال که کماکان نیز ادامه دارد، در سند جامع برنامه‌سازی رشدمدار دیده شده است. در این سند گروه‌های مختلف مخاطبان معرف و مولفه‌های برنامه‌سازی و نیازها دسته‌بندی شده‌اند و بر اساس هریک فرم و قالب هم مشخص است. بدین ترتیب برنامه‌ساز کار راحتی را پیش رو دارد زیرا نگاه پراکنده‌ای نخواهد داشت و اهدافش نظم می‌گیرد. ما نیز برای ساخت تیزر انیمیشن برای گروه نهالان به این سند مراجعه کردیم و مواردی به عنوان اصول برنامه‌سازی برای این گروه سنی پیش‌رو داشتیم.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز