خبرگزاری کار ایران

برندگان شانزدهمین مراسم آیین موزه برتر معرفی می شوند

asdasd
کد خبر : ۱۴۸۱۷۶۷

رئیس ایکوم ایران ضمن بیان شعار امسال ایکوم جهانی به مناسبت هفته موزه و میراث فرهنگی، برنامه های این نهاد غیردولتی برای این هفته را اعلام کرد.

به گزارش ایلنا، سیداحمد محیط طباطبایی، رئیس ایکوم ایران در نشست خبری با بیان اینکه آموزش و پژوهش برای موزه ها، شعار امسال ایکوم جهانی به مناسبت هفته موزه و میراث فرهنگی است، گفت: خیلی از مشکلات توسط موزه‌ها حل می‌شود به همین دلیل وظیفه آموزش که بر عهده موزه هاست بسیار اهمیت دارد. اگر ما امروزه با بحران فرونشست رو به رو هستیم باید بدانیم که موزه‌ها می‌توانند این مشکل را حل کنند و به ما بگویند که در گذشته چطوری با آن برخورد می شده است.

 او افزود: امسال شانزدهمین دوره آیین موزه برتر برگزار می شود و طی آن داوری بیش از یکصد موزه از سراسر ایران با حضور 45 داور متخصص در حوزه میراث و موزه در 14 شاخص اعلام شده برگزار و برندگان آن در مراسمی که روز 30 اردیبهشت ماه اعلام می شوند. البته ناگفته نماند که هشت شاخص جهانی است و از سوی ایکوم جهانی اعلام شده و مابقی شاخص های انتخاب، آنچیزی است که ما با توجه به شرایط کشور در ایکوم ملی به تصویب رساندیم مثل شاخص های خلاقیت، کودک و نوجوان، تلاش برای بقا که بیشتر برای موزه های خصوصی معنا پیدا می کند و حتی مناسب سازی برای معلولان.

محیط طباطبایی ویژگی این دوره از مراسم آیین موزه برتر را استقبال بینظیر موزه های شهرهای کوچک و روستاها اعلام کرد که نشان از توسعه فرهنگی مناطق مختلف کشور دارد. 

دیگر برنامه های هفته میراث

رئیس ایکوم ایران با بیان اینکه نخستین برنامه هفته میراث فرهنگی امسال روز پنجم اردیبهشت با عنوان کنفرانس بین المللی موزه ها توسط دانشگاه محقق اردبیلی و موزه تاریخ علوم برگزار شد و تا دهه اول خرداد ادامه دارد.

محیط طباطبایی برنامه های ایکوم برای هفته میراث فرهنگی را برگزاری کارگاه سفال در موزه آبگینه، نمایشگاه نقاشی های آندره گدار در کاخ گلستان، نشست کودک و موزه‌ در کاخ موزه نیاوران، نشست موزه و معلولان و نشست معماری و موزه در موزه فرش، سومین فیلمواره چشم هفتم در میراث در موزه سینما که به ابتکار مرجان حاجی رحیمی، روزنامه نگار باسابقه کلید خورده، نشست مجموعه داران خصوصی در خانه اندیشمندان علوم انسانی، نمایشگاه پوشاک ایرانی با همکاری پژوهشکده مردمشناسی در کاخ گلستان، روز جهانی حافظان صلح در باغ موزه قصر،نشست موزه های خصوصی عنوان کرد.

400 رویداد در هفته میراث

 در این نشست خبری، هادی میرزایی، مدیرکل موزه‌های کشور با تاکید بر اینکه دولت و وزارت میراث فرهنگی فعالیت ایکوم ایران را به رسمیت می شناسد، گفت: ایران خود را عضو ایکوم جهانی می‌داند شاید برداشت افراد از اینکه گفته بودند عضویت ایران لغو شده این بود که ایکوم یک رکن دولتی دارد.ایکوم یک سازمان مردم نهاد و غیردولتی است که جریان ساز ایجاد موزه ها بوده است.

میرزایی در ادامه با بیان اینکه نزدیک به ۴۰۰ رویداد در موزه‌های کشور همزمان با هفته میراث فرهنگی برگزار می‌شود گفت: امسال از مسئول موزه، مدیر، امین اموال، کنشگر و فعال اجتماعی، پژوهشگر، مجموعه دار، راهنمای موزه و از یکی از اعضای استرداد اموال فرهنگی در هفته میراث‌فرهنگی تقدیر خواهد شد.

او گفت: روز ۲9 اردیبهشت از ساعت ۹:۳۰ تا ۱۲ برنامه تجلیل از برترین‌های موزه داری برگزار می‌شود و همزمان با آن ۱۴ نمایشگاه از آثار کمتر دیده شده یا دیده نشده در استان‌ها برپا می‌شود .رونمایی از الواح هخامنشی برنامه دیگر در هفته میراث فرهنگی است این الواح شهریور سال گذشته به ایران برگشت داده شد. معتقدیم باید از رویکرد شیء محوری فاصله بگیریم است این آثار از خانه دور مانده بودند تا بتوان روی آنها پژوهش شود حالا این آثار قرار است به نمایش درآید.

میرزایی گفت: در کشور 829 موزه داریم و به طور استاندارد باید 630 امین اموال داشته باشیم اما فقط 158 امین اموال داریم اما با این وجود وضعیت ثبت الکترونیکی اموال فرهنگی در سامانه جام به خوبی پیش می رود تا جایی که در دولت سیزدهم تاکنون یکصد هزار اثر در سامانه جام ثبت شده است.

او همچنین از راه اندازی انجمن های دوستداران موزه ها در کشور نیز خبر داد و گفت: سعی شده اعتبار موزه ها در سال 1403 افزایش پیدا کند تا موزه ها به آزمایشگاه های مرمت برای حفاظت از اشیا مجهز شوند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز