خبرگزاری کار ایران

«امارت شرفا (سادات حسنی و حسینی) بر حرمین شریفین» در بازار کتاب

asdasd
کد خبر : ۱۴۵۰۹۴۹

کتاب «امارت شرفا (سادات حسنی و حسینی) بر حرمین شریفین» اثر سید محمود سامانی در ۵۴۶ صفحه منتشر شد.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، کتاب «امارت شرفا (سادات حسنی و حسینی) بر حرمین شریفین» اثر سید محمود سامانی است که در پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت (علیه‌السلام) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تهیه و به همت نشر این پژوهشگاه در ۵۴۶ صفحه به چاپ رسید.

در نیمه دوم سده چهارم هجری و در اوضاع آشفته و توأم با رقابت فاطمیان و عباسیان، سادات حسنی در مکه مکرمه و سادات حسینی در مدینه منوره موفق شدند بر امارت این دو کانون مقدس دست یابند. در دهه‌های نخستین حکومت شرفا، امارت آنان بیشتر تحت نفوذ فاطمیان و با سقوط آنان، ایوبیان و پس از آنان دولت ممالیک در مصر و شام و عثمانی بر حرمین بود؛ شرفا با خواندن خطبه به نام سلاطین این سلسله‌ها، خود را تابع آن‌ها می‌دانستند. این دولت‌ها با توجه به حرمت شرفا و نفوذ معنوی ایشان در حجاز، امارت ایشان را تأیید می‌کردند؛ در ضمن برای نفوذ بیشتر در این دو شهر مقدس، به عنوان دو مرکز و پایتخت معنوی جهان اسلام، و کاستن از نفوذ رقبای خود، در ارسال کمک به شرفا و حجاج و ساکنان حرمین تلاش وافر داشتند.

این کتاب در شش فصل تألیف شده است؛ فصل اول با عنوان کلیات پژوهش به تبیین پرسش‌ها، فرضیه‌ها و روش پژوهش پرداخته و کتاب‌ها، مقالات، تحدید واژگان و مفهوم‌شناسی و بررسی منابع پژوهش را بیان می‌کند.

نویسنده در فصل دوم با عنوان «زمینه‌ها و عوامل مؤثر بر شکل‌گیری امارت شرفا در حرمین» ادعای خلافت علویان در عصر اموی، تقابل علویان و عباسیان در حرمین و مشروعیت و مقبولیت علویان برای امارت راه شرح داده و وضعیت نابسامان عباسیان، تأثیر موقعیت حجاز به عنوان کانون دینی در شکل‌گیری امارت شرفا و تأثیر بومی بودن علویان بر شکل‌گیری امارت شرفا را مورد تأکید قرار داده است.

«تاریخچه سیاسی و مذهبی امارت شرفای حجاز» عنوان سومین فصل از کتاب حاضر است که در آن تشکیل امارت شرف‌های حسنی در مکه، خاندان‌های حکومت‌گر شرفا در مکه و تشکیل امارت شرفای حسینی در مدینه بررسی شده و حکومت خاندان‌های شرفای حسینی در مدینه، قلمرو امارت شرفا، مشکلات و چالش‌های امارت شرفا و مذهب شرفا تبیین شده است.

فصل چهارم با عنوان «مناسبات شرفا با قدرت‌های معاصر» ضرورت مناسبات شرفای حجاز با قدرت‌های همجوار، مناسبات شرفا با قدرت‌های حاکم بر مصر و شام و مناسبات شرفا با عباسیان و دولت‌های حامی آنان تشریح شده و مناسبات شرفای حسنی مکه با شرفای حسینی مدینه و روابط شرفا با آل سعود به رشته تحریر درآمده است.

فصل پنجم با عنوان «وضعیت فرهنگی و تمدنی حرمین در عصر امارت شرفا» به بررسی وظایف و اختیارات شرفا، حاکمیت شرفا بر حرمین و منابع مالی شرفا در حرمین پرداخته و وضعیت علمی حرمین در عصر شرفا و جلوه‌های تمدن حرمین در امارت شرفا را به نگارش درآورده است.

«بررسی عوامل پایایی امارت شرفا» عنوان ششمین و آخرین فصل از کتاب مذکور است که در آن عوامل درونی (انتساب شرفا به خاندان پیامبر (صلی الله علیه و آله) و نفوذ معنوی آنان در حجاز، مقبولیت شرفا و بومی بودن شرفا) و عوامل بیرونی (روابط توأم با احترام متقابل شرفا با قدرت‌های همجوار و حمایت قبایل بادیه‌نشین از شرفا) بیان شده است.

علاقمندان برای خرید اینترنتی این کتاب می‌توانند به نشانی اینترنتیhttp://shop.isca.ac.ir/ مراجعه کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز