خبرگزاری کار ایران

هجدهمین جشنواره فیلم مقاومت به ایستگاه پایانی رسید/ معرفی برگزیدگان

هجدهمین جشنواره فیلم مقاومت به ایستگاه پایانی رسید/ معرفی برگزیدگان

مراسم اختتامیه هجدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت شامگاه سوم خرداد همزمان با سالروز آزادسازی خرمشهر در تالار وحدت برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، جلال غفاری قدیر، دبیر هجدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت، در آیین اختتامیه این رویداد با تأکید بر جایگاه جهانی سینمای مقاومت، این جشنواره را فرصتی برای شکل‌گیری گفتمان مستقل هنری در برابر جریان‌های مسلط سینمایی جهان توصیف کرد و گفت: دستاورد امروز جشنواره هجدهم، نتیجه میدانداری بزرگان این عرصه است. همان‌گونه که در مراسم افتتاحیه در باغ‌موزه دفاع مقدس بیان شد، بخش‌های مختلف جشنواره با نظم و انسجام کامل به مسیر خود ادامه دادند و این مراسم اختتامیه، نقطه‌ای روشن در ادامه این مسیر خواهد بود.

وی با اشاره به استقبال گسترده هنرمندان از سراسر جهان از این دوره از جشنواره افزود: در مجموع بیش از ۳۵۰۰ اثر در بخش فیلم در قالب‌های داستانی، مستند و انیمیشن از کشورهای مختلف به دبیرخانه جشنواره ارسال شد. این آمار در مقایسه با دوره هفدهم بیش از سه برابر افزایش داشته است که این امر نشان‌دهنده توجه جهانی به موضوع مقاومت است. 

دبیر جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت با اشاره به حضور فیلم‌سازانی از کشورهایی چون تونس، آرژانتین، ایتالیا، روسیه، لبنان و عراق در این دوره از جشنواره، گفت: امروز مقاومت به یک پدیده جهانی تبدیل شده است که از مرزهای ایران و حتی مرزهای جغرافیایی اسلام فراتر رفته و به فریاد مشترک ظلم‌ستیزان جهان مبدل شده است.» 

وی در ادامه با تأکید بر جایگاه ویژه این جشنواره در میان هنرمندان متعهد افزود: «جایزه جشنواره فیلم مقاومت، دارای ارزش مادی نیست، بلکه ارزشی نمادین و آرمانی دارد. بسیاری از هنرمندان، افتخار خود را نه در کمیت جوایز، بلکه در دریافت این جایزه به عنوان نماد پایبندی به آرمان‌های مقاومت می‌دانند. 

غفاری قدیر با بیان اینکه سینمای مقاومت امروز به عنوان بدیلی مستقل در برابر سینمای غرب‌زده قابل شناسایی است، اظهار داشت: سینمای مقاومت، امتداد منطقی و موفق سینمای دفاع مقدس است. امروز این سینما در سطح بین‌المللی دارای مخاطب، حامی و تأثیرگذاری است؛ هم در حوزه محتوا و هم در حوزه تکنیک. این نشان‌دهنده شکل‌گیری یک ژانر ملی و وطنی موفق است که توانسته جایگاه خود را در معادلات فرهنگی جهان تثبیت کند.»

وی همچنین از ثبت بیش از ۸۰۰ فیلمنامه در بخش‌های مختلف کوتاه، بلند و اقتباسی خبر داد و افزود: این میزان استقبال نشان می‌دهد که تحولات انسانی و سیاسی نظیر طوفان الاقصی و رویدادهای پس از هفتم اکتبر، هنرمندان را به واکنش واداشته و نقش سینما را به عنوان ابزاری موثر در انتقال پیام مقاومت پررنگ‌تر کرده است. 

غفاری قدیر در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به اهداف بلندمدت جشنواره، از تلاش برای تربیت نسل جدیدی از فیلم‌سازان متعهد و انقلابی خبر داد و گفت: هدف ما از برگزاری چنین رویدادهایی، فراهم کردن زمینه‌ای برای حضور نسل تازه‌ای از هنرمندان در عرصه سینمای مقاومت است. حضور چهره‌هایی چون استاد حاتمی‌کیا، احمدرضا درویش و دیگر بزرگان این سینما، تأییدی بر این ضرورت است.

جوایز بخش مستند

در بخش مستند شهید آوینی فیلم «بانو» به تهیه کنندگی محمد حبیبی منصور جایزه بهترین مستند بلند را دریافت کرد.

بهترین کارگردانی مستند برای فیلم «هفت سال اینجا» به سید مصطفی سیدالحسینی اهدا شد.

بهترین کارگردانی مستند کوتاه به احسان صبوری برای «آخرین خداحافظی» تعلق گرفت.

بهترین تحقیق و پژوهش به فرشاد اکتسابی برای «خط‌القعر» اهدا شد.

جایزه ویژه هیئت داوران به مستند «یک وجب خاک» ‌ساخته نیما مهدیان اهدا شد.

جایزه بهترین کارگردانی مستند بلند در بخش جهان بدون اسرائیل به فیلم‌ «مرد پیروزی» به کارگردانی مجتبی میناوند اهدا شد.

جایزه بهترین کارگردانی مستند کوتاه در بخش جهان بدون اسرائیل به مستند «رویای یحیی» به کارگردانی حسین الهام اهدا شد.

در بخش «نسل روایت» جایزه بهترین کارگردان جوان به فیلم «داستان بارانی» ساخته حسین نجات موسی اهدا شد. 

در بخش اصلی‌ مستند، تندیس بهترین فیلم مستند بلند به فیلم «پیش از آنکه فراموشت کنم» ساخته عبدالرضا نعمت‌الهی اهدا شد.

جایزه بهترین کارگردانی مستند بلند به فیلم‌ «بانو» ساخته محمد حبیبی منصور اهدا شد.

تندیس بهترین کارگردانی مستند کوتاه به فیلم «فرشته‌ها» ساخته مهدی زمان‌پور کیاسری اهدا شد.

تندیس بهترین پژوهش به حسن نقاشی برای مستند «مکتوب» اهدا شد.

تندیس بهترین دستاورد هنری مشترکا برای تصویربرداری مستند «داستان بارانی» به سعید هوشمند و علی‌محمد خانیکی اهدا شد.

تندیس دستاورد هنری بهترین تدوین برای «رویای یحیی» به امیر چابهاری اهدا شد

تندیس ویژه هیئت داوران این بخش برای فیلم «من محمدحسین را دوست دارم» به سید محمد محمدی‌سرشت اهدا شد.

تجلیل از خانواده شهدا و هنرمندان

در ادامه مراسم با حضور سردار سلامی، سردار سلیمانی و پیمان جبلی از خانواده شهدا و هنرمندان تجلیل شد. در این بخش از مریم کارگر مادر، همسر، خواهر و دختر شهید که پنج نفر از خانواده‌اش به شهادت رسیده‌اند، تجلیل شد.

پس از آن از همسر شهید اسکندری از فیلمبرداران گروه روایت فتح تجلیل شد و سپس از احمدرضا درویش کارگردان سینما و جمشید هاشم‌پور بازیگر سینما تجلیل صورت گرفت.

هنرمندان، فرماندهان جبهه روایت هستند

حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، به عنوان دیگر سخنران این مراسم ضمن تجلیل از هنرمندان متعهد به حقیقت، از جایگاه حیاتی هنر در دفاع از هویت اسلامی-ایرانی، مقابله با تهاجم فرهنگی غرب و روایت حقیقتِ مقاومت ملت‌ها سخن گفت. وی تأکید کرد: امروز میدان جنگ تغییر کرده است؛ نبردی از جنس روایت، تصویر، واژه و قلب. هنرمندان، فرماندهان این جبهه‌اند.

سلامی با گرامیداشت سالروز آزادسازی خرمشهر، گفت: امشب برای بنده، که در جمع هنرمندان برجسته و متعهد ایران اسلامی هستم، شبی پرافتخار و سرشار از عظمت است. چراکه شما هنرمندان، وارثان رسالت حفظ حافظه تاریخی این ملت هستید؛ حافظه‌ای که شکوه جاودان دفاع مقدس و مقاومت ملت‌های مسلمان را در خود ثبت کرده است.

وی افزود: در سوم خرداد سال ۱۳۶۱، خرمشهر پاره‌تن ملت ایران به آغوش میهن بازگشت و ایرانیان یکی از نقاط عظمت خویش را در جهان متجلی ساختند. این روز، نماد پیروزی اراده، ایمان، غیرت و شرافت است.

سرلشکر سلامی با ترسیم تفاوت واقعیت فیزیکی و حقیقت معنوی، اظهار داشت: ما با چشم ظاهر طول، عرض، رنگ، نور، پژواک و ابعاد فیزیکی پدیده‌ها را درک می‌کنیم؛ اما حقیقت را با چشم و گوش باطنی باید دید و شنید. آن ابزار شناخت حقیقت، قلب انسان است—نه به‌عنوان یک عضو فیزیولوژیک، بلکه به‌مثابه مرکز معرفت، وجدان، احساس و ادراک فطری.

وی با استناد به آیه قرآن «لَهُم قُلوبٌ لا یَفقَهونَ بِها»، یادآور شد: خیلی از انسان‌ها قلب دارند، اما نمی‌فهمند؛ چشم دارند اما نمی‌بینند؛ گوش دارند اما نمی‌شنوند. این یعنی برای رسیدن به حقیقت، باید چشم و گوش دل را گشود.

فرمانده کل سپاه سپس به نقش هنر در این فرآیند اشاره کرد: هنر، رسالتی الهی دارد: فعال‌سازی قلب انسان. هنرمند کسی است که با قلب خود، به قلب دیگر انسان‌ها نفوذ می‌کند. هنر، نور است، روشنی است. و نبرد امروز، نبرد نور و تاریکی است؛ نبردی میان حقیقت و جهل، معرفت و غفلت، آزادی و اسارت.

وی با تشریح ابعاد «تهاجم فرهنگی»، گفت: دشمنان ما، به‌ویژه غرب و نظام سلطه، هدف اصلی‌شان جداسازی ذهن از جسم است. این یعنی تغییر هویت انسان‌ها. آنها می‌خواهند ملت‌ها تابع جهان‌بینی، نظام ارزش‌گذاری و مطلوبیت‌های مورد نظر خودشان باشند.

سرلشکر سلامی در ادامه به یکی از اسناد استراتژیک آمریکا اشاره کرد و گفت: در راهبرد قرن بیست‌و‌یکم آمریکا آمده که جهان باید به دهکده‌ای با شهروندانی دارای سه ویژگی بدل شود: اول، آمریکایی‌های غیرآمریکایی—کسانی که با وجود تابعیت دیگر، سبک زندگی، فکر و ارزش‌هایشان آمریکایی باشد. دوم، معتقد به ایده‌های جهانی شده (جهانی‌سازی اعتقاد). سوم، مصرف‌کننده جهانی، یعنی کالای یکسان مصرف کنند و اطلاعات یکنواخت دریافت کنند.

وی افزود: این یعنی استیلا بر چشم، گوش، ذهن و قلب مردم؛ یعنی محو هویت، از بین رفتن معرفت، از دست رفتن سنت‌ها، و در نهایت، ذوب شدن در فرهنگ سلطه. در مقابل این پروژه، هنر مقاومت ایستاده است: هنری که حافظ ایرانی بودن، اسلامی بودن، سنت‌ها و شکوه تاریخی ملت است.

سرلشکر سلامی تأکید کرد: هنر والا، هنر مقاومت است؛ هنری که چشم حقیقت‌بین می‌گشاید، ارزش‌ها را از ضدارزش‌ها تفکیک می‌کند، مرزهای ارزشی را روشن می‌سازد. هنرمند مقاومت، هویت ملت را احیا می‌کند و منزلت، فضیلت و اعتبار ملی را در قالب هنر بازآفرینی می‌کند.

وی ادامه داد: در دنیای امروز که میدان جنگ به روایت‌ها، تصاویر، مفاهیم و اسباب رسانه‌ای منتقل شده، فرماندهان این جبهه، شما هنرمندان هستید. دشمن با کلمات، تصاویر و روایات به میدان آمده تا ما را از درون دچار شکست کند. این شکست، اگر اتفاق بیفتد، تعادل شخصیت ما را برهم می‌زند.

سرلشکر سلامی در بخش دیگری از سخنان خود به نقش مظلومیت و فضیلت در هنر مقاومت پرداخت و گفت: دشمنان لباس شیک می‌پوشند، عطر می‌زنند و از دموکراسی و حقوق بشر می‌گویند؛ اما در دل، کودکان بی‌پناه را در شب به خاک می‌سپارند. پزشک فلسطینی را دیدید که وقتی از اتاق عمل به خانه بازگشت، هفت فرزندش شهید شده بودند. بر پیکر آن‌ها نماز خواند و ایستاد. این صحنه‌ها را باید هنر مقاومت روایت کند.

وی اضافه کرد: برادر کوچک فلسطینی که شهادتین را بر لب‌های خواهر در حال جان دادن می‌خواند، نمایی از ایمان زنده است. هنر مقاومت، باید بتواند عمق این عواطف، دردها، عظمت‌ها و زیبایی‌ها را به تصویر بکشد. این سینما، سینمای تجسم فضیلت‌هاست.

سرلشکر سلامی با تاکید بر اینکه امروز نیازی به قهرمان‌سازی خیالی نیست، خاطرنشان کرد: ما وقتی کودک بودیم، با رستم و سهراب، در تخیل قهرمان می‌ساختیم؛ اما امروز، قهرمانان واقعی در خاک این سرزمین رشد کرده‌اند. رزمندگان، شهدا، ایثارگران، مادران و پدران شهید، همه قهرمانان حقیقی‌اند.

او با تقدیر از هنرمندان عرصه مقاومت، گفت: درود بر شما که با شجاعت، فداکاری و بصیرت در این عرصه ایستاده‌اید. دشمن تلاش می‌کند ما را از دفاع از ارزش‌های‌مان خجالت‌زده کند؛ می‌خواهد کاری کند که احساس گناه کنیم اگر از مقدسات دفاع کردیم. اما ما ایستاده‌ایم، چون حقیقت را شناخته‌ایم.

سرلشکر سلامی در پایان گفت: فرهنگ مقاومت، الهام‌بخش عزت است. عزیز کسی است که تحقیر نشود، نفوذ نپذیرد، شکست نخورد و ذلیل نگردد. این فرهنگ، با روح انسان ارتباط می‌گیرد؛ روحی که برخاسته از فطرت و متصل به عرش است. هنر مقاومت با این روح پیوند دارد. شما هنرمندان، حافظان این روح هستید و ما به شرافت‌تان افتخار می‌کنیم. بمانید و این ملت را به سوی افتخار جاودانه رهنمون شوید.

جوایز بخش‌های دیگر جشنواره

تندیس بهترین موسیقی فیلم برای «مجنون» به مجید انتظامی اهدا شد.

جایزه بهترین مستند بلند در بخش بین‌الملل به فیلم «از دیار بلخاب» ساخته زهره فاضلی از کشور افغانستان اهدا شد.

جایزه بهترین فیلم داستانی کوتاه به فیلم «العهد» ساخته مرتضی جاسم از کشور عراق اهدا شد.

نشان جشنواره به سید احمد موسوی تهیه‌کننده از موسسه قاف در عراق اهدا شد.

جایزه بهترین مستند نیمه بلند به فیلم «ثلالث فرشاد» ساخته حسن خلیفه از لبنان اهدا شد.

لوح افتخار جایزه به مستند نیمه بلندی ساخته فاطمه قربان از سوریه اهدا شد.

جایزه بهترین مستند بلند به «اَرتوم سومو» از روسیه اهدا شد.

جایزه بهترین مستند بلند به ویلینا بلاسر از ونزوئلا اهدا شد.

جایزه بهترین فیلم داستانی کوتاه به فیلم «آسمان مشترک» ساخته سید فهیم حیدر از پاکستان اهدا شد.

جایزه بهترین‌ مستند کوتاه به فیلم مجتبی تاروتی از عربستان اهدا شد.

لوح تقدیر این بخش به فیلم کتاب سلام علیکم بما صبرتم اثر راما شهاده از سوریه اهدا شد.

جایزه بهترین مقاله پژوهشی به هورا عمار از لبنان اهدا شد.

جایزه بهترین مقاله پژوهشی به سید حسنین علی علوی از پاکستان اهدا شد.

جایزه بهترین فیلم کوتاه بخش دفاع مقدس به فرزند حبیب به کارگردانی کریم مهرآبادی اهدا شد.

جایزه بهترین فیلم کوتاه در بخش «جهان بدون اسرائیل» به فیلم‌ «پیام» ساخته سعید ملتجی اهدا شد.

بهترین فیلم کوتاه «نسل روایت» به فیلم «یک، دو، سه» ساخته امیرحسین کشمیری اهدا شد.

جایزه بهترین فیلم کوتاه بخش اصلی به فیلم «سیزده سالگی» ساخته محمد اسفندیاری اهدا شد.

جوایز بخش سینمای بلند

تندیس بهترین جلوه‌های ویژه میدانی به حمید رسولیان برای فیلم «اسفند»، «دست ناپیدا» و «پیشمرگ» اهدا شد.

تندیس بهترین طراحی صحنه به بهزاد جعفری برای فیلم‌ «مجنون» و «آسمان غرب» اهدا شد.

تندیس بهترین جلوه‌های ویژه بصری به امیر ولی‌خانی برای فیلم «صیاد» اهدا شد.

تندیس بهترین تدوین به حمید زرگرنژاد و مجید طارمی‌ برای فیلم «شمال از جنوب غربی» اهدا شد.

دیپلم افتخار بهترین فیلمبرداری به عارف نامور برای فیلم «قهرمان جندی‌شاپور» اهدا شد.

تندیس بهترین فیلمبرداری برای «مجنون» و «خدای جنگ» به سعید براتی اهدا شد.

تندیس بهترین کارگردانی فیلم‌ اول به رضا کشاورزحداد برای فیلم‌ «باغ کیانوش» اهدا شد.

دیپلم افتخار بهترین بازیگر زن به بهناز جعفری برای فیلم «شمال از جنوب غربی» اهدا شد.

تندیس افتخار بهترین بازیگر زن به «رویا افشار» برای فیلم «اشک هور» اهدا شد.

دیپلم افتخار بهترین بازیگر مرد به شهرام حقیقت‌دوست برای بازی در فیلم «قلب رقه» اهدا شد.

تندیس بهترین بازیگر مرد به سجاد بابایی برای فیلم «مجنون» اهدا شد.

تندیس بهترین فیلمنامه به‌ حمید زرگرنژاد، سید محمد حسینی و محمدجواد اسلامی برای فیلم «شمال از جنوب غربی» اهدا شد.

تندیس بهترین فیلم دفاع مقدس به عباس نادران برای فیلم «مجنون» اهدا شد.

تندیس بهترین کارگردانی به مهدی شامحمدی برای فیلم «مجنون» اهدا شد.

تندیس بهترین فیلم به مهدی مددکار برای فیلم‌ «شمال از جنوب غربی» اهدا شد.

جایزه ویژه هیئت داوران به مهدی شامحمدی کارگردان فیلم «مجنون» اهدا شد.

تندیس بهترین فیلم از نگاه ملی نیز به سعید سعدی برای فیلم «خدای جنگ» و آرش زینال‌خیری برای فیلم «پیشمرگ» اهدا شد.

تندیس آرمان به حبیب والی‌نژاد برای فیلم «احمد» اهدا شد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز