خبرگزاری کار ایران

رشد ۵۱ درصدی صادرات ایران به تاجیکستان در سال ۱۴۰۲ ​

asdasd
کد خبر : ۱۴۷۷۰۱۹

سرپرست دفتر آسیای میانه، قفقاز و روسیه سازمان توسعه تجارت ایران از افزایش وزن و ارزش تجارت ایران با تاجیکستان و قرقیزستان در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ خبر داد.

به گزارش ایلنا، سرپرست دفتر آسیای میانه، قفقاز و روسیه سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به حجم صادرات ایران به تاجیکستان در سال ۱۴۰۲ گفت: ارزش صادرات ایران به این کشور  در سال گذشته ۲۶۲ میلیون دلار بود که در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۴۰۱، ۵۱ درصدی افزایش داشته است، وی همچنین از افزایش ۳۶ درصدی وزن صادرات در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ و رسیدن به وزن ۳۲۵ هزار تن خبرداد. 

به گفته گداری سهم بخش‌های عمده صادرات به تاجیکستان در این مدت شامل صنعت ۶۰ درصد، معدن و صنایع معدنی ۲۵ درصد، کشاورزی ۱۰ درصد و پتروشیمی ۵ درصد بوده است.

گداری سفر رئیس جمهور ایران به تاجیکستان را به عنوان علت افزایشی شدن عدد صادرات به این کشور دانست و افزود: تقویت روابط دیپلماتیک و نیز سفر هیات‌های تجاری از این کشور در رویدادهایی از جمله اکسپو ۲۰۲۳ روند رشد صادرات به این کشور را تسریع کرد.

بنا به اظهارات این مقام مسئول بیشتر اقلام صادراتی ایران به تاجیکستان در سال گذشته شامل محصولات فولادی ۴۰ میلیون دلار(۴۹ درصد رشد)، محصولات پلاستیکی۲۲ میلیون دلار( ۲۲درصد رشد)، پسته ۱۳ میلیون دلار(۱۴درصد رشد) بوده است.

سرپرست دفتر آسیای میانه، قفقاز و روسیه سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به حجم واردات ایران از تاجیکستان در سال ۱۴۰۲ یادآور شد: واردات از لحاظ وزنی ۳۰هزارتن بوده است که در مقایسه با سال گذشته ۷ درصد رشد داشته است و از لحاظ ارزشی ۷۶ میلیون دلار است که در مقایسه با سال قبل با کاهش ۵  درصدی مواجه شده است.

وی ادامه داد: عمده واردات ایران از تاجیکستان شامل پنبه خام با ارزش ۷۲ میلیون دلار بود که این عدد حکایت از رشد ۴۱ درصدی نسبت به سال قبل بوده است.

صادرات به قرقیزستان 

گداری میزان صادرات ایران به قزاقستان در سال ۱۴۰۲ از لحاظ ارزشی بالغ بر ( ۲۱۵ میلیون دلار)  و از لحاظ وزنی (۴۵۸ هزارتن) دانست و افزود: این رقم درمقایسه با مدت مشابه سال قبل که از لحاظ  ارزشی به میزان ( ۱۹۸ میلیون دلار)  و از لحاظ وزنی به میزان ( ۴۹۷ هزار تن ) بود؛ به ترتیب  با افزایش ۹ درصدی  و کاهش ۸ درصدی مواجه شده است.

به گفته وی؛ بیشترین اقلام دارای روند افزایش صادرات شامل محصولاتی از قبیل : پسته، خشکبار، خرما، پلی اتیلن، آبمیوه‌ها، محصولات دارویی، مواد شیمیایی رنگرزی، فرش و کف پوش است.

گداری با اشاره به دلایل افزایش صادرات ایران به قزاقستان، گفت: افزایش تعداد رویدادهای تجاری، سفر مقامات، استقبال تجار قزاقی از نمایشگاه توانمندیهای صادراتی ایران (اکسپو)، تحریم روسیه و جایگزینی محصولات ایرانی به‌جای محصولات روسی از قبیل مواد غذایی و لبنی ، افزایش صادرات مجدد کالاهای ایرانی توسط تجار سایر کشورها، گرایش قزاقستان به ایجاد ارتباطات تجاری با سایرکشورها به‌ویژه ایران، افزایش نرخ ارز و افزایش انگیزه برای صادرکنندگان، برگزاری منظم کمیسیون مشترک اقتصادی،تسهیل امور تجاری ناشی از عضویت در اتحادیه اوراسیا اشاره کرد.

وی در ادامه ارزش واردات ایران از قزاقستان را بالغ بر ( ۶۳ میلیون دلار) و از لحاظ وزنی ( ۱۳۸ هزارتن ) دانست و افزود: آمارها در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که از نظر ارزشی به میزان (۱۳۳ میلیون دلار ) و از نظر وزنی  (  ۲۹۲ هزارتن ) بود، از لحاظ ارزشی و وزنی با کاهش ۵۳ درصدی مواجه شد.

این مقام مسئول در پایان تصریح کرد: اقلام وارداتی از قزاقستان که دارای روند کاهشی بوده شامل کالاهایی از قبیل؛ ذرت، دانه سویا، غلات، ، روغن سویا، ماشین‌های صنعتی است؛ از مهمترین دلایل کاهش واردات از قزاقستان می‌توان به تامین غلات از سایر کشورها، عدم استمرار خطوط منظم دریایی بین دو کشور، کمبود واگن، افزایش هزینه‌های حمل و نقل، اشاره کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز