خبرگزاری کار ایران

در گفتگو با ایلنا مطرح شد:

تجاری‌سازی هنر با تشکیل میز هنر در سازمان توسعه تجارت

asdasd
کد خبر : ۱۴۷۹۰۹۶

کارشناس سازمان توسعه تجارت ایران بیان کرد: گروه صنایع خلاق سازمان توسعه تجارت ایران تلاش دارد در "میز تجاری هنر" همه شاخه‌های هنری و زیر شاخه‌های خدمات تجاری هنر را به صورت متمرکز و با رویکرد آنچه از جوشش درونی و ذهن هنرمند می تراود و دنیا خواهان آن است را تجاری‌سازی کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی اصغر کشانی (کارشناس سازمان توسعه تجارت ایران) از تشکیل "میز تجارت هنر" در سازمان توسعه تجارت خبر داد و با بیان اینکه این سازمان متولی اصلی تجارت خارجی کشور است، گفت: هنر و هنرمندان ایران از جایگاه والایی در دنیا برخوردار بوده و حفظ شان و جایگاهی که در طول سالیان دراز و به همت و کنش خود هنرمندان به دست آمده دشوارترین وظیفه سازمان های متولی است که در مدت زمان کوتاه انجام وظیفه خود قرار است وظیفه ای که هنرمند برایشان تعیین می کند را به نتیجه برسانند.

وی ادامه داد: در همین رابطه تلاش بخش تجارت هنر سازمان توسعه تجارت این است تا در کنار محصولات غیر نفتی و تجارت خدمات و انواع دیگر وجوه تجاری، هنر را که سالها در عرصه تجارت سیستماتیک مغفول مانده، پس از برنامه ریزی های این سالها و وقفه های پی در پی مورد توجه قرار دهد تا با تشکیل میز صنایع خلاق زمینه برای تجاری‌سازی محصولات و خدمات هنری فراهم شود.

کشانی در خصوص جزییات فعالیت این بخش که مدت کوتاهی است در سازمان توسعه تجارت شکل گرفته، گفت: تجارت هنر تمام فعالیت‌ها و محصولات هنری از هنرهای تجسمی و موسیقی تا هنرهای نمایشی و به طور کلی زیرشاخه‌های متنوع هنر  که تقسیم‌بندی مشخصی در عرصه جهانی بخصوص توسط آنکتاد (کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل ) برای آن صورت گرفته است و ما پایبند آن استانداردها هستیم را شامل می شود. 

وی بیان داشت: گروه صنایع خلاق سازمان توسعه تجارت ایران تلاش دارد در "میز تجاری هنر" همه شاخه‌های هنری و زیر شاخه‌های خدمات تجاری هنر را به صورت متمرکز و با رویکرد آنچه از جوشش درونی و ذهن هنرمند می تراود و دنیا خواهان آن است را تجاری‌سازی کند.

او با اشاره به اینکه هدف اصلی، توجه به بُعد تجاری هنر است، اذعان داشت: کارگروه یادشده در همین راستا علاوه‌ بر سیاستگذاری، در زمینه تسهیلگری و فراهم کردن زمینه تجارت آثار هنری برنامه‌ریزی‌هایی در دست انجام دارد.

وی خاطر‌نشان کرد: جایگاه هنر ایران در داخل و خارج از کشور و در طول تمدن و فرهنگ بشری جایگاه بخصوص و منحصر به فردی است و برای حفظ و ارتقای آن و برای تبدیل بخش هایی از آن به یک برند تجاری بین المللی روز، باید تمام مراحل و استانداردهای برندسازی جهان همسو با برنامه تجارت بین الملل و بر اساس نگاه هنرمندان ایرانی انجام پذیرد، به گونه ای که از ابتدا و زمانی که یک اثر هنری خلق می‌شود تا زمانی که در بازار جهانی عرضه و گردانده می شود، علاوه بر حمایت تجاری از المان‌های صادراتی مشخصی بهره‌مند گردد.   

کشانی در خصوص منافات و تضادی که همواره میان هنر و اقتصاد و تجارت در ایران و برخی نقاط دنیا وجود داشته، عنوان کرد: اندی وارهول "شرط ماندگاری اثر هنری را تجاری شدن" آن دانسته و برای همین رعایت قواعد و ملزومات تجاری در تبدیل یک اثر هنری در جریان برنامه تجاری بسیار با اهمیت است.

وی تصریح کرد: رعایت سازوکار ورود و عرضه محصول هنری به بازار جهانی ازجمله سیاست‌های تجاری این بخش، برای ارتقای جایگاه آثار خلق شده در ایران است و رعایت سطح بندی این آثار از زمان تولید تا عرضه از نظر جایگاه هنرمند تا چرخش آن در نمایشگاه‌ها و از میزان مارکت اثر تا قابلیت‌های بزرگ شدن آن باید مورد توجه قرار گیرد.  

وی یادآور شد: برای عرضه یک اثر باید سیاستگذاری تجاری لازم و تحلیل بازار هدف صادراتی صورت گیرد تا مشخص شود این اثر به چه شکلی می‌تواند در بازارهای جهانی و مطابق استاندارهای بازار عرضه شود و کار کارگروه صنایع خلاق در سازمان توسعه تجارت این است که سیاستگذاری و تسهیل گری در این فرایند به درستی انجام شود. 

به گفته کشانی، بعد دیگر فعالیت میز تجارت هنر این است که بازار هدف تجاری را در شاخه‌های مختلف هنر به فعالان داخلی معرفی نماید تا بدانند چه کشورهایی به چه نوع آثار هنری با چه مختصات و ابعادی علاقه داشته و خواهان آن هستند و در غیر این صورت فضا برای "بازار سازی تجاری هنر" به تفکیک کشورها فراهم شود .

ایشان در پاسخ به این‌ پرسش که چه میزان از بازارهای هدف تجاری تاکنون مشخص شده بیان داشت: جنبه عمومی و اختصاصی و داده ها و تحلیل بازارهای تجاری با ابزارهای در اختیار سازمان توسعه تجارت و متغیرهای بازار هر کشور هر زمان که تصمیم به حضور در کشوری برنامه ریزی شود قابل بازیابی و برای عرضه کنندگان دو طرف قابل ارائه است و داده های ثابت گردآوری شده ادواری در فاصله اندکی روزآوری و در اختیار بخش‌های هنری برای حضور جهانی در نمایشگاه ها قرار داده خواهد شد.  

وی  تصریح کرد:  اهداف و برنامه‌هایی که کارگروه صنایع خلاق در این زمینه تعریف نمود در ابتدای سال ۱۳۹۸ برای فعالان و همچنین نماینده های دولتی بخصوص نمایندگان وزارت فرهنگ وقت، تبیین شد و از همان زمان برنامه ریزی برای رسیدن به هدف تجاری در دستور کار قرار گرفت. 

وی در پایان بیان داشت: تجاری سازی همه بخش های هنری در اولویت صادراتی گروه صنایع خلاق قرار دارد اما برخی هنرها مانند هنرهای تجسمی به جهت جنبه های اجرایی تعریف شده ای که از قبل در سازوکار خود دارند مسیر سهل تری در پیشرفت تجاری طی کرده و برنامه تجاری و برنامه های نمایشگاهی شان نسب به سایر گروهای هنری سریعتر پیش می رود.

گفتگو: معصومه دیودار 

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز